Kitten plast/poept naast bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Mandarijn145
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jun 2021 20:37

Kitten plast/poept naast bak

Bericht door Mandarijn145 »

Ik heb sinds 2 weken 2 kittens (poesje en kater) erbij. We hebben al een geholpen kater en een hond.
De ene kitten (poesje) doet het vanaf het begin op de bak, de andere niet.
De moeder van het katertje deed het zelf ook geregeld naast de bak en de kitten lijkt het niet goed geleerd te hebben.

Ik had eerst 1 kattenbak in de kamer maar de kater plaste/poepte steeds in de keuken. Steeds op dezelfde m4. Ik heb daar een extra bak neer gezet maar hij poept en plast er rustig voor/naast etc. Zodra ik hem zie krabben op de vloer zet ik hem op de bak en dan doet hij het daarop maar het kwartje lijkt niet te vallen.
Ik heb het soort kattengrit al veranderd, kap van kattenbak afgehaald maar niks helpt.

Hoe leer ik hem dat de bak de plaats is waar hij op moet plassen en poepen en niet ervoor oid. Ik begin wel een beetje genoeg te krijgen van steeds schoonmaken...

Hij is verder totaal niet stressig oid, is al beste vrienden met de andere kitten, ligt bij de hond in de bak en is heel relaxed en vrij.
De kater die we al hadden heeft de kattenbak zelf geboycot en doet zijn ontlasting helaas alleen buiten dus er zitten geen rare geurtjes oid aan de bak.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kitten plast/poept naast bak

Bericht door Zotvanpoezen »

Je kan enkele dingen proberen:
Hem er op geregelde tijdstippen opzetten en er graafbewegingen met je vingers in maken zodat hij weet wat de bedoeling is.
(Geloof me, iedere kat begrijpt wat "graafbewegingen" betekenen)
Je kan de drol die naast de bak ligt telkens IN de bak gooien. Het plasje kan je met een spuitje opzuigen en het in de bak ledigen of het met een absorberend papiertje of doekje opdeppen en dat in de bak leggen.

Wat NIET mag is straffen door bv. te roepen, met de plantenspuit op hem spuiten, of er zijn neusje inwrijven.
Ik weet dat er nog steeds mensen zijn die zulke wrede domme dingen doen met onzindelijke katjes :evil:
En dat maakt alles gewoon erger!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Mandarijn145
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jun 2021 20:37

Re: Kitten plast/poept naast bak

Bericht door Mandarijn145 »

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Dat hem er geregeld opzetten en graven deed ik vanaf het begin maar zet geen zoden aan de dijk. Hij springt er direct weer uit en plast/poept er alsnog naast met veel gekrab op het laminaat 🤨

Plas/poep er weer in gedaan heb ik ook al een paar keer gedaan.

Ik doe geen wrede dingen met hem omdat hij op de grond plast/poept maar ik begin het nu wel echt heel vervelend te vinden omdat niks wat ik doe lijkt te helpen en ik dit heel erg vies vind, vooral in combi met de kinderen.
Ik ben echt geen katten-noob, heb mijn hele leven lang al katten maar dit nog niet eerder aan de hand gehad op één onzindelijke kat na maar dat bleek blaasgruis.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kitten plast/poept naast bak

Bericht door Zotvanpoezen »

Je kan ook nog proberen met enkele druppels bleek (javel ;-) ) op het grit te druppen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie