Buurkat komt door (chip)kattenluik en sproeit

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
JMS
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2020 12:32

Buurkat komt door (chip)kattenluik en sproeit

Bericht door JMS »

Ik heb het volgende probleem en ben op zoek naar tips.
Ik heb een chip kattenluik (grote sureflap). Een kat uit de buurt weet toch binnen te komen. Soms door snel achter onze kat aan te gaan en ook door er tegen aanbrengen meppen. Onze kat komt dan naar het luikje om terug te meppen en dan klikt het luikje open door de chip van onze kat 🙄.

Eenmaal binnen eet hij steeds als een razende al het (zeer dure) dieetvoer op. Bakje is steeds schoon leeg. En hij sproeit ook in huis (het kan ook dat onze eigen kat dat doet, maar ik vind alleen sproeiplekjes als de buurkat is geweest en heb onze eigen kat nog nooit binnen zien sproeien).

Ik heb het luikje snachts en ook vaak overdag zo staan dat hij alleen naar binnen open kan (ik wil onze kat niet buiten hebben snachts). Maar het gevolg is dus ook dat de buurkat dan dus opgesloten zit tot ik thuiskom/beneden kom.

Wegjagen, handenklappen enz werkt niet. Buurkat weet dat het niet mag en begint ook direct jammerlijk te miauwen als hij me ziet. Dat weerhoudt hem er alleen niet van om toch weer opnieuw binnen te komen als de kust veilig is.

Enige dat ik nog kan bedenken is mijn eigen kat niet meer buiten laten, zodat ik het luikje altijd naar 2 kanten op slot kan doen (en het dus overbodig is). Maar dat zou hij heeel vervelend vinden, want hij komt erg graag buiten. Loopt het liefste de hele dag in en uit.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Buurkat komt door (chip)kattenluik en sproeit

Bericht door Zotvanpoezen »

Portiertje spelen voor je kat lijkt me de enige oplossing voor overdag. In de hoop dat hij niet aangevallen wordt. En 's nachts je kat binnenhouden. Je kan ook het doorzichtige luikje afplakken met iets waar de katten niet doorheen kunnen kijken zodat de buurtkat niet kan binnengluren.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Re: Buurkat komt door (chip)kattenluik en sproeit

Bericht door Olliejuultjeolaf »

En een sluis aanbrengen aan de buitenkant? Is dat nog een idee?
JMS
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2020 12:32

Re: Buurkat komt door (chip)kattenluik en sproeit

Bericht door JMS »

Zotvanpoezen schreef: 21 nov 2021 18:57 Portiertje spelen voor je kat lijkt me de enige oplossing voor overdag. In de hoop dat hij niet aangevallen wordt. En 's nachts je kat binnenhouden. Je kan ook het doorzichtige luikje afplakken met iets waar de katten niet doorheen kunnen kijken zodat de buurtkat niet kan binnengluren.
Ja, zo heb ik het de afgelopen dagen maar gedaan. Alleen dan kan hij dus helaas niet naar buiten als ik werk. En het dure kattenluik is onbruikbaar.
JMS
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2020 12:32

Re: Buurkat komt door (chip)kattenluik en sproeit

Bericht door JMS »

Olliejuultjeolaf schreef: 21 nov 2021 21:51 En een sluis aanbrengen aan de buitenkant? Is dat nog een idee?
Dan kan de buurkat nog steeds door de sluis tot het luikje gaan en dan ‘binnen gelaten worden’ door de chip van mijn kat.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Buurkat komt door (chip)kattenluik en sproeit

Bericht door Rik »

Mijn idee is... Wat doet die kat in jouw tuin? Kun je je tuin niet geheel afsluiten? Ook handig voor jou kat (dat die geen overlast bij andere kan veroorzaken).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie