Nieuwe kat in huis

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gesloten
Gebruikersavatar
dreatjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2007 09:19
Locatie: Hulst

Nieuwe kat in huis

Bericht door dreatjuh »

ik heb een vraag.
we hebben al ander halve maand een poes van 5 maanden (zwieber)in huis, ze is het nu gewend.
maar gisteren hebben we een kitten van 3 maanden (ook een vrouwtje(saartje)) in huis genomen.
maar zwieber eet niet meer en saartje eet haar eten ook op.
is dat normaal dat zwieber niet meer eet? hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het vreemde kittentje is nog maar 1 dag binnen en je eerste poes moet daar nog heel erg aan wennen. Het is niet ongebruikelijk dat je poes niet weer wil eten van de enorme stress door die indringer in haar huis, dit had mijn poes namelijk ook. Dit kan natuurlijk vanzelf beter gaan als ze aan elkaar wennen, maar toch moet je wel oppassen.

Bij mijn poes ging het niet vanzelf over en die kon de dierenarts na een paar daagjes niet eten nog net redden met een eetlustopwekkende injectie, misselijkheidsremmers en een voedingssonde. Ze was namelijk uiteindelijk zo misselijk dat ze niet meer kon eten en dan was ze dus uiteindelijk dood gegaan. Gelukkig is jouw poes nog erg jong en dus ook een stuk flexibeler (mijn poes was 13 jaar), dus ik reken er op dat het wel goed komt en ik wil je zeker niet bang maken, maar een extra waarschuwing kan nooit kwaad toch?

Je kunt ze in ieder geval het beste gescheiden eten geven, want dan is ze vast een stuk rustiger en durft ze misschien wel weer gewoon te eten. Ook zou ik haar nu haar lievelingseten zoals bijvoorbeeld blikvoer geven, zodat ze misschien verleid wordt door de geur.

Voor de rest is het een kwestie van aan elkaar wennen van de katten en dat gaat gelukkig met kittens meestal wel goed. In het topic over onderlinge acceptatie staan nog een heleboel andere tips die heel goed kunnen helpen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat je snel weer geniet van je beide katjes.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
dreatjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2007 09:19
Locatie: Hulst

Bericht door dreatjuh »

dank je wel.
ja ik heb apart eten ook geprobeerd maar dan lukt het nog niet zo goed. toch hebbben we alle vertrouwen dat het goed komt.
groetjes Andrea
Gebruikersavatar
dreatjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2007 09:19
Locatie: Hulst

Bericht door dreatjuh »

mag ik zwieber straffen als ze saartje slaat?
of is dat gewoon spelen wat ze doen. ik vind dat zo moeilijk in te schatten.
aan de ene kant lijkt het spelen maar aan de andere kant is het ook haar eigen gebied bewaken en daardoor maar slaan.

moet ik ze ook gelijke aandacht geven?? want wil niet dat zwieber denkt dat ze geen aandacht meer krijgt.

groetjes Andrea
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Gelijke aandacht geven? Ja.
Je ermee bemoeien als ze spelen/vechten? Nee. Nooit. Helemaal niet.

Je moet je er nooit mee bemoeien als katten hun territorium bevechten. Ze kunnen dan namelijk het idee krijgen dat het nieuwelingetje voorgetrokken wordt en dan heb je een gedragsprobleem in de dop.

Wij hebben toen we Metzli bij onze Tux gingen zetten direct onderling afgesproken dat we ons er nooit mee zouden bemoeien, tenzij de plukken haar door de lucht zouden vliegen of er bloed zou vloeien. Het resultaat daarvan? Kijk maar in mijn foto-album.....hihi!

Groetjes, Luuntje
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
R.Knuvelder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mei 2007 23:35

Bericht door R.Knuvelder »

Hallo ik heb zelf ook drie katten.
Blacky ( Kater ) Garfield ( Poes ) Tijgertje ( Poes ). Toen Blacky bij mij in huis kwam,toen was Garfield niet te genieten Blacky daarintegen was na een half uur al aan het spelen met Garfield. Mijn katten zijn ongeveer anderhalf jaar oud. Toen Tijgertje erbij kwam keek ze eerst de kat uit de boom. Na ongeveer een dag waren ze alle drie aan het spelen. Ik heb ze gewoon de gelegenheid gegeven om aan elkaar te wennen. Nou is elke kat anders dan de andere maar bij mij ging het gewoon erg goed. Nou moet ik zeggen dat er tussen Garfield en Blacky nog geen vier maanden verschil zit. Tussen Tijgertje en Blacky zit ook geen vier maanden verschil. Dus ik denk dat het wel goed komt. ik wens je er veel succes mee.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Luuntje schreef:Gelijke aandacht geven? Ja.
Je ermee bemoeien als ze spelen/vechten? Nee. Nooit. Helemaal niet.
Daar ben ik het niet mee eens, het is niet nodig om ze ze de tent uit te laten knokken. Katten onderling kunnen elkaar flink verwonden en dan ben je verder van huis.
Ik denk niet dat dat de bedoeling is.
Je kan ingrijpen zonder dat ze doorhebben dat jij het bent die het gevecht onderbreekt.
Ik geef hier ook wel eens een gil als ik geblaas hoor, en ik heb nog geen gedragsproblemen geconstateerd hoor :roll:
Gebruikersavatar
dreatjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2007 09:19
Locatie: Hulst

Bericht door dreatjuh »

het gaat redelijk. elke dag wat beter.
vandaag hebben ze samen in de kamer gespeeld. alé saartje met een speel goedje gaat stoeien en toen bracht ze het naar zwieber toe maar zwieber vond dat niet zo leuk en liep weg.

zwieber word ook jaloers als saartje aant spelen is.

zwieber heeft toch nog vaak een dikke staart en als saartje het niet leuk vind dat zwieber wil spelen word er gegromt en elkaar achter na gezeten. weet niet goed of het spelen is of niet.
R.Knuvelder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mei 2007 23:35

Bericht door R.Knuvelder »

Hallo zo te lezen gaat het al een stuk beter nog wat geduld. Bij mij thuis gaat het er soms ook behoorlijk aan toe maar ik bemoei mij er zelden mee want anders heb ik het gedaan. Als ik thuis kom dan geef ik ze alle drie even veel aandacht de eerste die ik tegenkom haal ik aan en dan de andere ( hebben ze het idee dat ze allemaal evenveel aandacht krijgen ). Soms lijkt het dat ze elkaar behoorlijk toetakelen maar dat is schijn. Nog veel succes met de dames.
Gesloten