Help, de katten vechten na sterilisatie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Brit
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2020 21:25

Help, de katten vechten na sterilisatie

Bericht door Brit »

Hallo,
Wij hebben een vervelend probleem met onze 2 poezen Pip (4 jr) en Saar (3 jr). Ze zijn 5 weken geleden gesteriliseerd en sinds die tijd kunnen ze niet meer bij elkaar in één ruimte.
Saar is een poes van normaal formaat, Pip is weliswaar ouder maar is echt een kleintje, heeft het formaat van een kitten van 6 maanden en weegt maar 2 kg.

Hoe het begon;
Na de sterilisatie liet ik Pip als 1e uit haar reismandje en zij begon als een malle door de woonkamer heen te rennen. Eenmaal een beetje gekalmeerd liet ik Saar uit haar reismand en zij rende direct naar Pip en begon gelijk te vechten. Dit hebben ze nog nooit eerder zo gedaan. Ik schrok me wezenloos!
Ik vrees dus dat ik het zo’n eerste keer niet handig aangepakt heb......

We zijn nu 5 weken verder en de poezen leven nagenoeg helemaal apart, de één boven en de ander beneden.
Telkens als we proberen ze in één ruimte te krijgen gaat het mis, Saar duikt op Pip en valt haar aan.
Wat we nu wel doen is Saar soms in de bench van de hond en Pip in dezelfde ruimte laten lopen.
Ze verliezen elkaar geen moment uit het oog maar Saar die dus in de bench zit, lijkt Pip wel meer in de gaten te houden dan andersom. Pip is alleen maar bang dat ze aangevallen wordt en als ik haar op de arm heb en te dicht bij Saar kom naar haar zin begint ze te “brommen” en blazen.

We hebben feliway geprobeerd, geprobeerd ze met een doekje elkaars geur te geven en ook nog een ander middel voor in het stopcontact. Ook rustgevende druppels voor in de nek die je kunt geven bij bv vuurwerk hebben we ze gegeven maar dit alles heeft geen enkel verschil gemaakt.

Wie o wie kan me een advies geven? Ik weet het even niet meer......
Alvast bedankt voor alle adviezen!!

Groet Brit
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Help, de katten vechten na sterilisatie

Bericht door Zotvanpoezen »

viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help, de katten vechten na sterilisatie

Bericht door Rik »

Zotvanpoezen schreef:Misschien heb je hier iets aan?
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... g-vechten/
Ja, dat lijkt me een prima stappenplan.
2 dagen gescheiden houden en daarna de (her)introductiestappen volgen.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help, de katten vechten na sterilisatie

Bericht door Anne »

Probeer ook om ze samen te laten eten, zover dat kan. Samen eten verbroedert
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Brit
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2020 21:25

Re: Help, de katten vechten na sterilisatie

Bericht door Brit »

Dank jullie wel voor de tips. Ik ga het stappenplan proberen!
Hopelijk werkt het en liggen ze over een tijdje weer lekker samen in één ruimte op schoot te slapen😍
Jejole
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jan 2020 12:55

Re: Help, de katten vechten na sterilisatie

Bericht door Jejole »

Hier is dat ook. 1 poes is onder het mes geweest maandag omdat haar castratie niet goed was gedaan.

Sindsdien moet haar zus niets van haar weten! Blazen dat ze doet als ze haar ziet.

Ik ga die linken eens lezen om te kijken wat hier verstandig is
Elynevds
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2020 15:16

Re: Help, de katten vechten na sterilisatie

Bericht door Elynevds »

Beste
Ik heb net hetzelfde probleem. Ik heb sinds oktober vorig jaar een Brits korthaar bij. De bedoeling was om een katertje bij te nemen want had al een straatkat (meisje) in huis. Nu bleek dat Oscar dus geen mannetje maar een meisje is. Dit werd steeds meer duidelijk nadat ze krols werd. Ik heb dan beslist om haar te laten steriliseren afgelopen woensdag. Sinds ze terug thuis is, wil mijn andere kat niets meer van haar weten. Terwijl ze ervoor echt beste maatjes waren. Het breekt men hart om te zien dat de oudere kat blijft blazen en grommen en precies telkens bang is van Oscar terwijl hij niets doet.

We zijn intussen 5 dagen verder. In Oscar zit na de sterilisatie niets van leven. Eet amper, drinkt amper,... terwijl het anders een vrolijke en actieve kat was. Ook merk ik dat haar vacht meer beige uitslaat.

Mijn dierenarts verschillende malen gecontacteerd en die beweert dat dit normaal is en tijd nodig heeft? Mijn andere kat was nochtans de dag na de sterilisatie alweer de oude.

Mensen die hier ervaring mee hebben? Begin stilaan ten einde raad te raken...

Groetjes
Elyne
Jejole
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jan 2020 12:55

Re: Help, de katten vechten na sterilisatie

Bericht door Jejole »

Hallo Elyne,

Dat had de onze ook. Dus gebeld met de dierenarts en toen heeft ze een extra injectie gekregen met anti Bioticma en weer wat morfine. Ze at eerst ook amper. En drinken al helemaal niet.
We hebben antibiotica meegekregen. De dagen erna heb ik haar natvoer gegeven met wat extra water en nu sinds gisteren is ze weer wat meer de oude. Ze is vorige week maandag geholpen. Maar ze moeten onderling echt niets van elkaar hebben meer. Zo zielig. Er zit er 1 beneden en 1 boven nus de hele dag
Plaats reactie