Plasprobleem..

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Minoumi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2018 20:36

Plasprobleem..

Bericht door Minoumi »

Hoi allemaal!

Ik ben de wanhoop nabij.
Poes Nikki is 2 jaar en heeft een lastige start gehad. In verband met een cyste op haar eierstok is ze van heel jongs af aan non-stop krols geweest. Ze is dus vroeg gesteriliseerd.
In de tijd daarvoor is ze uit stress gaan plassen. Op bed, bank, stoel.. als het maar zacht was.

Na haar operatie heeft ze vorig jaar nog een blaasontsteking gehad, ze plaste toen 3x op mijn bed, waarvoor ze is behandeld en daarna is het een jaar goed gegaan.

Omdat de plas geur niet uit mijn bank ging heb ik een nieuwe bank gekocht, dit durfde ik wel omdat ze al zolang niet meer buiten de bak plaste..
Ook de luie stoel is weggedaan, ik heb 3 keer een nieuw dekbed moeten kopen etc.

Anyway, dat doe je voor je kat. Het is tenslotte een schatje en we zijn dol op haar.

Nu is ze vorige week op mijn nieuwe bank gaan plassen. Direct naar de dierenarts, blaasontsteking weer. Althans, dat dacht de dierenarts. Geprobeerd haar blaas aan te prikken maar dat is niet gelukt.
Begonnen met ontstekingsremmers en nieuw voer: Hills Urinary Stress. Allebei mijn katten vinden het gelukkig heerlijk.

Nu zijn we een week verder en het plassen wordt niets minder. Sterker nog, het neemt toe.
Opnieuw de dierenarts gebeld, Vrijdag kunnen we terecht voor een echo en urine controle en wellicht wordt er vandaag nog gestart met breed spectrum AB. Dit hoor ik nog.

Maar ik ben de wanhoop nabij. We slapen snachts op ons matras in de woonkamer zodat Nikki in de slaapkamer kan blijven en ze dus niet op de bank kan plassen.
We hebben 3 kattenbakken (2 katten).

Mijn vraag is dus eigenlijk: hebben jullie tips of ervaring?
En kan ik Nikki op de badkamer ‘opsluiten’ als ik zelf werk? Ik vind dit zo zielig maar ik weet ook geen andere opties meer. Heb al waterdichte hoezen over de bank gelegd maar het loopt gewoon tussen de kussens door.

Ik ga er soms aan twijfelen of ze bij ons wel op de juiste plek is. Ze is een stress gevoelig beestje maar lijkt bij ons toch best ontspannen. Mijn dochter heeft ADHD dus wellicht toch te druk voor haar?
Heel langzaam ga ik denken aan een herplaatsing, maar heeft dat überhaupt kans van slagen, niemand neemt een plas katje in huis toch? Zou een boerderij dan een mogelijkheid zijn?

De gedachte aan een herplaatsing maakt me zo verdrietig, ik ga eerst al het lichamelijke uitsluiten en uitproberen uiteraard maar toch.. dit trek ik niet meer. Ik kan mijn nieuwe bank ook al weg gaan doen :(

Groetjes Sanne
Gebruikersavatar
Minoumi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2018 20:36

Re: Plasprobleem..

Bericht door Minoumi »

P.S. Nikki is een binnenkat. We wonen in een appartement en hebben helaas geen kamers over.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plasprobleem..

Bericht door Anne »

Is de urine gecontroleerd?
Als er niks uit het urineonderzoek komt wordt meestal gesproken van stress
Maar je moet eerst dat medisch uitsluiten

Bij blaasproblemen helpt eurologist hier altijd goed
Laatst ook bij onze Lola, na reguliere medicatie van de da kwam de blaasontsteking weer terug en toen alleen nog maar eurologist gaan geven en ze is weer hersteld

Eurologist kun je bij de huisdierendokter bestellen:

https://www.huisdierendokter.nl/blaasontsteking.html
(Lees onderaan de klantenrecensies eens)

Als het stress is zou je daar ook speciale voeding voor kunnen geven
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... men/543584

Maar ik zou dus eerst urine na laten kijken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Minoumi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2018 20:36

Re: Plasprobleem..

Bericht door Minoumi »

De urine wordt vrijdag gecontroleerd. Balen dat het nog zo lang duurt..

Bedankt voor de tips! Ik ga ze eens goed bekijken en uitpluizen ☺️
En fijn te horen dat er nog hoop is 😁
Blijf jij de eurologist geven of alleen bij klachten?
Gebruikersavatar
Minoumi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2018 20:36

Re: Plasprobleem..

Bericht door Minoumi »

En we hebben precies dat voer 😁
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plasprobleem..

Bericht door Anne »

Oh dat komt mooi uit dat je dat voer al hebt ;-)

Als ik een kat zou hebben met meerdere blaasklachten in een jaar tijd zou ik dat zeker standaard blijven geven
Toen Happy hier jaren terug ook een ideopatische blaasontsteking had trok eurologist hem hier doorheen, de reguliere medicatie van de da deed niks

Maar zoals bij Lola ( hond) geef ik het nu niet meer
Wel als het weer terug komt ( ff afkloppen)

Er zijn ook nog supplementen tegen stress
Maar wacht eerst de uitslag maar af
Ik vermoed dat het lichamelijk is omdat ze dit al eerder heeft gehad

Sterkte met alles
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Minoumi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2018 20:36

Re: Plasprobleem..

Bericht door Minoumi »

Dankjewel, heel fijn, je antwoord.
Alle hoop is zo welkom, ik wil haar gewoon echt niet kwijt!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plasprobleem..

Bericht door Anne »

Minoumi schreef: 14 dec 2021 09:58 De urine wordt vrijdag gecontroleerd. Balen dat het nog zo lang duurt..
Kan je thuis geen plasje opvangen en dit inbrengen voor controle?
Blaasontsteking of in combi met gruis is pijnlijk en dan kunnen ze je alvast medicatie zoals pijnstiller geven
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Minoumi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2018 20:36

Re: Plasprobleem..

Bericht door Minoumi »

Nee, Nikki weigert haar plasjes op te laten vangen. We hebben die plastic bolletjes voor in de kattenbak en heb alle andere trucs al geprobeerd… gelukkig heeft Nikki al ruim een week pijnstillers na ons vorige dierenartsbezoekje.

Maaaar.. het is vrijdag!
Vanmorgen echo en blaaspunctie gehad.
Er zit aardig wat gruis en de blaaswand is flink verdikt wat wijst op een fikse ontsteking.
Omdat de ontstekingsremmer niet voldoende werkt wordt de urine op kweek gezet om te achterhalen of er een bacterie zit.
Als dit zo is dan zal het gruis er een gevolg van zijn. Als er geen bacterie zit kan gruis het hoofdprobleem zijn.

Het is in ieder geval heel zielig. En ik ben ook echt opgelucht dat het iets lichamelijks is waar ze goed aan geholpen kan worden. Het plassen is dus geen gedrag.
Al zei de dierenarts meteen dat ook gedrag aangepakt kan worden.
Het lijkt niet stress gerelateerd te zijn maar stress kan wel verergeren.

Maar goed voor nu doorgaan met de urinary stress voeding en de ontstekingsremmer en na het weekend weten we de uitslag van de kweek en kunnen we gericht behandelen.

De oorzaak kan de voeding zijn. Wij gaven purina one, niet echt goed dus.. gemakzucht, te koop bij Albert Heijn. Terwijl ik geld absoluut niet belangrijk vind als het om het welzijn van mijn katjes gaat. Dus toch echt de moeite waard beter voedsel te bestellen.

Typisch toch dat Nikki naast het plassen op mijn bank niets laat merken.. niet vaak naar de bak, niet lang op de bak, niets!

Ik heb nog wat vraagjes over de voeding, misschien weet iemand dit?
Nikki zit nu dus standaard op Hills C/d urinary stress. Moet ze dit levenslang eten?
Kan mijn andere kat dit ook probleemloos eten?
En wat mag ze als ‘extraatje’ hebben? Gewoon af en toe een snoepje of moet ik daar ook mee oppassen?
Ze vindt een stukje ham superlekker. Maar dat bevat veel zout, ook maar mee stoppen..?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plasprobleem..

Bericht door Anne »

Fijn dat het toch lichamelijk is, maar wel sneu want gruis is erg pijnlijk :???:

Ik zie dat de hillsurinary stress wel struvietgruis oplossend is, maar gaat het dan ook om struviet gruis?
En hoelang staat ze al op dit dieetvoer?
Heeft ze de gruis hiervan ontwikkeld?

Ik zou voorlopig geen snoepjes ed erbij geven maar strikt dit voer geven totdat de gruis opgelost is in ieder geval

Tja de ene kat kan alles eten en de andere krijgt er problemen mee
Hier hebben we 3 blaasgruisklanten

Fijn dat je nu weet wat er aan de hand is
Nog even spannend dus wat het gruis heeft veroorzaakt

Ik zou de da vragen of je andere kat dit voer ook mag eten ;-)

Beterschap!
Hopelijk voelt je kat zich gauw weer beter, fijn dat ze al pijnstillers krijgt :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie