Kat poept buiten bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Pumpkin345
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2022 11:05

Kat poept buiten bak

Bericht door Pumpkin345 »

Sinds 3 weken zijn wij in het bezit van 2 mooie Noorse boskat kittens van een half jaar oud. Een poes en een kater.

Met kater gaat alles goed, maar de poes poept buiten de kattenbak. Plassen doet ze gelukkig wel op de bak. Ik weet onderhand niet meer wat het probleem is. Ik vind het moeilijk inschatten of ze soms wel op de bak poept. Qua hoeveelheid poep zou ik het haast denken, maar ik vind toch ook veel poep buiten de bak. Volgens mij poepen ze ieder wel 3-5x per dag.. soms diarree.

We hebben 2 curver kattenbakken. Nu heb ik gelezen dat het mogelijk aan het formaat kan liggen. Dus ik wil ook proberen met een grotere bak. Maar hierbij zie ik door de bomen het bos niet meer, en ook dan lijken de grote kattenbakken eigenlijk nog steeds niet heel veel groter. Daarnaast is juist het vrouwtje wat kleiner, en zou ik denken dat deze kattenbak in ieder geval nu nog groot genoeg moet zijn.

Ik gebruik cat’s best kattenbakvulling. Naar wat ik begrijp op internet, zou dat ook waarschijnlijk niet het probleem kunnen zijn.

Dan lees ik nog dat je met 2 katten eigenlijk 3 kattenbakken nodig hebt. Al is het dan weer zo als ik mensen spreek die katten hebben, dat niemand het daarmee eens is. Ik heb het nu even geprobeerd met een teil kattenbakvulling te zetten op een plek waar ze vaak poept. Vervolgens gaat ze toch weer ernaast zitten en schept ze er wat kattenbakvulling op die naast de teil was gekomen.

Ook leeg ik de bakken 2x per dag. Ik heb ook even geprobeerd ze nog vaker te legen, maar dat maakt geen verschil.

Wat voor mij nog overblijft, wat het zou kunnen zijn:
- toch de grootte vd kattenbak
- andere kattenbakvulling?
- darmproblemen?
- stress: zij is degene Vd 2 die nog wat banger is. Kan het daar iets mee te maken hebben?

Is hier misschien iemand die dit probleem herkent? Kan het gewoon nog komen omdat ze nog nieuw is hier, en dat het gewoon tijd nodig heeft? Is het iets dat ik haar eventueel nog kan / moet leren? 1x is het gelukt haar al poepend op de bak te zetten. Maar meestal laat ze zich niet zomaar pakken.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat poept buiten bak

Bericht door castratenkoor »

Mijn katten poepen 1 - 2 keer per dag. Ik vind 3-5 keer per dag erg veel. En je geeft aan, soms diarree. Je zou ander voer kunnen proberen. Zo adviseer ik 3 x daags goed merk natvoer. En minder brokken. Of je zou ook barf(rauw vlees/prooidieren) kunnen proberen. Daar produceren ze ook minder ontlasting door.

Verder zou je een derde bak neer kunnen zetten en dan kiezen voor een speciebak, dus hoog, open en zonder deksel. Twee bakken op 2 katten kan genoeg zijn, als er geen problemen zijn op dat gebied. En die zijn er dus wel. Dus lijkt het mij raadzaam daar een oplossing voor te vinden. Wie weet helpt een extra bak.

Dan nog de vraag, zijn ze al gecastreerd?

Mocht dit probleem langer voort blijven bestaan, dan zou ik ontlastingsonderzoek laten doen. Drie dagen opvangen en o.a. na laten kijken op Giardia. En beide katten lichamelijk na laten kijken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Pumpkin345
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2022 11:05

Re: Kat poept buiten bak

Bericht door Pumpkin345 »

Ze krijgen greenheart kittenvoer en 1x per dag natvoer van almo nature. Ik zal eens gaan kijken naar barf. Ze zijn wel geschakeld met voer, maar dat is inmiddels 3 weken geleden dus dat vind ik wel lang duren.
Over een week staat een afspraak bij de dierenarts, dan zal ik daar ook even navraag doen. Ze zijn (nog) niet gecastreerd.

Een extra bak hielp dus niet; ik kan wel nog kijken of een grotere bak wel helpt. Dit was een teil.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat poept buiten bak

Bericht door castratenkoor »

Ik zou in ieder geval 3 x daags natvoer doen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie