Drie jaar lang plasprobleem

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Bubbelgum
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2021 15:48

Drie jaar lang plasprobleem

Bericht door Bubbelgum »

Ik heb twee katten, broer en zus, altijd bij elkaar en slechts af en toe (speelse)ruzie. Katten zijn gezond en gedragen zich prima. Behalve dat het meisje dat al van kleins af aan in mijn bed plast. Ik heb drie jaar samengewoond met een huisgenote en in haar bed is er nooit geplast. Ook nooit op de zetels of de logeermatras.

Ik ben nu verhuisd naar een appartement voor mij alleen en omdat het hier een stuk kleiner is, wil ik de katten ook in mijn slaapkamer laten, anders hebben ze slechts één ruimte om in te leven de hele dag. Meestal slapen ze heerlijk in mijn bed maar op de anderhalve maand dat ik hier woon is er al vijfmaal geplast op mijn bed door het meisje.

De verhuis heeft zeker invloed maar indien ik de slaapkamer openliet in het oud appartement werd er ook gegarandeerd geplast. Ik weet echt niet wat de aanleiding is. Gezien ik nu thuis werk door covid is hun kattenbak zeer proper en ze gaat ook gewoon daar.

De dierenarts zegt dat er geen fysiek probleem is.
Mijn matras heb ik al oneindig vaak schoongemaakt met biotex, azijn, vanish, ...
De andere kat speelt soms beetje te ruw maar vandaag ligt hij bijvoorbeeld braaf te slapen en is de kattenbak proper en toegankelijk.

Een andere gewoonte die ze heeft is plassen in de wasbak in de keuken. In het oud appartement ging ze ook wel eens in de douche... verrassend was wel dat als bv de schoonmaakster mijn kamer perongeluk open liet staan er niets gebeurde. Maar als ik thuis ben dan doet ze het net om mij te treiteren,

Het is dus een gedragsprobleem maar ik heb echt een oplossing nodig want in het klein appartementje kan ik niet paar keer per week mijn dekens wassen (dubbele waterdichte hoes over matras).

Ik hou heel veel van de katten en wil ze echt niet wegdoen of uit elkaar halen maar ik begin echt radeloos te worden.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Drie jaar lang plasprobleem

Bericht door Zotvanpoezen »

Katten plassen niet zomaar om te treiteren.
Heeft de da ook urine onderzoek gedaan?
Indien ja en in orde, ligt haar probleem ergens anders.
Je kan een kattenbak in de slaapkamer bijzetten. En een zachter grit proberen. Katten gaan liever op een zachte ondergrond hun plasje doen. Het kan ook aan het soort kattenbak liggen: Te klein, gesloten, slechte locatie ...

Naast een kattenbak erbij in de slaapkamer kan je misschien een poosje een plastic zeil over je bed leggen? Daar zal ze niet graag op plassen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Bubbelgum
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2021 15:48

Re: Drie jaar lang plasprobleem

Bericht door Bubbelgum »

Intussen heb ik de resultaten van een onderzoek bij de dierenarts (echo, urinestaal en algemene check). De kattin is helemaal in orde en het gaat dus zoals verwacht om een gedragsprobleem.

Ik ga nu andere kattenbakvulling proberen en andere plekken voor de kattenbak maar ik kan mijn woning niet groter maken dan het is dus hopelijk werkt andere vulling.

Bedankt voor de tip van het plastic! Ik heb dit in het verleden al geprobeerd en dan werd deze gewoon aan de kant geschoven. Ik ga nu gewoon proberen mijn slaapkamer nooit open te laten staan.

Intussen is er ook al meermaals geplast op andere plekken buiten de slaapkamer: op een nieuwe trui, in een lege bloempot terwijl ik de plant water gaf, op het aanrecht en in een doos. De bloempot was wel bijzonder want ze was enkel met haar achterpoten erin gaan zitten, ze zat als het ware gehurkt met haar voorpoten erbuiten. Ik kan mij onmogelijk inbeelden dat dit aangenamer was dan in de kattenbak te gaan.

De dierenarts vermoedt dat het mogelijk om een competitie-probleem gaat over mijn aandacht. Ik merk wel dat de poes veel aanhankelijker is bij mij dan haar broertje. Als ik overdag aan het (thuis)werken ben, ligt ze naast mijn computer. 's Avonds ligt ze naast mij in de zetel. En de plasjes gebeuren toch regelmatig op momenten dat ik terug thuis kom na even weg te zijn.

Dus tips voor zulke psychologische problemen ook erg welkom...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Drie jaar lang plasprobleem

Bericht door Anne »

Wat een vervelend probleem
Hoeveel kattenbakken heb je precies?
Je zou een kattengedragstherapeut om advies kunnen vragen
Heeft de da het over stress gehad?
Want dan zijn er nog bep voedingen met kalmerende stoffen een probeersel
Of anti stress middelen zoals dessstres vd huisdierendokter
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Bubbelgum
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2021 15:48

Re: Drie jaar lang plasprobleem

Bericht door Bubbelgum »

Dag Anne,

Ik heb twee kattenbakken, voldoende groot en nog een kleintje extra maar die wordt niet vaak gebruikt.
Ik heb heb nu ook zo'n feliway maar dat lijkt weinig effect te hebben. Dierenarts heeft inderdaad stress vermeld en een vorm van aanhankelijkheid / aandachtsdrang van mij. Ik zal eens kijken naar zulke anti-stress voeding, ik heb geen idee of zo'n pilletje zou binnengaan maar ook het proberen waard, bedankt!
Bubbelgum
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2021 15:48

Re: Drie jaar lang plasprobleem

Bericht door Bubbelgum »

Wat ik mij nu dus ook erg afvraag is wat de stress zou kunnen veroorzaken? En of dit nog op een andere manier getoond wordt? Want de poes is zelf rustig, wel meer verlegen maar niet erg angstig. Ze miauwt ook niet bijzonder veel, komt heel graag kopjes geven en knuffelen, krabt graag aan de krabpaal en plank, eet en drinkt goed, doet grote ontlasting wel altijd netjes in de kattenbak... Er zijn geen andere dieren, buiten haar broertje die haar bang kunnen maken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Drie jaar lang plasprobleem

Bericht door Anne »

Hier werd Happy heel erg gestresst van andere buurtkatten die hij voorbij zag lopen op straat
Er is ook weleens tegen de voordeur buitenkant geplast door een poes
Misschien is een gedragstherapeut geen gek idee
Ik heb voor Happy dit voer geprobeerd
https://www.bitiba.nl/shop/katten/katte ... nen/559439
Maar ik weet niet of het geschikt is voor katten die geen blaasgruis hebben, wat Happy wel heeft
Dit voer heeft bij Happy niet geholpen, de destress van de huisdierendokter wel
Maar er staan recensies en er zijn katten mee geholpen
ik hoop dat je hier iets aan hebt

Van Prins heb je ook een voeding met kalmerende kruiden dus er zijn ook andere mogelijkheden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie