Plassen en poepen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Ukkepuk2022
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2022 21:16

Plassen en poepen

Bericht door Ukkepuk2022 »

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem.

We hebben een 12 jarige poes, die niet altijd op de bak plast en poept. Daarnaast vertoont ze ook pica, soms zoekend en nerveus rondlopen en klagend mauwen.
We hebben haar sinds kitten en ze is altijd op zichzelf en soms zelfs schuw geweest. Maar de laatste jaren dus dit gedrag.

Ons gezin is in die tijd uitgebreid met 2 jonge kinderen. De dierenarts geeft aan dat sommige katten daar nooit aam kunnen wennen. En dat een nieuw huisje soms het beste is. Dit willen wij niet!! (En wie zou er nou een onzindelijke 12 jarige poes willen,??) Maar goed, we zitten wel een beetje met de handen in het haar. Ze doet het op meerdere plekken en is niet hygiënisch met 2 kinderen.

Wat hebben we gedaan: bloed en urine onderzoeken(niks met nieren of blaas, geen suiker ), echo blaas. Aan gebit laten helpen.
Meerdere kattenbakken en grit, verstopplekjes , feliway, apart houden van kinderen en andere kat.

Binnenkort neemt een gedragstherapeut contact op.

Maar zijn er nog dingen waar we aan kunnen denken? Kan het nog opgelost worden?
Stiekem zijn we toch bang dat het iets medisch is of dementie. En wat dan?
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Plassen en poepen

Bericht door crazycatladyP »

Is haar schildklier ook getest?
Pica komt volgens mij nog weleens voor bij te hoge schildklierwaardes.
Hoe is haar gewicht?

Zijn er meerder katten in huis, of in de buurt die ze kan zien vanuit de gang?

Ik zou de plekken schoonmaken met iets dat enzymen afbreekt (biotex) en kattenbakken op die plek zetten, als het kan?
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Ukkepuk2022
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2022 21:16

Re: Plassen en poepen

Bericht door Ukkepuk2022 »

Schildklier zal ik nog even navragen of die toen is meegenomen.
De plek waar ze het doet wisselt heel erg (verschillende plekken kinderkamer, gang, zolder, hal) en in die ruimte ook weer wisselende plekken. Als we er een kattenbak neerzetten doet ze het soms ook 10 cm verderop. Ik ga biotex in huis halen. Zorgt dat ervoor dar ze het niet nog een keer op die plek doet?
Mbt de andere kat ze zitten apart maar ze kan hem wel zien vanaf bovenaan de trap. De traphekjes van de kinderen houden ook de katten tegen.
Ukkepuk2022
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2022 21:16

Re: Plassen en poepen

Bericht door Ukkepuk2022 »

Ze valt langzaam af. Het is een heel slank poesje, En laat soms haar eten staan.
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Plassen en poepen

Bericht door crazycatladyP »

Afvallen en eten laten staan duiden lijkt mij toch wel op een lichamelijk probleem.
Ik zou nog eens overleggen met de DA.
Kan ze goed overweg met de andere kat, die ze kan zien?
Anders kan het natuurlijk ook nog markeren van haar territorium zijn.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Ukkepuk2022
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2022 21:16

Re: Plassen en poepen

Bericht door Ukkepuk2022 »

Het gevoel dat er lichamelijks wat speelt kunnen wij ook moeilijk afschudden.
Zij en de andere kat zijn geen dikke maatjes helaas. Dan zou het dus ook nog territorium kunnen zijn ja
Plaats reactie