Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gwaawie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021 12:54

Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Gwaawie »

Hallo allemaal,
we hebben een vrij groot huis en de katten mogen overal komen behalve buiten. Hebben heel veel ruimtes en krabpalen, eet en drinkbakjes. Het zijn echte binnenkatten. We hadden eerst 6 katten en toen ging het goed maar nu hebben we sinds een jaar de 2 katten van mijn ouders erbij omdat zij ze niet meer kunnen verzorgen en sindsdien sproeit 1 vd andere katten. (het is een poes) We hebben dit nu een jaar volgehouden en hebben al vanalles geprobeerd, meer en hele grote kattenbakken, op verschillende plaatsen, open en dichte etc. Nu willen we de 2 van mijn ouders niet kwijt en hoop dat iemand een oplossing hiervoor heeft. Alle katten zijn geholpen. Heb al gelezen dat het stress kan zijn maar deze poes speelt juist met de 2 nieuwe katten. Een andere kat die eerst gepest wordt wordt sindsdien niet meer gepest dus misschien is er een verschuiving in rangorde geweest hoewel de sproeiende ook kat niet gepest wordt nu. Soms doet zij het ook op de bak en nee ze heeft geen gezondheidsproblemen dat hebben we al laten onderzoeken. Ben ten einde raad heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is?
Alvast hartelijk bedankt
Groetjes
Cerna

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Cerna »

Ik denk inderdaad dat er een verschuiving is geweest en dat er toch onderlinge spanningen zijn die voor een mens niet direct merkbaar zijn.

Ik heb ook zoiets meegemaakt. In 2000 overleed onze oudste kat, Minoes, op 19-jarige leeftijd. We hadden op dat moment nog twee poezen en twee katers die allen onder de 10 waren.
De oudste kater van 9, Shura, kon het met iedereen heel goed vinden, maar dat veranderde na Minoes' haar dood. Shura en de andere kater, Cochi (4), waren vier pootjes op één buik, maar Shura was een timide kater en Cochi een Franse macho van 10 kilo. Hij was de jongste, maar dacht dat hij Minoes' haar plek wel over kon nemen en dat pikte Shura niet die echter ook niet tegen hem op kon.

Opeens begon Shura te sproeien en werd Tara die 2 jaar jonger was, onzindelijk.
We snapten er niets van want er leek niets veranderd in huis. Maar dan ga je naar oorzaken zoeken en begonnen subtiele veranderingen op te vallen: Shura die wat vaker achterna werd gezeten door Cochi. Shura die zich vervolgens uit frustratie af ging reageren op Tara, zijn grootste vriendin.
Uiteindelijk hebben we het kunnen oplossen met een hormoonpreparaat omdat Cochi ook begon te paren.

Iedere situatie is anders, maar wanneer de problemen zijn begonnen met de komst van de twee katten van je ouders, zal daar toch de oorzaak liggen.
Je schrijft dat de sproeiende kat met de twee nieuwkomers speelt. Met wie speelde zij daarvoor en speelt ze nog steeds met die andere kat? Kan het zijn dat de kat die gepest werd nu dominanter geworden is nu hij/zij niet meer op de hoede hoeft te zijn en dat de sproeiende kat daarop reageert?

Ik zou proberen om de sproeiende kat heel goed te observeren. Welke signalen geeft zij af? Hoe is de interactie met de andere katten? En is die anders dan voordat de twee nieuwkomers kwamen?
Ik denk dat je dit eerst duidelijk moet hebben voordat je aan een oplossing kunt denken en wanneer er volgens jou niet echt iets veranderd is, dan zou ik er een gedragsdeskundige bijhalen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Anne »

Als je weet wie de sproeier is zou ik eerst urine laten controleren door de da
Het kunnen heel goed blaasproblemen zijn, die kunnen ontstaan door stress

Hier wel ervaring met een sproeier. na urine controles e.d. kwamen we erachter dat het om stress ging. We hebben toen een tijdlang desstress gebruikt van de huisdierendokter
Dat zou je ook kunnen proberen, als je blaasklachten hebt uitgesloten

Happy leeft al een tijdje in onze tuin, de stress onstond door dat het hier in huis te druk voor hem werd. Ook verschijnen er buurtpoezen voor de deur en daar kan hij ook niet zo goed tegen
Nu hij wat rustiger `woont` is het sproeien afgenomen
Wij hebben het geluk dat de tuin best wel ruim is, in de tuinschuur slaapt hij regelmatig in de riettoren of op de stoel met warme deken
Hij heeft ook een doos vol met kranten en hooi, mocht hij het koud krijgen
Daar heeft hij ook weleens ingelegen
Verleden week met de extreme koude temperaturen haalden we hem in huis voor de nacht

Happy heeft wel een verleden van blaasklachten en staat nu levenlang op een urinary dieet van rc

sterkte met alles, zou zonde zijn als je een kat moest herplaatsen hierdoor
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gwaawie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021 12:54

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Gwaawie »

Bedankt voor de reacties, ten eerste zijn het geen blaasproblemen dat hadden we als eerste onderzocht. Buiten dat krijgen ze hier allemaal urinary brokken omdat er eentje blaasproblemen heeft gehad (een niet-sproeier). Het is inderdaad wel zo dat dat de kat die voorheen gepest werd en nu niet wel dominanter is geworden, althans, ze mept bij voorbaat andere katten en krijgt ook wel eens een mep terug maar echt vechten is het nooitl De sproeikat doet ook neusje-neusje zeg maar met de nu dominantere meppende kat dus daar zie ik ook niet echt een probleem. Het is wel zo dat de sproeikat meer op haar hoede is dat zien we wel. Kijkt ook vaak achter zich om, onder het bed etc. We hebben nu catnip gespoten en andere katten waren wel ineens heel relaxt en er was niet gesproeid maargoed dat is wel vaker niet het geval dat is de ene dag wel de andere dag niet. We willen nu Valeriaan spray gaan proberen 125 ml van Beaphar. Dat blijkt te werken tegen stress, dat ga ik vanmiddag halen, Hopelijk werkt dat want ik spray liever dan dat ik tabletten ofzo ga geven dat brengt alleen maar meer stress bij deze kat. Hartstikke bedankt voor de tips, daar hebben we veel aan, we gaan er alles aan doen om te vermijden dat we afscheid moeten nemen van katjes ze zijn allemaal heel lief.
Gebruikersavatar
simmy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2020 00:42

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door simmy »

ik heb op het moment 7 katten(helaas 1 vermist geraakt) waarvan er 2 aan het plassen zijn in huis ook op bed en bank, met 1 ben ik al naar dierenarts geweest die dacht een blaasontsteking heb haar speciale brokken gegeven maar dat hielp dus ook niet, nu heb ik maatregelen genomen door meubels te verschuiven, maar of het helpt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Anne »

simmy schreef: 17 feb 2021 16:25 waarvan er 2 aan het plassen zijn in huis ook op bed en bank, met 1 ben ik al naar dierenarts geweest die dacht een blaasontsteking
Je da dacht het? Of heeft hij het ook onderzocht, is de urine nagekeken?
Tegen blaasonsteking bestaat geen speciaal voer, wel voor blaasgruis maar dat is iets anders dan een blaasonsteking hoewel het eerste wel een blaasonsteking kan veroorzaken

Ik denk dat dit dweilen met de kraan open is

sterkte met je poes die wordt vermist, hopelijk vind je hem snel weer terug

@Gwaawie ik hoop dat de spray gaat helpen, houd je mij op de hoogte?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
simmy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2020 00:42

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door simmy »

urine is nagekeken ook echo gehad, speciale brokken, en het hielp niet helaas
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Anne »

En wat zegt de da nu?
Als het stress is zou je nog een dieetvoeding kunnen proberen met kalmerende kruiden
Hier heeft dat overigens niet goed geholpen
Zylkene hielp ook niet maar desstress werkte heel goed voor onze Happy

En de andere poes in huis plast ook? Laat je haar urine ook controleren?

ps wat hier altijd heel goed werkt tegen blaasklachten is eurologist

www.huisdierendokter.nl
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kittentjes

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door kittentjes »

Hills heeft een variant tegen blaasgruis die tevens anti stress is. Dit geef ik ook omdat ik 1 poes heb die daar gebaat bij is en dit werkt heel goed.

Kan de sproei poes ook goed de hoogte in om te ontsnappen in paniek situaties? Zijn er genoeg kattenbakken en veilig te bereiken? Heeft ze een vaste sproeiplek?

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gwaawie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021 12:54

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Gwaawie »

Het us de enige kat die sproeit en kan de hoogte in we hebben 2 xxl krabpalen en4 gewone grote en nog een krabton en palmboom krabpaal. Er zijn heel veel verstopplekken en we hadden het al meerdere malen laten checken of ze een blaasprobleem heeft. De laatste keer was er niets aan de hand dus echt stress volgens mij. Ze krijgen ook al allemaal denk ik nu zo'n 3 jaar anti blaasgruis voeding. Heb vrijdag no stress gekocht v beaphar maar helpt niet, ze was wel meer aanwezig maar er was toch gesproeid. We gaan een schuifdeur majen zodat we overdag de groep kunnen splitsen, kijken of dat helpt en voor de zekerheid nog maar ern keer haar urine laten onderzoeken hoewel ze het deels wel op de bak doet. We hebben 8 xxl kattenbakken en die maken we 2x per dag schoon incl aflappen aan de binnenkant. We blijven proberen, ik kan destress wel proberen misschien dat dat wel helpt. Nogmaals dank aan iedereen voor de berichtjes 😊
Gwaawie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021 12:54

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Gwaawie »

Oja en nee niet 1 vaste sproeiplek, wel meerdere vaste sproeiplekken 🙈
Gwaawie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021 12:54

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Gwaawie »

@anne: ik ga nu sowieso desstress bestellen, ben meteen naar de winkel gegaan maar die hadden alleen nostress vandaar maar die helpt dus niet althans niet tegen t sproeigedrag. Je hoort t nog 😉
Gwaawie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021 12:54

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Gwaawie »

Zie nu dat destress tabletten zijn, dat wordt wel een dingetje als ik dar ga geven levert dat zeker stress op dus lijkt me niet zo'n goed plan. Ze is ook niet zo'n snoeperd dus zal het dan door vlees moeten geven ofzo in de hoop dat ze het er niet uitfiltert. Nog andere opties?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Anne »

Je hebt grote tabletten van 1200 mg en kleine van 300 mg, dat ligt aan het gewicht van de kat
Is de poes moeilijk te pillen?
Heb je een pillenschieter geprobeerd?

Destress is van de huisdierendokter
Op de site staan de groottes van de tabletten en ook nog tips hoe je die kan toedienen

Heel veel sterkte met alle zorgen
Sproeit de poes meerdere malen per dag?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gwaawie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021 12:54

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Gwaawie »

Zal even kijken, kleintjes zijn makkelijker te verdoezelen in vlees ofzo. pillen geven vindt ze niet fijn ze heeft heel wat doorstaan, hebben haar en zusje opgevangen, zaten onder de vlooien en zij had niesziekte en 40 graden koorts hebben haar goed verzorgd en dwangvoeding en pilletjes moeten geven, gelukkig goed gegaan en niets aan overgehouden, de dierenarts had niet gedacht dat ze het zou redden. Maar nu is dat dwangmatig wat geven dus niet zo'n succes. Ze sproeit sims een dag niet en dan een dag 1 x en ook 2x dat wisselt.
Plaats reactie