Kater sproeit ineens

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Kater sproeit ineens

Bericht door Cats007 »

Hoi,

Ik heb twee binnenkaters. Ze zijn 11 en 13 jaar. Vorige week maandag zijn ze beiden naar de dierenarts geweest. Ze kregen een gebitsbehandeling en gingen beiden onder narcose.

Vrijdagavond kwamen mijn vriend en ik thuis. De oudste plaste voor onze neus op de grond bij het raam. Raam komt tot op de grond. Hij begon met draaien, staart begon te trillen de plas lag vervolgens op de grond. Mogelijk had hij een paar dagen ervoor ook geplast maar dat vond ik pas later. Ik heb beide plekken behandeld met uf2000 spray.

Zojuist kwamen we thuis. Hij draait, trilt met z'n staart en sproeit de urine tegen het kozijn en een beetje op de grond. Ik riep meteen, duwde hem weg (niet hardhandig, niet gestraft) en hij rende (blazend) weg.

Uiteraard ben ik hier niet blij mee. Ik kan een urineonderzoek laten uitvoeren, maar ik verwacht daar vrij weinig van en de dierenarts ook niet.

Ik heb een aantal vermoedens waarom hij hiermee begonnen is:
- Er loopt soms een kat van een van de buren door de voortuin. De voortuin kan niet worden afgesloten. Ik heb geen idee can wie de kat is en katten mogen overal lopen... ;
- Dierenartsbezoek en narcose;
- Ik ben zelf vorige week donderdag geopereerd en de kat heeft toen vrijwel continu bij mij gelegen zonder mijn vriend. Nu ik weer redelijk oké ben, slaapt hij er ook weer en kan het dus zijn dat de kat niet 'lekker' ligt naar zijn zin en dus aftaait.

Ik ga een gedragsdeskundige consulteren denk ik. Want ik weet niet hoe ik dit moet oplossen. Maar ik vind plassen/sproeiuen echt heel naar.

Iemand tips/ervaringen?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kater sproeit ineens

Bericht door Zotvanpoezen »

Ervaringen genoeg :lol: Mijn kat heeft jaren gesproeid, meerdere keren per dag. En veel schade aangericht (pc, tv,...)
Tips?
beide plekken behandeld met uf2000 spray.
: Prima!
Zojuist kwamen we thuis. Hij draait, trilt met z'n staart en sproeit de urine tegen het kozijn en een beetje op de grond. Ik riep meteen, duwde hem weg (niet hardhandig, niet gestraft) en hij rende (blazend) weg.
: Fout!
Een sproeiende kat mag géén aandacht krijgen, geen reactie, geen blik, en ZEKER geen straf. Dit werkt omgekeerd!
De gedragskundige zal dat ook zeggen ;-) Kan ook zijn dat hij superblij is om jullie te zien en dat hij niet goed met zijn emoties overweg kan.
Ik heb een aantal vermoedens waarom hij hiermee begonnen is:
- Er loopt soms een kat van een van de buren door de voortuin. De voortuin kan niet worden afgesloten. Ik heb geen idee can wie de kat is en katten mogen overal lopen... ;
- Dierenartsbezoek en narcose;
- Ik ben zelf vorige week donderdag geopereerd en de kat heeft toen vrijwel continu bij mij gelegen zonder mijn vriend. Nu ik weer redelijk oké ben, slaapt hij er ook weer en kan het dus zijn dat de kat niet 'lekker' ligt naar zijn zin en dus aftaait.
Dat kunnen inderdaad mogelijke oorzaken zijn...
Misschien komt die vreemde kat sproeien of vechten. Zolang die nog in je tuin komt, zal jouw kat ook blijven sproeien.
Ook het dierenartsbezoek en verandering van zijn dagelijkse routines maken hem onzeker en hij raakt gefrustreerd.
Ik ga een gedragsdeskundige consulteren denk ik. Want ik weet niet hoe ik dit moet oplossen. Maar ik vind plassen/sproeiuen echt heel naar.
Ik heb dat tenslotte ook gedaan, vooral omdat ik het niet fijn vond dat mijn kat zich niet goed in z'n vel voelde (want dat is een oorzaak van het sproeien) en mijn Filou sproeit nu niet meer. Dit voorafgaande had ik eerst veel aanpassingen in mijn huis gedaan (meer kartonnen dozen, krabplankjes, verstopplekjes, ...) en een uitgebreid bloed en urineonderzoek laten uitvoeren.
Elke kat zit anders in elkaar, en DE perfecte handleiding tegen sproeien is voor elke kat anders.
Het gaat hem vooral om de stress en frustratie weg te nemen. Dus zeker niet boos worden, dat zal het erger maken.
Observeren dus wat hem frustreert. Ik vermoed de buurtkat en de verandering van routine...
Een gedragskundige wil wel eerst een rapport van een recent uitgebreid medisch onderzoek, en een overzicht van zijn medisch dossier.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Kater sproeit ineens

Bericht door Cats007 »

Bedankt voor jouw reactie.
Nee, ik heb hem niet gestraft. Hoewel ik er natuurlijk echt niet blij mee ben.

Ik heb ook feliway ingeplugd meteen bij de eerste keer.

We gaan straks raamfolie kopen en dat plakken zodat hij niet zomaar de tuin in kan kijken aan de voorkant. Ook wil ik de buitenkant reinigen, ik weet alleen niet zo goed waarmee want de (houten) kozijnen zijn pas geverfd en wil niets beschadigen.
De tuin afsluiten is geen optie. Mede omdat wij de oprit delen met de buren.

Urine gaan we nog laten onderzoeken. Alleen het opvangen is lastig. Heb wel een spuitje ervoor, dus als hij nu plast, laten we hem en kunnen we die urine inleveren. Anders moet de dierenarts hem aanprikken. Maar dan moet hij weer daarheen. Weer stress.

Omdat ze moeten afvallen hebben ze ook nog maar één plek waar ze eten krijgen. En vanwege hun tandjes (reiniging en bij hem 1 kies getrokken) krijgen ze nu natte brokken. Ook niet iets waar ze heel blij mee zijn.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kater sproeit ineens

Bericht door Zotvanpoezen »

Nee, ik heb hem niet gestraft.
Ik riep meteen, duwde hem weg
Eigenlijk is dit ook straffen. Het maakt hem bang (blazen is een teken van angst)
We gaan straks raamfolie kopen en dat plakken zodat hij niet zomaar de tuin in kan kijken aan de voorkant.
Prima idee!
Ook wil ik de buitenkant reinigen, ik weet alleen niet zo goed waarmee want de (houten) kozijnen zijn pas geverfd en wil niets beschadigen.
Zou het kunnen dat hij niet tegen de geur van de nieuwe verf kan? Mijn ex-sproeikat kon ook niet tegen nieuwe geuren.
Reinigen kan je met Biotex groen proberen en daarna goed spoelen en laten drogen alvorens in de spuiten met de UF 2000.
Ik gebruikte gewoon water met baksoda (ontgeurt en reinigt ook), laten drogen en daarna ontsmettingsalcohol en weer laten drogen alvorens in te spuiten omdat voor Filou de geur van de biotex ook een reden was om te sproeien :lol:
Maar het was op oude verf en het kon geen kwaad om te experimenteren. Dit jaar al het besproeide houtwerk afgeschuurd en opnieuw vernist, en meneertje heeft er niet meer op gesproeid :eclap:
De favoriete sproeiplaatsen heb ik wel nog steeds afgeschermd met afwasbaar of vervangbaar materiaal (doek of karton) zodat zijn geur er niet blijft hangen indien hij toch nog eens zou sproeien.
Ik denk niet dat ik ooit nog zal durven om ze weg te nemen (tv, pc, de vliegtuigen van mijn zoon, een klein bakstenen scheidingsmuurtje). De wasbare dingen die minder waarde hebben laat ik zo.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kater sproeit ineens

Bericht door Zotvanpoezen »

Omdat ze moeten afvallen hebben ze ook nog maar één plek waar ze eten krijgen. En vanwege hun tandjes (reiniging en bij hem 1 kies getrokken) krijgen ze nu natte brokken. Ook niet iets waar ze heel blij mee zijn.
Ook dit is niet goed voor de stress ;-)
Van de gedragskundige moet ik hem zo vaak mogelijk eten geven, desnoods op verschillende plekken als meneer dat wenst :grin:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Kater sproeit ineens

Bericht door Cats007 »

Klopt. Eerste maar geen goede reactie. Maar als je ziet dat het gaat gebeuren, moet je hem dan optillen en wegzetten of..?

Hmm de verf zit er al even op. Dat deel al twee maanden denk ik. Ga de buitenkant reinigen met groene zeep en erna de spray eroverheen. Ik hoop alleen dat hij niet ook op andere plekken gaat als ik iets afscherm.

Ik wil ook iets om die andere kant te weren uit de tuin. Dacht zo'n geluidsdinf, maar als dat geluid dan ook in huis te horen is, is dat ook geen oplossing.

Eten klopt. Na tien dagen mogen ze weer gewoon voer.
Overigens mogen ze ook geen natvoer meer vanwege overgewicht. Waar hij echt van genoot. Heb dat nu wel nog twee keer gedaan en dan minder brokken, mede omdat de andere kat die brokken echt heel slecht eet.

Misschien ook weer terug naar twee voer plekken zoals eerder.
Ze hebben beneden eten en drinken. En op hun kamer (waarvan de deur nooit dicht is) nu alleen nog water.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kater sproeit ineens

Bericht door Zotvanpoezen »

Maar als je ziet dat het gaat gebeuren, moet je hem dan optillen en wegzetten of..?
Je moet hem afleiden als je ziet dat het gaat gebeuren. Liefst een beetje vóórdat hij wil sproeien. Als hij zijn staart laat trillen is het al te laat. Hij toont wel met een haast onmerkbaar detail wanneer zijn stressemmer bijna overloopt. Kwestie van zijn lichaamstaal goed te observeren.
Ik zie het aan Filou wanneer hij onrustig is. Dan gaat hij overal kopjes geven (meestal in de buurt van de plaatsen waar hij voordien sproeide, aan steeds weer dezelfde dingen snuffelen, of krabben aan de kartonnen platte krabplankjes.
Omdat ik zijn streken al goed doorheb, weet ik wat ik moet doen op dat ogenblik. Meestal is dat met hem naar buiten gaan. Ik hoef maar te zeggen:"Filou, kom je mee?" en hij komt al achter me aan :lol:
Daar kan hij naar hartelust sproeien, wat hij ook doet. Buiten mag het... Daarna nog wat extra aandacht en knuffelen op de schoot en dan naar binnen iets lekker eten. Deze manier werkt altijd met hem! Hij heeft vrije toegang naar buiten, maar soms wil hij gewoon dat ik meega :roll:
Indien het slecht weer is en ik weet dat hij behoefte heeft om te sproeien, ga ik met hem naar de kelder. Daar staat een kattenbak met grit, en één rechtopstaande lege kattenbak waartegen hij wel kan sproeien. Soms sproeit hij ernaast, maar ik doe alsof ik niets zie en kuis het achteraf op (tip van de gedragskundige).
Ik hoop alleen dat hij niet ook op andere plekken gaat als ik iets afscherm.
Het kan zijn, maar ik gok van niet. Hier werd in het begin ook alleen maar tegen de kartonnen platen of de doeken gesproeid (uit gewoonte) Daarna doek in de was of kartonnen plaat weg en een andere in de plaats zodat zijn geur direct weg is. Die kartonnen platen van tussen de lagen drankflessen uit de supermarkt zijn hier perfect voor.
Mijn huis zag er niet uit, maar het is de enige manier ;-)
Overigens mogen ze ook geen natvoer meer vanwege overgewicht. Waar hij echt van genoot. Heb dat nu wel nog twee keer gedaan en dan minder brokken, mede omdat de andere kat die brokken echt heel slecht eet.
Dat vind ik echt een bizarre beslissing van de da.
Brokken zijn omwille de koolhydraten echte dikmakers :shock:
Natvoer van goede kwaliteit met veel vlees weinig koolhydraten in combinatie met meer bewegen zijn zoveel beter om af te vallen! Ook meerdere keren per dag voeren is bevorderlijk om af te vallen en goed voor het PH gehalte in de urine (en het humeur van de kat ;-) )
Voor de tanden en tandvlees in conditie te houden geef ik dagelijks wat grote stukken vlees (rauw of gekookt).
Omdat Filou beginnend nierfalen heeft, had de da kippenmagen aanbevolen (weinig fosfor en goed om te kauwen) maar hij lust het niet.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Kater sproeit ineens

Bericht door Cats007 »

Ik ga dat proberen. Hoewel ik overdag werk. Vandaag heeft hij niets gedaan. Ik heb ook biotex gekocht. Het regent nu. Als het morgen droog is, ga ik buiten alles schoonmaken met groene zeep. Binnen nog een x met biotex. En dan met de spray.

Ze mogen alleen nog natvoer van de lijn waarvan ze ook brokken krijgen.

Is het zinvol of zylkene te geven? Dat heb ik de andere kat gegeven vanwege staartjagen. Dat in combinatie met liefde en geduld is helemaal goed gekomen.
Het folie moeten we zo gaan halen. Twijfel ook wel want naar buiten kijken vinden ze ook leuk volgens mij :(
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater sproeit ineens

Bericht door Anne »

Ik zou wel een urineonderzoek doen
Onze Happy begon ook te sproeien en toen bleek hij blaasgruis te hebben
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Kater sproeit ineens

Bericht door Cats007 »

Zijn we ook van plan. Alleen lastig op te vangen met twee katers. En hiervoor naar de da vind ik wel heftig.
De oudste is echt heel zielig als hij naar de da moet en is compleet van de kaart. Hijgen, kwijlen, ook nog wanneer hij weer thuis is.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater sproeit ineens

Bericht door Anne »

Je kan het thuis makkelijk doen
Kat met lege bak (uitspoelen met heet water, schoonmaakmiddelen resten kunnen de test negatief beïnvloeden) plus ietwat vulling zoals plastic zak in stukjes geknipt en dan is het wachten geblazen
Kan lang duren
Of je gebruikt de pollepelmethode,zie zoekfunctie links bovenin
Vooraf met de da assistent communiceren wanneer je het kan komen inleveren, liefst zo vers mogelijk
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Kater sproeit ineens

Bericht door Cats007 »

Mijn vriend gaat het morgen proberen. Alles eruit en dan plassen. Maar geeft dat niet nog meer stress? Andere bak (voor even)?
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Kater sproeit ineens

Bericht door Cats007 »

Update: zoals verwacht is het niets medisch.

Het is een Buurtkat die doodleuk voor ons raam zit (betrapt door m'n vriend) en hebben ramen tot de grond. Mijn kat ging gisteravond tekeer tegen het raam omdat hij aan de andere kant zat.

Wij zouden folie plakken maar omdat ze het ook fijn vinden om naar buiten te kijken, gaan we houten planken neerzetten wanneer we weg zijn en in de nacht. Hopelijk scheelt dat iets voor zijn rust.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater sproeit ineens

Bericht door Anne »

Ik weet niet of het hier al gezegd is maar als het door stress komt zou je ook daarvoor iets kunnen geven
Happy deed het goed op dessstres vd huisdierendokter
Nadat zijn blaasgruis onder controle was ging hij ook weer sproeien en dat kwam ook door buurtkatten die voor onze deur liepen
Ook ging hij alles wat anders rook besproeien, zoals nieuw gekochte dingen
Destress hielp hem goed
Happy woont nu bij ons in de tuin, daar is hij iets minder gestrest en heeft hij dat niet langer nodig
Ik had eerst een voeding van hills geprobeert met kalmerende kruiden maar dat hielp hem niet
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Kater sproeit ineens

Bericht door Cats007 »

Ik heb zylkene en Bachbloesem op maat. Dat heeft mijn andere kat eerder goed geholpen tegen staartjagen.

Ik vind het echt rot voor hem. En voor m'n voordeur want daar plast de Buurtkat tegenaan volgens mij.
Plaats reactie