Oudere kat doet behoefte steeds op dezelfde plek - alsook op haar bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
KatoV
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2021 15:02

Oudere kat doet behoefte steeds op dezelfde plek - alsook op haar bak

Bericht door KatoV »

Beste,

Ik mag me al 15 jaar en enkele maanden gelukkig prijzen dat ik het baasje van Minoes mag zijn.

Sinds september '21 heeft ze wat last van wondjes aan haar achterpoot waardoor ze al enkele keren een kapje heeft moeten dragen en af en toe een verbandje (steeds voor korte duur).
Ze bleef ondanks alle medische ingrepen goed op haar bak gaan tot kort.

Tot kort, ze heeft één maal op onze houten vloer geplast en haar behoefte gedaan. We hebben dit zo goed mogelijk schoongemaakt. Nu merken we vaak dat ze op diezelfde plek of in de buurt opnieuw haar behoefte doet. Maar ze gaat tegelijkertijd nog steeds op haar bak.

Is er een manier om het uit de bak doen te stoppen? We willen haar nog zo veel mogelijk comfort bieden als kan, maar dit is niet houdbaar.

Alvast heel erg bedankt
Kato en Minoes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Oudere kat doet behoefte steeds op dezelfde plek - alsook op haar bak

Bericht door Zotvanpoezen »

Dag Kato,
Heb je al eens een seniorencheck laten uitvoeren bij Minoes?
Ze is niet piepjong meer ;-)
Met wat heb je de vloer schoongemaakt?
Is het mogelijk om op deze plaats nog een bak erbij te zetten?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
KatoV
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2021 15:02

Re: Oudere kat doet behoefte steeds op dezelfde plek - alsook op haar bak

Bericht door KatoV »

Beste,
Heel erg bedankt voor de reactie!!! D.m.v. de wondjes hebben we ook bloedonderzoek en enkele X-ray foto's laten maken. Ze is voor een oude poes nog perfect in orde (enkel wat bloedarmoede).

Ik heb de vlek eerst gedweild met HG parketreiniger en erna twee dagen lang herhaaldelijk bio-tex op de vlek laten drogen om de geur weg te nemen. De geur is nu weg, maar ik denk dat zij de geur wel nog ruikt en het met haar kattenbak associeert.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Oudere kat doet behoefte steeds op dezelfde plek - alsook op haar bak

Bericht door Zotvanpoezen »

Mijn kat was vroeger een hardnekkige sproeier.
Op aanraden van de gedragstherapeute moest ik op de sproeiplekken met Ecodor UF 2000 spuiten. Dit lost de urinegeur op.
Het werkt!
Of dit ook voor ontlasting werkt, weet ik niet. Hij deed het netjes in de bak.

De plaats waar Minoes haar "ding" doet scherm je best af. Je kunt er bv. een kattenbak plaatsen, of een groot onaantrekkelijk voorwerp.
Als de kattenbak daar in de weg staat, schuif je hem iedere dag een heel klein beetje op tot hij op de gewenste plaats staat. Neem ruim de tijd hiervoor! (Niet een weekje of zo ;-) )
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie