Kat plast niet meer in bak na gevecht

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Vakri
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2022 07:13

Kat plast niet meer in bak na gevecht

Bericht door Vakri »

Hallo,
Mijn kat plast en poept niet meer in zijn bak, hij doet dit wat verder.
Ik vermoed dat dit is na een gevecht.

Ik heb reeds een andere bak gekocht en op een andere locatie gezet maar hij blijft het op de ‘nieuwe’ plaats doen.

Als ik de bak naar de ‘nieuwe’ locatie verhuis, dan doet hij het op nog een andere plaats.


Als ik hem de kattenbak toon dan is hij bang.

Hoe kan ik hem het best tonen dat hij hiervoor niet bang voor hoeft te ziijn?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat plast niet meer in bak na gevecht

Bericht door nellebel »

heb je een kap op de bak? kan zijn dat hij zich niet veilig voelt dan in de bak om te vluchten. even kap eraf laten zodat hij alles goed kan overzien.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat plast niet meer in bak na gevecht

Bericht door Zotvanpoezen »

Het kan ook zijn dat hij eens geschrokken is van iets terwijl hij op de bak zat. (Een hard geluid, een bezoeker, de deurbel, iemand die luid op de deur bonkte, een andere kat...)
Of dat hij gestoord werd tijdens een bezoek aan de bak (stofzuigen, kinderen,...)
Of dat hij eens pijn gehad heeft tijdens het plassen of poepen.
En dan associeert hij de bak met angst of pijn...
Best even een bezoekje aan de da brengen om pijn uit te sluiten.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Vakri
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2022 07:13

Re: Kat plast niet meer in bak na gevecht

Bericht door Vakri »

nellebel schreef: 01 mar 2022 11:07 heb je een kap op de bak? kan zijn dat hij zich niet veilig voelt dan in de bak om te vluchten. even kap eraf laten zodat hij alles goed kan overzien.
Er is geen kap erop
Vakri
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2022 07:13

Re: Kat plast niet meer in bak na gevecht

Bericht door Vakri »

Zotvanpoezen schreef: 01 mar 2022 11:34 Het kan ook zijn dat hij eens geschrokken is van iets terwijl hij op de bak zat. (Een hard geluid, een bezoeker, de deurbel, iemand die luid op de deur bonkte, een andere kat...)
Of dat hij gestoord werd tijdens een bezoek aan de bak (stofzuigen, kinderen,...)
Of dat hij eens pijn gehad heeft tijdens het plassen of poepen.
En dan associeert hij de bak met angst of pijn...
Best even een bezoekje aan de da brengen om pijn uit te sluiten.
Ik vermoed dat het door een andere kat zal zijn,
En is nu bang om erop te gaan
Hoe kan ik hem opnieuw aanleren of aantonen dat hij hiervoor niet bang voor hoeft te zijn.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat plast niet meer in bak na gevecht

Bericht door Rik »

Als er een kap op zat dan de kap eraf. Maar ook als de kap eraf was dan kun je proberen er een kap op te zetten (dan is er maar vanaf 1 kant 'gevaar').

Als het door een gevecht komt met een andere kat dan moet je proberen een (her)introductie te doen. De kat moet weer wat zelfvertrouwen krijgen in het bijzijn van de andere kat. Dat kan op meerdere manieren tijdens een introductie (b.v. kijken hoe ze reageren op samen spelen zodat de focus niet op elkaar ligt).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie