Poes springt uit de bak voordat ze klaar is

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
RobS
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 feb 2021 23:18

Poes springt uit de bak voordat ze klaar is

Bericht door RobS »

Onze poes van 17 heeft plotseling angst voor de kattenbak. Ze probeert te poepen in de bak maar tijdens het poepen slaat de paniek toe en springt ze eruit met de poep nog aan haar achterste en dat belandt dus op de vloer en vervolgens maakt ze al sleetje rijdend haar achterste schoon aan het tapijt. Ik ben met haar naar de dierenarts geweest en die zegt dat ze gezond is voor haar leeftijd. We zijn overgegaan op brokjes met meer vezels en doen malt pasta door haar eten en iso gel eroverheen teneinde het verteringsproces wat gemakkelijker te laten verlopen. De bak is schoon, heeft een deksel maar geen klepje voor de ingang, ik heb andere vulling gehaald, met lentegeur en deo pearls maar het maakt allemaal niet uit. Iedere ochtend poep ruimen wordt echt belastend voor ons humeur. Heeft iemand een goed idee?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes springt uit de bak voordat ze klaar is

Bericht door Rik »

Je kunt proberen de kap eraf te halen.
Ook kun je de bak op een andere plek proberen.
(Misschien is ze geschrokken van iets en is het geen veilige plek meer voor haar)

Heb je meerdere bakken?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
RobS
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 feb 2021 23:18

Re: Poes springt uit de bak voordat ze klaar is

Bericht door RobS »

Kap erop of eraf maakt niet uit en hij heeft ook al op allerlei plekken gestaan. We hebben twee kattenbakken. Poes poept eigenlijk alleen 's nachts en we laten een lichtje aan zodat ze niet in het donker op zoek hoeft maar het maakt allemaal niet uit. De kattenbak is duidelijk een plek waar ze zich niet meer op haar gemak voelt, maar waarom kan ik niet bedenken. Er is ook geen andere kat binnen geweest die haar heeft laten schrikken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes springt uit de bak voordat ze klaar is

Bericht door Anne »

Je zou kunnen proberen om te kijken of een alternatief succesvoller is
Zoals bijv een lekbak voor was machines
Deze hebben lagere randen
Of een kunstof opruimbox voor onder het bed, deze hebben ook lage randen, hebben wat meer oppervlak en is overzichtelijk

Succes, ik hoop dat het werkt
Wat een vervelend probleem!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes springt uit de bak voordat ze klaar is

Bericht door Dinky »

Het eerste dat ik dacht is 'blijkbaar voelt ze ongemak bij het poepen'.
Je geeft aan dat je inmiddels malt pasta bijgeeft en isogel om het volume groter te laten worden. Is er ook gedacht aan het voeren van natvoer waardoor er meer vocht bij komt en de poep minder hard wordt?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes springt uit de bak voordat ze klaar is

Bericht door castratenkoor »

Bolle doet hetzelfde - maar bij hem bespeur ik geen ongemak. Bolle is een luie vatsige kater van bijna 11. Als je geluk hebt liggen de drollen in de bak, maar meestal deel ernaast. Opruimen moet je sowieso, want aan onderspitten doet hij niet. Poepen en weg waggelen. Hij heeft 10 bakken om uit te kiezen, en grit met en zonder geur, grof en fijn. Ik vind het persoonlijk geen probleem.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Poes springt uit de bak voordat ze klaar is

Bericht door Geert »

Zoals je het beschrijft krijg ik toch eerder de indruk dat poes ongemak ervaart bij het poepen en daar van in paniek raakt, eerder dan dat de bak, de korrelsoort of geur haar niet zouden liggen. Is de poep niet hard of korrelig?

Ik zag onze Minou vroeger ook wel eens sleetje rijden als haar stoelgang te hard was.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5422
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes springt uit de bak voordat ze klaar is

Bericht door nellebel »

zou ook eerder denken dat het poepen pijn doet. hoe ziet de ontlasting eruit?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
RobS
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 feb 2021 23:18

Re: Poes springt uit de bak voordat ze klaar is

Bericht door RobS »

Dank allemaal voor de reacties! Ik vind het wél een probleem want het opruimen van drollen is één ding, maar kijken waar ze haar gatje afgeveegd heeft is iets anders. Gewoon heel vies. Daarnet deed ze weer een drolletje op de bak en ik kon haar net op tijd optillen om te kijken hoe de situatie onder de staart was. Daar blijft dus poep achter en niet zo'n beetje ook. Het zit erg vast en je kunt het zelfs niet zo maar wegvegen en daarbij mauwt ze ook nog gemeen alsof het pijn doet als je eraan zit. Pluis eet zowel droog- als natvoer. De drolletjes die we op de bak vinden en ernaast zijn zeker niet zacht, vrij normaal voor een kat, maar er blijft dus altijd een hoop poep achter onder de staart.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes springt uit de bak voordat ze klaar is

Bericht door Rik »

RobS schreef: 10 feb 2021 10:07 Daar blijft dus poep achter en niet zo'n beetje ook. Het zit erg vast en je kunt het zelfs niet zo maar wegvegen ...
Dan zou ik toch maar eens kijken naar ander voor o.i.d. Als het er moeilijk afgaat dan krijgt ze het er zelf natuurlijk ook moeilijk af. En dat kan dan de reden zijn waarom ze dan zo van de bak springt (ze voelt dat het niet normaal gaat).

Drolletjes horen er gewoon netjes uit te komen terwijl er vrijwel niets achterblijft.

Heeft ze veel haren daar zitten? Blijft het daaraan zitten?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Poes springt uit de bak voordat ze klaar is

Bericht door Zotvanpoezen »

Is het een worstje of zijn het keuteltjes?
Misschien een foto van de drol plaatsen?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes springt uit de bak voordat ze klaar is

Bericht door Anne »

Wat zegt je da van de ontlasting die achter blijft?
Dat lijkt mij toch niet normaal
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
RobS
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 feb 2021 23:18

Re: Poes springt uit de bak voordat ze klaar is

Bericht door RobS »

Even een update. Aangezien we in de kattenbak enorm veel plasjes vonden vermoedden we een nierprobleem. We zijn qua natvoer overgegaan op Beaphar nierdieet en dat heeft een enorme verbetering laten zien. De poep komt netjes in de bak en ziet er veel beter uit, geen sleetje rijden op het kleed meer en minder veel plassen in de bak. De brokjes komen nu van Royal Canin en vooral de variant voor de binnenkat vindt ze erg lekker en past ook wel bij een oudere en minder actieve poes. Ik hoop dat we zo door kunnen gaan en dat een ander hier misschien ook iets aan heeft, want wat een verbetering!
Plaats reactie