Help! Onze oudste verdraagt ons kitten niet!!

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gesloten
Pippa
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:52

Help! Onze oudste verdraagt ons kitten niet!!

Bericht door Pippa »

Help!
Wij hebben een groot probleem en ik hoop dat jullie ons hiermee kunnen helpen...
We hebben sinds 3 maanden een kitten erbij. Onze oudste kater is 5 jaar. Nu is het probleem dat onze oudste het kitten niet accepteert. Hij blaast, gromt en slaat naar de jongste... Ook naar ons haalt hij uit en gromt en blaast hij...
Het is altijd al een kater geweest wat erg op zichzelf is. Hij slaapt veel boven of is buiten... Het is nooit echt een schoot kat geweest... Toen hij 2 jaar was hebben we een dochter gekregen en in middels hebben we twee meiden en is hij zich nog meer gaan afzonderen... Maar hij was altijd wel heel lief en je kon echt alles met hem doen, hij deed geen vlieg kwaad... Maar nu dus wel.. Het is zelfs zo erg dat ik soms echt bang voor hem ben en hem dus ook niet meer durf te aaien, bang voor een haal...
Hij is ook veel buiten en loopt daar echt rond met zijn ziel onder zijn armen, zo zielig! Zelfs de buurvrouw zei dat laatst...
Ik wil er echt iets aan doen want zo kan het niet langer... En als het echt niet anders kan dan maar de jongste weg doen... Ookal zijn wij ( en vooral mijn oudste dochter) daar al zeer aan gehecht... Het kitten is ook echt een kitten, speels, lief aanhankelijk, komt op je schoot liggen... het is echt een heel ander katje dan de oudste...

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen...

Pippa
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een vreselijk naar probleem voor jullie allemaal, maar ik ben het met helemaal je eens dat je kater nu diepongelukkig is en er dus een oplossing gezocht moet worden.

Ook ben ik het met je eens dat je kater waarschijnlijk niet meer aan het kittentje zal gaan wennen, aangezien hij erg op zijn rust gesteld is en een kitten nu eenmaal erg speels is. Ik vrees dus dat je één van je katten een nieuw huis moet gaan geven, hoe moeilijk dat ook is. Nu kun je hierbij kiezen om óf voor je kittentje een nieuw huis te zoeken óf voor je kater. Er zijn voor beide oplossingen voors en tegens te vinden, maar het blijft een hele lastige keuze.

Een kittentje vindt meestal heel snel een nieuw huis bij vrienden of kennissen en zelfs als je die naar een asiel of kittenopvang doet (en geloof me, die zijn echt niet meer zo zielig als vroeger), dan zal er snel een nieuw baasje voor hem komen. Voor je volwassen kater zal het lastiger zijn om een nieuw huis te vinden, maar ik lees toch wel uit jouw verhaal dat hij het erg druk bij jou thuis vindt met je kinderen erbij. Voor hem zou een rustiger huis zonder andere huisdieren én zonder kinderen eigenlijk beter geschikt zijn. Je zou dus ook kunnen nadenken over een ander, beter geschikt, huis voor hem.

Hoe dan ook, het blijft een lastig dilemma en ik hoop dat je snel een goede oplossing gaat vinden. Sterkte!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

Ik vind het ook lastig zoals je dit omschrijft

Mijn gevoel zegt in dit geval dat je de kater moet herplaatsen. Hij wil graag rust en is sinds de komst van je kinderen aan het afzonderen.
Hij zou denk ik beter afzijn bij een echtpaar of iemand alleen, zonder huisdieren

Normaal had ik gezegd, kitten eruit en de kater houden, maar gezien dit probleem al begon toen de kinderen kwamen, zal je het niet oplossen als alleen het kitten weggaat

Echter wat sandra al zei, voor een kitten vind je wel makkelijker een huisje, maar of dat de oplossing is voor je kater, betwijfel ik enorm

Wat je nog wel kan proberen, met een gedragstherapeut, die misschien in combinatie met bach bloessems iets voor je kater kan betekenen

Mocht je daar interesse in hebben, ken ik iemand die je daar waarschijnlijk heel goed bij kan helpen. Zij is ook reeel genoeg om eerlijk te zijn, als ze denkt dat herplaatsing echt het beste is
True love is the love from an animal
Pippa
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:52

Bericht door Pippa »

Dank jullie wel voor jullie lieve reacties. Ik weet dat er nu echt wat moet gaan gebeuren, maar ik vind het zo verschrikkelijk moeilijk om 1 van de 2 katers weg te doen... Als ik Meeko, de oudste ( je zegt miko) weg doe, dan voel ik me weer hartstikke schuldig tegen over hem... Maar om Mickey, de jongste weg te doen, nou ja dat wil ik eigenlijk ook niet... Ik denk nu echt waar ben ik aan begonnen om nog een katje erbij te nemen... Had ik het maar nooit gedaan...
Diana, wil je misschien wat meer vertellen over zo'n gedragstherapeut? Wat doet hij/zij dan allemaal?
Pippa
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:52

Bericht door Pippa »

Ben ik nog even...

Ik heb nl nog een vraagje...

Is het misschien verstandig om de dierenarts te raadplegen of misschien het asiel? Iemand die er veel vanaf weet?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het is natuurlijk altijd goed om je dierenarts raad te plegen, want misschien heeft die nog tips die kunnen helpen, zoals bijvoorbeeld over anti-depressiva voor katten of homeopatische kalmeringsdruppeltjes. Verder hebben ze vaak de adressen van goede kattengedragstherapeuten in de buurt.

Een gedragstherapeute laat je meestal eerst een lange lijst met vragen invullen om de achtergrond van jullie te leren kennen en komt daarna bij je thuis om te zien hoe je kat leeft en waar ze mee zou kunnen helpen. Je bent daar dan zelf ook een paar maanden heel intensief mee bezig en ze heeft vaak hele goede resultaten. Wel is het best wel duur, dus daar moet je wel rekening mee houden. Je kunt hier ook heel veel over lezen op het internet.

Wat betreft asiels: er zijn hele goede en niet zo goede asiels in Nederland en België, dus het is een goed idee om eens een kijkje te nemen om te zien hoe ze leven (in hokjes of los) en hoe schoon en professioneel het is. Je kunt dan gelijk ook veel vragen stellen, om te zien of het het juiste asiel voor jouw kat is. Vraag gelijk ook om informatie over hun inslaapbeleid (in Nederland doen ze het niet, in België soms wel).

De meeste katten vinden snel een nieuw huis, zeker als ze lief naar mensen, gezond en niet te oud zijn, dus daar hoef je je gelukkig niet te veel zorgen over maken, ook al blijft het natuurlijk vreselijk moeilijk je kat weg te doen.

groeten,
Sandra
Pippa
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:52

Bericht door Pippa »

Hoi!

Bedankt voor je reactie Sandra! Ik heb van de week het asiel en de dierenarts gebeld. Het asiel reageerde heel raar. Terwijl ik het hele verhaal heb verteld en uitgelegd. De dierenassistente reageerde juist heel aardig en snapte heel goed dat er nu echt wat moest gebeuren. En dat we dan ook beter Meeko uit huis kunnen plaatsen dan het kitten. Ze gaf dan ook aan om feliway te proberen, maar was er zelf al bang voor dat dat niet zou gaan werken of een gedragstherapeut. Maar ik denk dat dat ook niet gaat helpen.
Maar ik hoop dat we de goede oplossing nu hebben gevonden en dat is dat hij naar mijn schoonmoeder gaat. Daar is hij toen we op vak. waren ook 4 weken geweest en dat ging na anderhalve week hartstikke goed. Ze heeft dan zelf wel al een kat, maar die is nu ruim anderhalf en dat ging heel goed. Mijn schoonmoeder is ook echt een kattenmens en de hele dag thuis. Hij kan daar ook heerlijk naar buiten enzo... Ik ben hier echt heel blij om, ook dat hij in de fam. blijft. Ik zat er van de week echt door heen en moest echt om deze situatie huilen. Dus ik ben echt zo blij dat hij nu een goed thuis gaat krijgen en ik hoop dat hij het daar naar zijn zin zal hebben. En anders kunnen we altijd dan nog verder kijken.

Bedankt voor jullie lieve reacties!

Groetjes pippa
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

Fijn dat je het op deze manier hebt kunnen regelen en super dat je hem af en toe nog kan zien!
True love is the love from an animal
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een heerlijk nieuws, je zal wel heel opgelucht zijn :grin:!

Wel jammer dat het asiel zo raar reageerde. Ze horen de hele dag zoveel onzinverhalen dat ze helaas soms het verschil niet meer zien tussen een bezorgd baasje en iemand die snel zijn kat kwijt wil en scheren dan gewoon alles over één kam. Wel begrijpelijk, maar hierdoor vinden veel mensen het extra moeilijk de stap richting een asiel te zetten, terwijl dit soms het beste voor de kat is in een nare situatie.

groeten,
Sandra
Gesloten