Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Mijn gecastreerde kater van 16 jaar plast bijna altijd op een deurmat (die kunnen we dus niet op de grond voor de voordeur leggen), op schoenen die buiten voor de deur staan (deze moeten wij omhoog plaatsen), op de rand van het zwembad, op het schepnet van het zwembad, op tapijten maw overal maar ook op zijn kattenbak soms. Ik heb het idee dat hij het uit venijnigheid doet want hij neemt de moeite om op moeilijke plaatsen te plassen ipv in zijn kattenbak. Ik heb alle sprays die er op de markt zijn tegen kattenpis geprobeerd, en hij plast er doodleuk bovenop! Helpt dus niets! Ben gek op mijn kat maar dit is mateloos irritant.
Het heeft niks met zn blaas te maken, je ziet gewoon dat dit een gedragsprobleem is. Een zeer kwalijk gedrag! :evil:
Nu verhuizen wij over 2 weken naar een huis met natuursteen, zowel binnen als buiten. En kattenpis is een zuur en dit tast natuursteen aan. Ik weet dus echt niet wat ik moet doen met mijn kat. Een hok bouwen zoals voor de konijnen???
Iemand tips??
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Rik »

Nee, een kat doet zoiets niet uit venijnigheid.
Wat je ook denkt of hoe het eruit ziet.

Eerste vraag is uiteraard... Ben je al naar de dierenarts geweest? Is zijn urine onderzocht? Dit MOET eerst uitgesloten worden (wat je zelf ook denkt of hoe het eruit ziet).

Als zijn urine onderzocht is, en het is geen blaasgruis of blaasontsteking, dan kun je naar gedrag kijken (maar zet ajb het idee van venijnigheid uit je hoofd, dat 'kent' een kat niet, het heeft altijd een voor de kat logische reden). Katten zijn uitermate propre beestjes en hij vindt het zelf ook heel erg dat hij zich gedwongen voelt om zo te doen.

Als het medische echt helemaal uitgesloten is dan moet je kijken naar de plekken zelf. Komt hij buiten? Zijn er andere katten in de buurt van het huis? etc. etc. Kijk dus goed naar alle plekken en probeer te denken wat er logisch aan die plek zou kunnen zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Synemios »

Eens met Rik, en kattenpis krijg je niet weg met spray's.
Maak een sopje met biotex groen dat breekt de enzymen af waardoor de kat het ook niet meer ruikt.
Ik heb ook een kat gehad die tegen de buiten deur pieste, en dat kwam omdat er aan de buitenkant een andere kat aan het piesen was.
Jaren later plaste hij op wisselende plekjes en bleek hij last te hebben van zijn blaas en gruis en dat moet je eerst uitsluiten.
Katten doen geen dingen uit venijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Deze kat plast zelfs waar zijn eten staat... het is geen propere kat helaas. Misschien wat dement ook ?
Maar goed venijnigheid of niet, wat is jullie advies aub? Tegen andere katten die wel eens passeren kan ik helaas niets doen.
Bestaat er zoiets als een buitenhok met geïntegreerde kattenbak, aangezien we het ons niet kunnen permitteren dat hij op de natuursteen gaat plassen :-(
Ik zal voor de zekerheid nog eens langs de dierenarts gaan om alles uit te sluiten.
Cerna

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Cerna »

Meen je dit serieus?
Wil jij jouw oude kat in een hok stoppen vanwege een vloer? :twisted:
Zijn jouw meubels, jouw vloer belangrijker dan de kat?

Ik ben met stomheid geslagen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Rik »

Renilde schreef: 08 feb 2023 12:04 Maar goed venijnigheid of niet, wat is jullie advies aub?
Advies is om in deze gevallen ALTIJD eerst medische oorzaken uit te sluiten.
(en daarna pas naar gedrag te kijken)
Renilde schreef: 08 feb 2023 12:04 Tegen andere katten die wel eens passeren kan ik helaas niets doen.
Ja, maar als dat uiteindelijk toch de oorzaak is dan kan je kat er ook weinig aan doen.
Als het om je tuin gaat dan kun je die in zijn geheel afzetten.
Als het om de voordeur gaat dan zou je misschien een (gedeelte van) de gang af kunnen zetten.
Er zijn ook van die busjes die lucht blazen op bewegingssensor, maar dat lijkt mij bij de voordeur ook niet handig.
Het blijft dan ook een territoriaal probleem.
Renilde schreef: 08 feb 2023 12:04 Bestaat er zoiets als een buitenhok met geïntegreerde kattenbak, aangezien we het ons niet kunnen permitteren dat hij op de natuursteen gaat plassen :-(
De kat afstaan is dan ook een optie.
Gewoon verbannen naar buiten (in de winter, koud, etc) kan natuurlijk ook. Maar is dat gewenst?
Als je een echte 'luxe' schuur hebt (die je misschien met een elektrisch kacheltje wat op kunt warmen) dan zou dat ook nog een optie zijn. Maar een buitenhok (type 'hondenhok') ? Nee, dat lijkt mij absurd. Dan zou het mij ook niet verbazen als hij zelf een nieuw stekkie gaat zoeken (en uiteindelijk een zwerver wordt).
Renilde schreef: 08 feb 2023 12:04 Ik zal voor de zekerheid nog eens langs de dierenarts gaan om alles uit te sluiten.
Precies, dat is de eerste stap.
Je kunt kijken of je zelf urine op kunt vangen (pollepel / juslepel methode).

PS. Volgens mij valt een marmeren vloer wel opnieuw te polijsten. Als het ook een territoriaal probleem blijkt dan is het ook de vraag of dat in je nieuwe huis ook nog zal spelen. Bedenk dan gelijk oplossingen dat andere katten niet in de buurt kunnen komen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Als je in een huis woont met grote tuin is het onmogelijk om deze af te zetten voor andere katten. Springen ze overheen ook. Wonen in de Algarve dus zo koud is het niet en hij slaapt nu ook het liefst in een doos buiten...
Het is geen marmer maar natuursteen en valt niet te polijsten. Die steen gaat gewoon helemaal kapot door het zuur. We hebben het bij ons huidige huis gezien. Daar lag diezelfde natuursteen als boordsteen bij het zwembad, en is helemaal wit uitgeslagen. Niks meer aan te doen....
We zullen nog eens naar de dierenarts gaan en informeren, maar ja als het niet opgelost kan worden met medicijnen (wat ik niet verwacht aangezien hij altijd al een "wildplas-gedrag' heeft gehad ;-) dan zal ik een mooi buitenhok voor hem moeten maken denk ik, hoe jammer ik dat ook vind. Maar hij is gewoon niet te vertrouwen :-(
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door nellebel »

wat me vooral opvalt is dat je meteen alle antwoorden en tips overboord gooit. mensen hier willen meedenken. gelukkig ga je wel met hem naar de DA om iets uit te sluiten. maar eigenlijk geef je ook al aan ,wat wij ook zeggen, het beestje gaat naar buiten, punt. dat is nogal iets gezegd voor een stel kattenliefhebbers die hier op het forum zijn die hier komen voor oplossingen en die graag aangereikt krijgen om zoiets te voorkomen. jij hebt duidelijk een heel andere visie over katten, en hangt menselijk gedrag aan een kat. de meesten hier proberen te kijken vanuit de ogen van de kat. en dan moet ik helaas ook constateren, arm dier. 16 jaar oud en dan eindig je zo. dus ook bij de diagnose dementie mag hij in het buitenhok gaan wonen? dat is namelijk wel iets anders als wanneer hij zelf verkiest om in een doos te slapen buiten. verplicht buiten wonen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Nee hoor gooi absoluut niet alle tips over boord, maar ik heb de nodige tips die ik eerder al via andere kanalen verkregen heb, tevergeefs reeds geprobeerd. Je insinueert nu dat ik geen kattenliefhebber ben? Vind ik jammer.
Mijn 2 katten worden heel liefdevol verzorgd. Ze mogen binnen en buiten maar met dit heerlijke weer hier, zijn ze liever buiten. Ze liggen dagelijks te zonnen in het zonnetje. En de oudste ligt of in zijn doos buiten (zelf voor gekozen...liever in een beschutte doos dan in een mooie mand) of volop in de zon. Een echte fijne oudedag. Ik zit alleen met het probleem dat meneertje niet zindelijk is. Laten we het zo noemen. En ik zoek gewoon een katvriendelijke oplossing voor deze gepensioneerde kater, zodat onze vloeren van ons fonkelnieuwe huis niet beschadigd raken.
Maar misschien kan hij zoals honden wel een luier aan ? Misschien is dat een optie als de dierenarts niet kan helpen?
En wil gerust meedenken vanuit de ogen van de kat, maar de katten uit de buurt kan ik niet weren helaas.
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Cerna schreef: 08 feb 2023 12:23 Meen je dit serieus?
Wil jij jouw oude kat in een hok stoppen vanwege een vloer? :twisted:
Zijn jouw meubels, jouw vloer belangrijker dan de kat?

Ik ben met stomheid geslagen.
Pardon??? Ja sorry mijn meubels en vloeren ga ik niet laten verpesten door welk dier dan ook.
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Synemios schreef: 08 feb 2023 05:23 Eens met Rik, en kattenpis krijg je niet weg met spray's.
Maak een sopje met biotex groen dat breekt de enzymen af waardoor de kat het ook niet meer ruikt.
Ik heb ook een kat gehad die tegen de buiten deur pieste, en dat kwam omdat er aan de buitenkant een andere kat aan het piesen was.
Jaren later plaste hij op wisselende plekjes en bleek hij last te hebben van zijn blaas en gruis en dat moet je eerst uitsluiten.
Katten doen geen dingen uit venijn.
Bedankt voor je tip met biotex!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Asse-Poes »

Ik ben niet bekend met de diervriendelijkheid in Portugal, maar als dat vergelijkbaar is met Spanje, dan is afstaan een hele slechte optie. De kater is alleen al gezien zijn leeftijd niet herplaaatsbaar. Laat staan met dit soort klachten. Dan vrees ik voor een enkele reis dodingsstation 😢 (even ter verduidelijking, dat gaat daar niet zoals bij een euthanasie!!)
En ook al zou ik het zelf never nooit zo doen, een buitenverblijf is dan toch een betere optie.

In Spanje ben je sinds kort verplicht om (honden)urine tegen huizen/gebouwen e.d. , weg te spoelen met water.
Je ziet nu ook steeds meer dat mensen die met hun hond wandelen, poepzakjes en flesjes water bij zich hebben. Of dat water echt helpt weet ik niet. Ik heb geen natuursteen en ook geen buiten-de-bak-plassende kater.

Voor honden met een verlamming die incontinent zijn, bestaan er inderdaad luiers. ik heb dat nog nooit bij katten gezien en je kat moet het ook maar accepteren. Dat laatste lijkt me een hele opgave, voor de kat en ook voor jou.

Maar goed, fijn dat je eerst nog naar de DA gaat.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Renilde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2023 08:58

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Renilde »

Asse-Poes schreef: 08 feb 2023 15:48 Ik ben niet bekend met de diervriendelijkheid in Portugal, maar als dat vergelijkbaar is met Spanje, dan is afstaan een hele slechte optie. De kater is alleen al gezien zijn leeftijd niet herplaaatsbaar. Laat staan met dit soort klachten. Dan vrees ik voor een enkele reis dodingsstation 😢 (even ter verduidelijking, dat gaat daar niet zoals bij een euthanasie!!)
En ook al zou ik het zelf never nooit zo doen, een buitenverblijf is dan toch een betere optie.

In Spanje ben je sinds kort verplicht om (honden)urine tegen huizen/gebouwen e.d. , weg te spoelen met water.
Je ziet nu ook steeds meer dat mensen die met hun hond wandelen, poepzakjes en flesjes water bij zich hebben. Of dat water echt helpt weet ik niet. Ik heb geen natuursteen en ook geen buiten-de-bak-plassende kater.

Voor honden met een verlamming die incontinent zijn, bestaan er inderdaad luiers. ik heb dat nog nooit bij katten gezien en je kat moet het ook maar accepteren. Dat laatste lijkt me een hele opgave, voor de kat en ook voor jou.

Maar goed, fijn dat je eerst nog naar de DA gaat.
Hoi hoi, even ter verduidelijking: er is ABSOLUUT GEEN SPRAKE VAN AFSTAAN. Heb het beestje al 16 jaar, is overal mee naar toe verhuisd en wil hem nog een fijne oude dag bezorgen. Heb net eens op pinterest gekeken en heb prachtige buitenhuizen gezien voor katten. Dus lijkt me geen dierenmishandeling. En als ik dan een soort van ren er omheen zet, heeft hij nog de ruimte om rond te huppelen. Zoals voor de konijnen :grin: De kat kan namelijk niet hoog springen, heeft een neurologische rugaandoening en wankelende pootjes maar heeft hij al zn hele leven en hij heeft er verder geen last van. Het is alleen geen kat die op 4 poten terecht komt :lol:
Denk inderdaad dat de luier niet echt een optie is hihi.
Cerna

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Cerna »

Renilde schreef: 08 feb 2023 14:39 Ja sorry mijn meubels en vloeren ga ik niet laten verpesten door welk dier dan ook.
Een echte dierenliefhebber kijkt eerst naar het welzijn van het dier en dan naar levenloze spullen en koopt spullen die tegen een stootje kunnen.
Wanneer jij dus in een splinternieuw huis gaat wonen, neem ik aan dat je de vloer zelf hebt uitgezocht. Dàt zou ik dus nooit gedaan hebben wanneer mijn kat onzindelijk zou zijn. Dan had ik iets aangeschaft dat gemakkelijk schoon te houden is.
Zo zal ik ook nooit meubels aanschaffen die niet tegen kattennagels kunnen (en we hebben hier heel veel nagels met zes katten).
Onze oudste kat (bijna 18) weet soms de kattenbak niet te vinden (ze is bijna blind) en plast dan op de vloer. Geen probleem echter want we hebben PVC: even een stukje keukenrol, sopje erover heen en je ziet of ruikt er niets meer van.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat plast uit venijnigheid overal maar wat moet je daaraan doen als je natuursteen hebt?!?!

Bericht door Asse-Poes »

de "afstand doen" optie komt vaker voorbij hier op het forum. ik wilde in ieder geval die optie -in dit specifieke geval- van tafel krijgen, bij jou (voor het geval je daaran zou gaan denken) én bij de andere forumleden. En inderdaad wist ik niet hoe jij hier tegen aankijkt. Nu wel, gelukkig.
In de zuidelijke landen is e.e.a. nog niet zo goed geregeld als in Nederland of België.
En dat staat natuurlijk volledig los van het feit dat een bejaarde kat niet 'afgedankt' hoort te worden. Maar daar zijn we het dus volledig over eens.

Ik ben benieuwd wat de DA over de kater gaat zeggen.

Persoonlijk vind ik een permanent buitenverblijf geen fijn idee voor de kater. Hoe wordt er dan geknuffeld met hem? Hoe merk je dan dat hij ergens problemen mee krijgt? Want ik begrijp dat hij straks niet meer in huis mag komen?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie