Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Anne »

Van die kleintjes moeten ze de 1e 14 dagen 4 op 1 dag
Ik hoop dat het je gaat lukken
Wat je ook kan doen is dat je die grote van 1200 mg besteld en die door 4en deelt
Dan heb je ook stukjes van 300 mg maar misschien kleiner dan de pilletjes van 300 mg
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb ook veel ervaring met een sproeier.
Ik lees dat je verstopplekjes hebt en verticale krabgelegenheden, maar geen horizontale krabplankjes. Ik heb er een 10-tal door mijn huis verspreid gelegd (plat op de vloer en op houten kistjes, op doorgangen, zichtbare plaatsen en op onzichtbare verstopplaatsen.) Ze worden door alle katten gebruikt. Meer zelf dan de verticale! De gedragskundige had mij ook een likmatje aanbevolen. Likken werkt enorm stressreducerend. Ik geef er elke maaltijd op, ongeveer 8 keer per dag. Met elke likbeurt is hij ongeveer 20 min. bezig. Ik heb ook kartonnen dozen en lage verhoogjes neergezet (20cm van de grond), het zijn "eilandjes" voor hem.
Het sproeien is bijna volledig gestopt. Van minstens 4x per dag naar 1x om de twee weken, en dan nog maar op 1 plek in plaats van een 10-tal :eclap: :edance: .
Ik heb hem ook 1 plaats gegeven waar hij wel mocht sproeien onder begeleiding. In de kelder. Kwestie om hem de kans te geven om stoom af te laten ;-)
Hij sproeide eerst steeds tegen de verwarmingsketel en daar had ik een oude rechtopstaande kattenbak gezet om tegen te sproeien. Nu wil hij nog af en toe naar de kelder, maar niet meer om te sproeien! Hij doet zijn plas keurig op de kattenbak die er staat.
De sproeiplaatsen in huis moest ik met ecodor 2000 inspuiten en vervolgens afschermen met een stuk karton. Dan kon het geen kwaad meer als hij daartegen sproeide in het begin. Want hij sproeide ook uit gewoonte. Dat stuk karton gooide ik meteen weg na het sproeien zodat zijn geur weg was. Want zolang zijn geur er was, bleef hij uiteraard sproeien!
Veel succes! Ik hoop dat het bij jouw poes ook goedkomt. Want een sproeiende kat is een ongelukkige kat, in de knoop met zichzelf...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Anne »

@Carine ik heb bewondering voor je inzet voor Filou en je kennis daarover
Mij is het niet gelukt om Happy te laten stoppen met sproeien in huis
Wat ontzettend goed dat hij nu niet meer sproeit!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 7 katten en 10 kattenbakken. Maar één officiële kattenbak met deksel, de rest o.a. speciebakken zowel rond als rechthoekig. De "echte" kattenbak wordt misschien eens per week gebruikt.

Ik heb er 5 op zolder, 2 boven en 3 beneden.

Er werd hier wel eens tegen de achterdeur gesproeid, om tegengas te geven. Door loslopende buurtkatten werd er aan de buitenkant geplast. Dat is opgelost door een grote hoge opbergbak van Blokker voor de achterdeur te zetten, met laagje grit uiteraard. Nu sproeit Maks in de bak tegen de rand op. Doordat hij zo hoog is gaat het er niet overheen. Elke dag de zijkanten van de bak even afnemen met een sopje als ik de bakken ontdoe van drollen en plasbollen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gwaawie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021 12:54

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Gwaawie »

Vandaag de tabletjes binnen gehad, meteen begonnen! 1e keer 600 mg zit erin, poeder van gemaakt en door wat lekkers en ze heeft het op! Nu hopen dat het gaat helpen. Vanaf dag 15 moet ik 2 x 300 mg geven maar voor hoelang, dexrest van haar leven? Dat zie ik nergens staan nl. Kreeg er wel een leuk boekje bij met allerlei info over Chinese kruiden.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Zotvanpoezen »

Denk ook aan horizontale krabplankjes overal in huis... Je zult er elke kat een groot plezier mee doen ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Anne »

Als je merkt dat de destress aanslaat zou je na een tijdje kunnen kijken wat er gebeurt als je de dosering vermindert.
Wat fijn dat je een manier hebt gevonden om het naar binnen te krijgen!
Dat boekje heb ik ook ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gwaawie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021 12:54

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Gwaawie »

Hoihoi, even een update, de tabletjes gaan goed zitten nu op dag 10 en we zien wel een verandering in gedrag waarbij ze nu meer op de voorgrond treedt beneden maar zodra ze op bed wil komt er een andere kat en gaat de sproeier zonder een aanvaring ofzo naar beneden. Het is wel zo dat er wel meer sproeiplekken zijn ontstaan, is dat wel of geen goed teken? Of moeten we even door de zure appel en zit ze in een soort overgangsfase qua rang? Hopelijk wordt het snel weer minder. We hebben wel veel horizontale plekjes en een hele grote tunnel met 2 horizontale krabplankjes en een extra krabpaal.
De sproeier laat nu met tabletjes wel meer sproeiplekken achter dus of dit werkt averechts of ze zit in een overgangsfase, heeft iemand daar misschien ervaring mee?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Zotvanpoezen »

Sproeien op meerdere plekken is geen goed teken...
Ik had ook een sproeier (ja, had :grin: ) en ik moest van de gedragskundige de sproeiplekken inspuiten met Ecodor 2000 en daarna de plek afschermen met een stuk karton (vervangbaar) of doek (wasbaar). Want de geur van Biotex groen bleef hij achteraf ruiken (ook na goed spoelen) en dat was voor hem een aanleiding om erover te sproeien.
Het likmatje heeft ook wonderen gedaan met mijn ex sproeier!
Maar dat heb ik je allemaal al eens uitgelegd ;-)
Zijn therapie was op maat van zijn karakter en gezondheidstoestand. Want iedere kat is anders. Hier waren er bv. geen conflicten met de andere katten en had ik wel al veel krabplaatsen voorzien. Wat ik ook deed voordat ik een therapeut inschakelde was: doen alsof ik het niet zag dat hij sproeide en pas opruimen toen hij het niet zag. Dat was allemaal goed volgens de kattenpsych.
Andere tips die normaal toepasselijk waren bij sproeiproblemen, moest ik bij hem juist vermijden. Ik voelde het wel aan dat vele van de tips uit de boekjes over kattengedrag bij hem niet van toepassing waren, maar het stelde mij gerust dat die therapeute dat bevestigde.
Zou je ook niet overwegen om er een (goede) in te schakelen?
Hoe langer het al gaande is, hoe moeilijker het wordt om er vanaf te geraken. En dan sproeien ze uit gewoonte.

En... er zijn pas horizontale krabplankjes genoeg als je erover struikelt :lol: !
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gwaawie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021 12:54

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Gwaawie »

haha eh we struikelen wel over de katten maar hebben laatst nog van die kartonnen kubussen gekocht die zijn best groot en ik moet zeggen dat er nu al 2 dagen niet gesproeid is dus denk dat het al begint te werken. Nu geef ik har ook eten samen met haar rivaal die nu ook de destress tabletjes krijgt dat scheelt misschien ook wel. Ben zo blij dat het toch vooruitgang boekt nu. Hopelijk blijft het zo steeds beter gaan. We hebben een gedragskundige maar nog niet benaderd, probeer het eerst zo eventjes en het lijkt te werken gelukkig. Ben hartstikke blij met alle reacties van jullie superbedankt allemaal :-)
Gwaawie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021 12:54

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Gwaawie »

Hallo Allemaal,

we hebben alles, echt alles geprobeerd maar helaas blijft de kat sproeien. Het is begonnen toen de 2 katten van mijn ouders erbij kwamen dus we hebben nu de moeilijke beslissing genomen om afscheid te nemen van deze 2 schatten. Ik ga op dit forum een bericht plaatsen in vraag en aanbod om een nieuw fijn thuis voor ze samen te vinden bij echte kattenliefhebbers (ze zijn onafscheidelijk en mogen absoluut niet gescheiden worden. Dan weet ik zeker dat ze terecht komen bij echte kattenliefhebbers dan weet ik in ieder geval zeker dat ze goed terecht komen want ze zijn zo lief.

in ieder geval allemaal bedankt voor alle tips en adviezen echt zo fijn dat iedereen zo begaan is met katten :smile:
Gwaawie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 feb 2021 12:54

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Gwaawie »

Hoihoi,

op de een of andere manier kan ik geen bericht plaatsen in de vraag en aanbod categorie. Dat kunnen alleen mensen in vaste gebruikersgroepen maar geen idee hoe dat dan zit. mocht iemand een fijne plek weten voor ze of meer info willen zou je me dan willen mailen of bellen? [ADMIN: e-mailadres/telefoonnummer is verwijderd ivm de privacy]

alvast bedankt ;-)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat sproeit maar gaat ook op de bak. Hebben 8 katten maar is dit op te lossen heeft iemand ervaring met veel katten?

Bericht door Anne »

Wat ontzettend moedig dat je voor het geluk kiest van je sproeier
Ik hoop dat je een mooi thuisje voor ze kan vinden
Heel veel sterkte met alle geregel en de naslomp
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie