Ruzie na schrikken HELP ! ! !

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Edens
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mei 2023 16:36

Ruzie na schrikken HELP ! ! !

Bericht door Edens »

Agelopen maandag tijdens het stoeien van 2 van mijn katten viel er iets om waar ze allemaal van schrokken, Charlie, de poes reageerde hierna zeer fel op Gizmo, de kater, grommen, krijssen en uihalen, arme gizmo kroop in een hoekje, blies terwijl hij haar de rug toekeerde.
Charlie is 2 dagen bij mn ouders geweest om af te te koelen, er werd even neus aan neus gesnuffled maar toen schoot gizmo onder de bank en blies waarop charlie weer aanviel, heb ze uit elkaar gehaald voor ze bij hem was en haar in mn slaapkamer gezet.
Nu is mijn plan om ze om de paar uur even alleen in de slaapkamer te zetten terwijl de ander bij mij in de woonkamer is, zo kunnen ze elkaar ruiken en af en toe zien zonder bij elkaar te kunnen in de hoop dat ze na een week ofzo weer bij elkaar kunnen, klinkt dit als een goed idee? Ben behoorlijk gestressed door dit plotselinge grdrag, enigste troost is dat Sushi, de derde kat (poes) en de andere twee geen enkel probleem hebben zodat zij af en toe bij zowel Gizmo als Charlie kan zijn om ze wat te troosten.


Gizmo is nu iets van 8 of 9 jaar, Charlie en Sushi zijn bijde 4 jaar en ik heb ze allemaal al vanaf kitten en ze hebben nooit problemen gehad, dit lijkt echt gekomen te zijn door het schrikken van Charlie die van nature al vrij gevoelig is voor lawaai.

Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Ruzie na schrikken HELP ! ! !

Bericht door Asse-Poes »

Ik probeer me hier iets bij voor te stellen, maar dat lukt me niet.
Bij mijn katten gebeurt er ook wel eens iets, hetzij door spelen , hetzij doordat ik iets uit mijn handen laat vallen.
Maar zo'n extreem heftige reactie heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik hoop dat iemand anders nog een goed idee voor je heeft.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Edens
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mei 2023 16:36

Re: Ruzie na schrikken HELP ! ! !

Bericht door Edens »

Heb het zelf ook nog nooit zo gezien, wel eens wat uit te hand lopen van spelen maar dat zijn ze zo kwijt.

Als extra info, Gizmo is gecastreerd en de dames zijn ook geholpen zodra ze oud genoeg waren.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ruzie na schrikken HELP ! ! !

Bericht door Rik »

Edens schreef: 27 mei 2023 16:54 Agelopen maandag tijdens het stoeien van 2 van mijn katten viel er iets om waar ze allemaal van schrokken, Charlie, de poes reageerde hierna zeer fel op Gizmo, de kater, grommen, krijssen en uihalen, arme gizmo kroop in een hoekje, blies terwijl hij haar de rug toekeerde.
Ik heb hier ook twee keer zoiets gehad (met Bono en Yuna, broer en zus). Ze zaten in de tuin en door iets vreemds (waarschijnlijk de vreemde rode kater op het schuurtje) was het in één keer hommeles tussen die twee. Op de een of andere manier triggert er iets in de hersenen waardoor ze elkaar niet meer als huisgenoot herkennen. Ik had in één keer 2 hard gillende broer en zus tegenover elkaar in de woonkamer :icon_shifty: Hier was het echter (gelukkig) na 2 dagen wel weer goed.

Je zou kunnen proberen ze zo veel mogelijk samen te laten maar dan wel met afleiding. Zoveel mogelijk samen dat er op een gegeven moment die flits van herkenning komt. Zorg ervoor dat het niet tot een stare-down tussen die twee komt. Maar gewoon alles positief blijft. Afleiden met spel, snackjes, snoepjes, eten etc.

Hopelijk komt die herkenning dan snel weer terug. Dan zal Charlie nog wel af en toe een waarschuwing aan Gizmo uitdelen (mep zonder nagels, grom hier en daar) maar dat zal geleidelijk weg moeten ebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Edens
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mei 2023 16:36

Re: Ruzie na schrikken HELP ! ! !

Bericht door Edens »

Heb ze net wer bij elkaar gelaten, charlie joeg achter gizmo aan, hij kroop in elkaar op het balkon, charlie heeft hem even aangestaard, daarna ging ze met haar rug naar hem toe zitten, ff naar de kattenbak en weer naar binnen, nu is ze met haar favorite stukje plasticaan het spelen
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ruzie na schrikken HELP ! ! !

Bericht door Rik »

Edens schreef: 30 mei 2023 19:05 Heb ze net wer bij elkaar gelaten, charlie joeg achter gizmo aan...
Dat moet je natuurlijk zien te voorkomen bij een (her)introductie. Dat is niet 'begeleiden' ;)

Gelukkig is het niet geëscaleerd. Negeren is een goed begin.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie