Kater kan soms de bak niet vinden?

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Anouksl
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 sep 2020 08:21

Kater kan soms de bak niet vinden?

Bericht door Anouksl »

Hi allemaal,

Graag jullie hulp! Beneden in de huiskamer staat onze kattenbak en soms horen en zien we dat James (kater van 1.5 jaar) aan het vegen is op de vloer in de omgeving van de bak. Ik zet 'm dan op de bak en dan gaat hij zitten poepen. Alsof hij even verkeerd zat en het even niet meer wist. De bak heeft daar altijd al gestaan en hij heeft dit in andere huizen ook gehad. We hebben ook 2 bakken geprobeerd, maar dat lost het probleem niet op. Soms zijn er periodes dat we beneden komen 's ochtends en dat hij heeft gepoept waar hij eerder veegt. Dat gebeurt er dus wanneer we hem niet op de bak zetten. Na een periode kan dat ook weer zomaar over zijn.

We hebben nog een andere poes, een half jaar jonger. Ze gaan af en toe de tuin in.
Ik zou echt niet weten wat het kan zijn. Jullie?
Anouksl
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 sep 2020 08:21

Re: Kater kan soms de bak niet vinden?

Bericht door Anouksl »

Hij is trouwens gecastreerd!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater kan soms de bak niet vinden?

Bericht door castratenkoor »

De regel is aantal katten plus 1 wat bakken betreft. Dus met twee katten zou drie bakken goed zijn. Veel katten willen niet poepen en plassen op dezelfde bak. Je zou kunnen proberen op verschillende plekken verschillende soorten bakken te zetten. Zo gaan ze hier liever op een hoge speciebak dan op een doorsnee kattenbak. En die speciebakken zijn ook nog een stuk goedkoper dan kattenbakken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Booksniffer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 sep 2020 16:55

Re: Kater kan soms de bak niet vinden?

Bericht door Booksniffer »

Ja, precies wat Castratenkoor schreef. :)

Ik vraag me ook af, of hij misschien pijn heeft bij het poepen, bv buikpijn, of pijn aan zijn poten (onaangenaam grit) ofzo?
Dan kan het zijn dat hij die pijn met de kattenbak associeert, en hij daar dus niet meer in wil.

Goed om hem even bij de dierenarts na te laten kijken!
~~~~~ Merina (Mina, Mei 2017) & Filou (Loetje, Sept 2017) ~~~~~
Anouksl
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 sep 2020 08:21

Re: Kater kan soms de bak niet vinden?

Bericht door Anouksl »

Dank voor jullie reacties! Meer bakken dan katten heb ik ook al geprobeerd, maar het probleem blijft. Hij plast wel gewoon op de bak en zoals ik aangaf, het zijn periodes, dus dan gaat het 1 week fout en dan weer een maand goed. Ik heb een afspraak gemaakt bij de dierenarts om 'm te laten checken voor de zekerheid!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kater kan soms de bak niet vinden?

Bericht door Rik »

Laten controleren is in ieder geval altijd het beste.

Verder zou je kunnen kijken of het door stress of onzekerheid komt. Lopen er andere katten (in de buurt) voor het huis? Een kat kan heel erg gevoelig zijn voor dat soort dingen.

Bij een kater van 1,5 jaar geloof ik echt niet dat hij de bak "niet meer kan vinden". Dat zou pas bij ver boven de 10 jaar een mogelijkheid kunnen zijn (dementie). Maar niet bij een jonge kater.

Hier gaat Bono (en soms Yuna) ook wel eens graven op de laminaatvloer vlakbij hun etensbakje nét nadat ze op de bak geweest zijn. Dus dat kan ook gewoon een soort instinct zijn. Ook als er overgegeven is (en de plek schoongemaakt is) of als er gewoon een vochtige plek op de grond is (nadat ik daar met de spons over heengegaan ben) dan staan ze daarna ijverig op de plek te 'graven' ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie