Kater plast tegen mijn man

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Fiona2805
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2021 10:02

Kater plast tegen mijn man

Bericht door Fiona2805 »

Hoihoi,
Ik heb al veel gezocht, maar kan er niets over vinden, ik hoop dat jullie tips hebben.
Onze gecastreerde kater van 14 jaar, heeft nu in korte tijd 2 x tegen mijn man geplast. Steeds in de ochtend. 1ste keer zat hij op de badkamer op het toilet, plast Rhinto zomaar tegen zijn been.
Vanmorgen zat hij op de rand van het bed om zich aan te kleden, plast Rhinto tegen zijn rug.
Nadenkend over zijn gedrag, valt me nu op dat hij de laatste tijd ALTIJD op mijn schoot wil liggen. Waar hij eerder genoegen nam om naast mij, tegen me aan te liggen, MOET hij nu bovenop mij liggen.
Hij is al 8 jaar samen met andere kater, gaat altijd prima, maar ook daar merk ik wel eens een ruzie op, de laatste maanden.
Ik weet niet waar ik het zoeken moet, en voiral hoe ik kan voorkomen dat hij weer tegen mijn man plast, want die is er begrijpelijk helemaal niet blij mee.
Lang verhaal, maar alvast bedankt voor elke tip.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kater plast tegen mijn man

Bericht door Rik »

Welkom op het forum met je plassende kater.
Fiona2805 schreef: 22 dec 2021 10:20 Ik weet niet waar ik het zoeken moet, en voiral hoe ik kan voorkomen dat hij weer tegen mijn man plast, want die is er begrijpelijk helemaal niet blij mee.
Je moet altijd (en dan ook ALTIJD) in zo'n geval eerst de urine even laten onderzoeken. Heb je de mogelijkheid om de urine een keer af te vangen (met de pollepel methode)? Anders zou je speciale kattenbak korrels kunnen halen waarna je de urine uit de bak kunt halen. Dan moet je wel weten welke van de 2 katers natuurlijk geplast heeft.

Een medische oorzaak is altijd het eerste dat je uit moet sluiten. Daarna ga je pas aan gedrag denken en waarom dit gedrag ontstaan is en aan manieren om dat op te lossen (zoals stress met de andere kat of onzekerheid wegens buitenkaters in de buurt van het huis e.d.).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie