De poes van nummer 1

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gesloten
leenke
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2007 09:30
Locatie: Amsterdam

De poes van nummer 1

Bericht door leenke »

Sinds een maandje mag Piep, mijn 7 maanden oude kater, naar buiten - hij is inmiddels gecastreerd, ingeënt en gechipt. Vóórdat ik dat allemaal rond had, is hij me een keer ontglipt, de (openbare) tuin in. Gelukkig voor mij sprong hij na 10 minuten weer door mijn raam mijn woning in....Opluchting! :oops:

Maar, sinds dat moment heeft de poes/kater van nr. 1 hem geroken, en zit hij voor mijn raam, op de vensterbank aan de buitenkant (ik woon in Amsterdam, in een kleine benedenwoning). Hij/zij is behoorlijk agressief en wil NIET dat Piep buiten komt; de tuin is immers zijn/haar territorium...

Piep is een beetje bang, maar ook weer niet tè. Elke dag gaat hij naar buiten en lijkt zich OK te voelen - een enkele keer heeft hij met die poes van nr. 1 gevochten, maar Piep verdedigt zich met name.

Wat ik wel vervelend vind, is dat als Piep lekker thuis op de bank ligt, die poes soms komt stoken, uitdagen. Hij lokt Piep naar het raam en begint keijhard met zn pootjes tegen mijn raam te slaan, zo van: IK ben de sterkste!!

Wat zouden jullie me aanraden? Zal ik proberen die poes voor me te winnen? Ik ben nu niet erg consequeni. Soms kom ik voor Piep op en spuit ik met de plantenspuit naar die andere poes, andere keren probeer ik lief te doen... :???:

Moet ik Piep maar gewoon buiten laten en mn raam sluiten (heb geen kattenluik en kan er ook geen maken) en hem de strijd met die andere poes laten uitvechten?

Moeilijk.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Misschien een keer de supersoaker van je buurjongetje lenen? :lol:
Aangezien het zijn territorium is, zal het erg moeilijk worden voor jouw kat om zich daarin thuis te voelen.

Ik zou wel een beetje angstig zijn om het ze maar uit te laten vechten. Je weet maar nooit wat voor ziektes die kat met zich meedraagt en door zo'n gevecht kan hij het overdragen op jouw kat.

Inderdaad een lastig dilemma...
leenke
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2007 09:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door leenke »

Vanmorgen heb ik 'm naar buiten gestuurd. Die andere kat was nergens te zien... Na 2 spurts over het taluud had Piep het wel weer gezien en probeerde hij met alle macht door mijn ruit heen te springen, wat natuurlijk niet bleek te lukken... :lol: :oops:

Hij heeft zich geen pijn gedaan hoor.

Nu zit hij weer vrolijk op zijn stoel en probeert hij zn antovlooienmiddel op te likken :???: Niks aan de hand dus.

Fijne dag, groet van
Leenke
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Over vechtende katten heb ik laatst gelezen dat het eigenlijk compleet zinloos is om er tussen te springen. Je stoort dan in het gevecht, waardoor het voor beide partijen belangrijk is in het volgende gevecht nog harder de rollen te bevestigen.

dus volgens mij heb je 2 keuzes,
- of het ze uit laten vechten
- of er voor kiezen Piep binnen te houden en zo het gevecht voorkomen.

hopelijk kan je hier iets mee.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
leenke
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2007 09:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door leenke »

Dank, Lotte!
cassie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2006 16:39
Contacteer:

Bericht door cassie »

De beste remedie is gewoon niets doen en de rangorde bepaling zijn loop laten gaan. Je hebt dan twee uitkomsten:

Of je eigen kat is de sterkste of de vreemde kat is de sterkste. De winnaar krijgt de tuin. Meestal duurt dit niet lang. Pas wel op met vechtwondjes. Bij lelijke schrammen/wondjes is het wel eens slim om er naar te laten kijken door een da.
Gesloten