Kat plast door deurtje van de kattenbak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Iaca
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 okt 2021 11:17

Kat plast door deurtje van de kattenbak

Bericht door Iaca »

Hoi allemaal!

Ik heb een super lieve kat van 13 jaar. Helaas plast ze de laatste tijd door het deurtje van de kattenbak. Ze gaat dus naar de kattenbak, stapt er met alle 4 de pootjes in maar laat het klepje vervolgens op haar staart of rug rusten en plast zo over de rand van de kattenbak naar buiten. Haar intentie is duidelijk om in de kattenbak te plassen maar ze loopt niet ver genoeg door/bukt niet snel genoeg.

Andere details zijn:
- Dat ze wel door haar achterpootjes zakt, waardoor ze net onder de rand van de kattenbak komt, maar soms plast ze al voordat ze dat doet waardoor het alsnog (deels) over de rand gaat.
- Poepen doet ze wel met haar hele lichaampje in de kattenbak.
- We hebben het ook zonder klep of deksel geprobeerd, maar dat verhelpt het probleem niet.
- Ze is ook totaal niet bang voor de kattenbak.
- We hadden de da gevraagd voor hulp en die adviseerde om een XXL kattenbak te kopen. Dus de kattenbak is zeker (ook door de da bevestigd) groot genoeg. Helaas plast ze ook nu nog over de rand, terwijl onze schat eigenlijk een heel klein katje is.
- Ook hebben we een tweede kattenbak geplaatst, maar dan plast ze bij beide bakken net over de rand...

Hebben jullie misschien een idee om haar net wat verder door te laten lopen?
Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Re: Kat plast door deurtje van de kattenbak

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Is ze onderzocht op een (lichte) blaasontsteking? Dat hoeft het niet te zijn, maar Juultje hier begon dit ook te doen, toen bleek dat ze een blaasontsteking had. Dat is nu gelukkig weer over! Ze deed bij mij geen kleine plasjes overigens, maar ik merkte aan o.a. dit gedrag dat er wat aan de hand was.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat plast door deurtje van de kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Ik gebruik hoge speciebakken, daar gaat het nooit overheen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Iaca
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 okt 2021 11:17

Re: Kat plast door deurtje van de kattenbak

Bericht door Iaca »

Olliejuultjeolaf schreef: 18 okt 2021 12:15 Is ze onderzocht op een (lichte) blaasontsteking? Dat hoeft het niet te zijn, maar Juultje hier begon dit ook te doen, toen bleek dat ze een blaasontsteking had. Dat is nu gelukkig weer over! Ze deed bij mij geen kleine plasjes overigens, maar ik merkte aan o.a. dit gedrag dat er wat aan de hand was.
Hi, we zijn bij de da geweest en ze heeft wel een blaasontsteking en blaasgruis gehad, maar dit is inmiddels weg. Het zou inderdaad goed kunnen zijn dat dat de reden is geweest dat ze er toen ook mee was begonnen. Helaas is ze er dus niet mee gestopt ondanks dat ze nu helemaal gezond is. Is Juultje er automatisch mee gestopt toen haar blaasontsteking weer weg was?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat plast door deurtje van de kattenbak

Bericht door nellebel »

zou effe de kap eraf laten. ze associeert het ws nu met pijn die bak.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Re: Kat plast door deurtje van de kattenbak

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Juultje is er vrij snel automatisch mee gestopt toen ze klachtenvrij was. Bij mij hielp een open bak ook niet, ze associeerde de bak sowieso met pijn, omdat ze dat ook had. Maar dat was over toen de klachten weg waren.

Ze heeft het nog een keer gedaan, toen ze in de bench moest ivm een breukje, toen plaste ze ook rechtuit, over de bak heen. Hoog/laag maakte niet uit. Toen ik haar vervolgens uit de bench liet, en ze niet meer opgesloten zat, stopte het direct.
Iaca
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 okt 2021 11:17

Re: Kat plast door deurtje van de kattenbak

Bericht door Iaca »

Bedankt voor de antwoorden. Hopelijk gaat Pixel er dan binnenkort ook mee stoppen nu ze weer helemaal gezond is en duurt het gewoon wat langer bij haar dan bij Juultje voordat ze weer normaal naar de kattenbak gaat. Anders gaan we misschien een DIY projectje starten met van die speciebakken...
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Kat plast door deurtje van de kattenbak

Bericht door KiwiNL »

Daar is niet zoveel DIY's aan hoor. Gewoon een speciebak neerzetten, grit erin, klaar. Wij gebruiken ook alleen nog maar van die hoge, rechthoekige bakken en vinden het ideaal (zowel wijzelf als de katten). :grin:
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Plaats reactie