Kat plast altijd op kussen hond

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Kat plast altijd op kussen hond

Bericht door Freya13 »

Hallo!
Ik heb een hond (husky) van 4 jaar, en een kitten van 6 maanden ongeveer. Kitten is perfect zindelijk, gaat netjes op de bak, totdat ze het kussen van de hond ziet. Dan gaat ze daarop plassen.
Als ik het kussen wegneem, dan plast ze nergens anders. Als ik het kussen was en terugleg, dan gaat ze er weer 1x op plassen, en dan gedaan.
De gewone medische controles (blaasontsteking e.d.) zijn gedaan, daar zit het probleem niet. Het is trouwens een katinnetje, en ze is gesteriliseerd.

Kan een kat 'markeren'? 'Dit is van mij?' Lijkt mij eerder hondengedrag, maar misschien vergis ik mij?
Ik kan natuurlijk gewoon de hondenkussens weglaten, maar dat vind ik zo jammer voor de hond. Een kattenbak vlakbij zetten is een optie op de ene plek (woonkamer) maar niet op de andere plek (werkplaats waar man ook klanten ontvangt)

Iemand ideeën?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat plast altijd op kussen hond

Bericht door Sifra »

Lastig! Sommige katten worden getriggerd door een bepaalde stof, zij plassen bijvoorbeeld op een plastic tas of op iets zachts. Misschien is een lap er overheen van een ander materiaal een oplossing. Of de kattenbak ernaast zetten zal helpen weet ik niet. Je zou eerder haar voerbakje erbij of erop moeten zetten, want katten vinden het niet fijn als hun toilet en voerbakje naast elkaar staan. Maar ja, dat is waarschijnlijk ook niet een haalbare oplossing.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat plast altijd op kussen hond

Bericht door Rik »

Freya13 schreef: 12 nov 2021 08:43 Kan een kat 'markeren'? 'Dit is van mij?' Lijkt mij eerder hondengedrag, maar misschien vergis ik mij?
Zeker kan een kat markeren. Dat is dan niet zozeer "dit is van mij" maar meer "dit hoort bij mijn territorium". Ze doen het dus b.v. ook in huis als er buiten (aan de andere kant van de muur tot zelfs 10meter afstand) andere buitenkatten rondlopen. Dan is het een signaal van, dit gebied is van mij.

Ik zou bij die ene plaats zeker een bak plaatsen zodat ze daar in de buurt dus haar geur achter kan laten.

Verder zou je kunnen kijken hoe het onderling tussen kat en hond gaat.
Wissel je ook geur uit tussen die twee?
Liggen ze bij elkaar?
Als het dus komt omdat ze door de hond wil markeren dan zou het verbeteren van de relatie tussen die twee voor verbetering kunnen zorgen. (zomaar een idee hoor)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat plast altijd op kussen hond

Bericht door Anne »

Het lijkt erop dat ze haar geur wil afgeven aan de kussen vd hond
Honden markeren nooit hun slaapplaats tenzij ze dement zijn
Misschien help het als je een kleedje van haar ( waar haar geur aanzit)
op het hondenkussen er op legt

Ik heb het hier met een kussen gehad wat thuis hoort in de rieten slaaptoren, alleen daar werd er op geplast
Na het wassen en terugplaatsen werd er weer op geplast
Terwijl ze verder zindelijk waren
Toen heb ik het maar verbannen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie