Angst door nieuwe kat in de buurt

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gesloten
Gebruikersavatar
Stephanie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 aug 2005 15:56

Angst door nieuwe kat in de buurt

Bericht door Stephanie »

Sinds een kleine week is er een nieuwe kat in de buurt (een heel grote, het lijkt wel een wilde kat). Catootje is er doodsbang voor, ze durft niet meer naar buiten en ook binnen sluipt ze heel behoedzaam rond, elk geluidje en elke beweging van ons doet haar in elkaar krimpen :???:
De kat heeft zondag aan ons raam zitten krabben toen Catootje erachter zat en een paar dagen geleden toen ze toch even buiten was kwam die kat direct met een dikke staart en veel lawaai aangerend. Het vreemde is dat Cato's broertje totaal niet bang is voor de andere kat, ze reageren eigenlijk niet op elkaar.

Wat kunnen we doen om Catootje minder bang te laten zijn? Is het een kwestie van afwachten? Het is zo zielig om te zien :-(
Is er misschien iets om die andere kat uit onze tuin te houden? En hoe kan het dat die kat het blijkbaar enkel op Catootje heeft gemund? Bommel en Cato zijn allebei gecastreerd...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik zou eerst is een praatje gaan maken met degene waar die kat van is, als je weet wie dat is.
Die moet er in eerste instantie maar voor zorgen dat die kat uit jouw tuin blijft, of anders kunnen jullie samen mischien een oplossing verzinnen?
Als deze persoon voor rede vatbaar is althans.
Als je daar niet achter kan komen is er maar 1 kostbare oplossing, schrikdraad plaatsen langs de erfgrens.
De meeste katten kijken voortaan wel uit eer ze daar weer voorbij proberen te komen.
Het is niet leuk dat je eigen kat niet eens in haar eigen tuin normaal kan rondlopen :roll:
Gebruikersavatar
Stephanie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 aug 2005 15:56

Bericht door Stephanie »

De vreemde kat is inmiddels al een tijdje niet meer gezien, we weten ook niet van wie de kat is, niemand kent 'm.

Maar Catootje blijft bang, ze wilt bijna niet naar buiten. Ze lijkt wel een soort winterdepressie te hebben :?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik weet niet of katten winterdepressie kunnen krijgen (ook al zijn ze vaak wat sloom en ongeïnteresseerd in de winter), maar ik denk wel dat jouw poes de schrik nog goed in de benen heeft. Het zou dus nog best wel een tijdje kunnen duren voordat ze binnen en zeker buiten weer helemaal relaxt is of misschien blijft ze altijd een beetje schrikachtig buiten.

Overigens ik het niet zo gek dat deze kat alleen het bange poesje opjaagd, want die heeft heel goed in de gaten dat ze lager in de rangorde zit en dat hij haar dik de baas is. Katten die helemaal niet bang zijn of gewoon rustig blijven worden dan met rust gelaten en ze richten zich helemaal op de "zwakkere" kat.

groeten,
Sandra
Gesloten