oude gecastreerde kater probeerd steeds te sproeien?

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Kevinnn123
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2021 18:20

oude gecastreerde kater probeerd steeds te sproeien?

Bericht door Kevinnn123 »

Ik heb een 12 jarige kater die is gecastreerd, alleen probeert hij volgens mij de laatste tijd steeds te sproeien, aka staart recht omhoog, trillend, maar er komt niks uit.
Dit deed hij na zijn castratie nooit.
Waar zou dit aan kunnen liggen? is hij in pijn?
Mijn enige aanduiding is dat hij een aantal maanden geleden waarschijnlijk ergens van is geschrokken buiten. Hij durfde namelijk voor een lange tijd helemaal niet meer naar buiten, met veel geduld en kalme aanpak durft die eindelijk weer voor korte momenten naar buiten, we willen hem hier verder niet in pushen dus hebben we een kattenluikje aangebracht zodat die zelf fijn weer naar binnen kan wanneer hij het eng vindt worden.
Ik maak me zelf zorgen dat hij misschien wel pijn heeft? misschien is die wel aangevallen maar hebben we dat niet gezien qua wondjes.
Mijn ouders willen niet de dierenarts bellen omdat het wel niks zou zijn maar maak mij wel zorgen om mijn kat.
Is dit gedrag normaal?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: oude gecastreerde kater probeerd steeds te sproeien?

Bericht door Rik »

Bono doet dat hier ook (hij is bijna 5 jaar). Vooral als hij tevreden is en op zijn eten zit te wachten. Ook bij hem komt er nooit wat uit. Dus ik denk dat het ook in de natuur van katers zit.

Verder zou ik ook niet aandringen om naar buiten te gaan. Hier zijn ze hoofdzakelijk binnen (op een enkele keer na in afgesloten tuin). Maar als ze territoriaal worden (en dat kan gebeuren als ze naar buiten gaan) dan heb je kans dat ze op een gegeven moment wel echt gaan sproeien.

Maar staart omhoog en trillend tegen een object hoeft op zichzelf niet direct stress of pijn te betekenen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: oude gecastreerde kater probeerd steeds te sproeien?

Bericht door nellebel »

hier doen ze het allebei, poes en kater. gelukkig komt er nooit iets uit. meestal inderdaad als ze tevreden vol spanning o peten staan te wachten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: oude gecastreerde kater probeerd steeds te sproeien?

Bericht door TessaB »

Bij ons doet de kater dat ook wanneer ik juist thuis ben en zijn eten geef/aaitjes geef.
Als hij buiten is sproeit hij wel, maar gelukkig niet binnen!

Lijkt me volkomen normaal.

Het feit dat hij lange tijd niet meer buiten durft kan inderdaad zijn omdat er iets gebeurd is, maar dat weet je nooit zeker met buitenkatten, tenzij je het zelf hebt gezien. Zeker niet forceren. Hij zal zelf wel besluiten wat hij wil :-)
Plaats reactie