Kitten domineert oude kater

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gesloten
Gebruikersavatar
Pannonique
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 okt 2007 19:53
Locatie: Kalken

Kitten domineert oude kater

Bericht door Pannonique »

Hey,

Ik heb een gecastreerde kater van 11 jaar en daar hebben we dus een tijd geleden een klein poesje bijgenomen. In het begin was die kleine poes bang en blies de kater, maar wat ik nu zo raar vind is dat na 3 maanden de situatie lijkt gekeerd te zijn. Kleine poes is altijd heel enthousiast en vinnig en lijkt de kater te domineren. Hij zit te eten en zij jaagt em gewoon weg en eet dan zijn bakje leeg. Onze kater gaat nu steeds vaker buiten op wandel, en komt steeds minder vaak terug naar huis. Het lijkt wel of hij zich laat wegjagen door die kleine poes...
Wat kan ik best doen?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Je kan in ieder geval beginnen met ze apart te voeren zodat hij voldoende rust en tijd heeft om te eten. Qua leeftijd is hij zo'n beetje bejaard, dus goed eten is wel belangrijk.

je schrijft niet of zo ook echt vechten, maar als ze dit wel doen is het niet verstandig om in te grijpen (ook al wil je dit waarschijnlijk wel omdat het zo sneu is/lijkt). Ze zijn dan namelijk bezig met uit te zoeken wie "de baas" is. Op het moment dat jij ingrijpt zal de volgende keer de strijd alleen maar heftiger moeten zijn om het uit te vechten.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Pannonique
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 okt 2007 19:53
Locatie: Kalken

Bericht door Pannonique »

Echt vechten heb ik ze nog niet zien doen. Gewoon blazen, springen en wel eens een enkele keer uithalen, maar de kater moet altijd het onderspit delven en vlucht weg. Zoals je al suggereerde, hou ik ze nu zoveel mogelijk apart, zodat de oude kater af en toe rust heeft en kan eten. Ik hoop wel dat het nog beter wordt, want ik kan ze niet eeuwig blijven apart houden. Ik wist wel al dat onze kater een vrij onderdanig karakter heeft, maar had niet gedacht dat hij zich zelfs zou laten doen van een kleine kitten :???:
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Het recht van de oudste gaat voor katten helaas niet op, zij kennen echt alleen het recht van de sterkste.

Als je literatuur over dit soort problemen zoekt zou je het eerste boek van Vicky Halls eens kunnen nemen, zij schrijft best veel over dergelijke problemen, misschien heb je iets aan haar tips.

Een van de tips die zij in ieder geval hanteerd is; Zorg dat je kitten voldoende andere dingen "te doen heeft".
Dus speel met haar op momenten dat ze eigenlijk jullie kater wil gaan pesten. Stel haar uitdagingen door bijvoorbeeld snoepjes in de kamer te verstoppen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Pannonique
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 okt 2007 19:53
Locatie: Kalken

Bericht door Pannonique »

Ok, dankjewel, dat is een goeie tip! Als ze met iets anders bezig is, zal ze inderdaad misschien minder geneigd zijn om die ouwe drommel te gaan pesten!
Gesloten