Kitten durft niet meer op de kattenbak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Amy96
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2020 18:22

Kitten durft niet meer op de kattenbak

Bericht door Amy96 »

hoi allemaal,

Sinds 3 weken hebben wij 2 kittens (ze zijn nu 15 weken).
Gisteravond verschoonde ik de (dichte)kattenbak. Toen ik de la van de bak er weer in wilde stoppen, bleek 1 van de katten, zonder dat ik het doorhad in de lege omhulsel te zitten en gilde het uit (wrs van de pijn?) toen ik de la dicht deed. Ik schrok hier heel erg van, maar na een minuut of 10 kwam hij weer bij me liggen en bleef naar mij knipogen.

Echter lijkt deze kat nu niet meer op de kattenbak te durven. Hij heeft de hele ochtend gemiauwd en zijn behoefte gedaan in onze gootsteen...

Ik heb ondertussen al de deksel van de bak gehaald en hem er een paar keer op gezet. Maar hier lijkt hij extra angstig van te worden.

Hebben jullie misschien tips? Ik voel me echt een heel slecht baasje, maar deed het echt niet expres
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten durft niet meer op de kattenbak

Bericht door Rik »

Amy96 schreef: 28 jul 2020 13:28 Hij heeft de hele ochtend gemiauwd en zijn behoefte gedaan in onze gootsteen...
Uh, had je maar één bak??? Met twee katten moet je minimaal 2 bakken hebben. Eigenlijk is de regel aantal katten+1. Maar 2 bakken is echt het minimum want als er met één bak iets aan de hand is, kan de kat uitwijken naar de ander. Dat 'iets' kan van aloes zijn. Een andere kat (die erop zit of 'wacht' houdt voor de bak), een vuile bak of zoals nu bij jou, angst. Ook kan een kat gewoon eens de voorkeur geven aan een andere locatie.

Advies is dus in ieder geval één bak erbij te halen. Dat hoeft niet eens een echte kattenbak te zijn. Kan ook een grote wasteil, andere plastic bak of zelfs een speciebak.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten durft niet meer op de kattenbak

Bericht door Anne »

Ja ik zou ook meerdere bakken erbij zetten zodat je kat kan kiezen, vooral na zo'n ervaring
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Amy96
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2020 18:22

Re: Kitten durft niet meer op de kattenbak

Bericht door Amy96 »

Ik heb meerdere bakken, maar hij durft in beide niet
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten durft niet meer op de kattenbak

Bericht door Rik »

Misschien gewoon een grote open bak op een hele rustige plek (in een hoek ofzo). Hoe meer van die bakken hoe beter.

Feit dat ie het in de gootsteen heeft gedaan geeft al aan dat ie het wel wil proberen. Het kan even duren voordat ie over die angst heen is.

Misschien wat spelen rond de bak. Snoepjes gooien tegen de rand (dat ie daar dicht in de buurt is en dat als positief ziet).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Re: Kitten durft niet meer op de kattenbak

Bericht door Xaro »

Het aantal bakken lijkt het probleem niet hier. De slechte ervaring wel.
Wat je kitten nodig heeft is een positieve ervaring naar de bakken toe. Ik zou hem met snoepjes en speeltjes lokken naar de bak, zodat hij ziet en leert dat er dan niks vervelends gebeurd. Een positieve associatie met de bakken dus, ipv de negatieve die hij nu heeft. Hopelijk leert hij dan ook dat hij daar zonder negatieve trigger zijn behoefte kan doen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kitten durft niet meer op de kattenbak

Bericht door Synemios »

Ik zou ook kiezen voor een grote open bak, of zelfs een andere vorm.
En ander grit, misschien dat de associatie met een nare ervaring/ pijn/ klem zitten dan minder wordt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten durft niet meer op de kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Probeer eens een speciebak.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten durft niet meer op de kattenbak

Bericht door nellebel »

ten eerste ben je geen slecht baasje. we hebben allemaal wel een keer (ik meerdere) zoiets meegemaakt. hoe vaak ik gijs onder mijn slipper heb gehad. hij slingert altijd tussen mijn benen door. die krijs als ik dan op zijn staart of pootje sta en dan rent hij weg en kijkt me vanaf een afstandje met zijn grote ogen aan. schuldgevoel druipt ervanaf bij mij. vroeger kwam de snoeptrommel dan op tafel, nu niet meer. gijs is te dik. maar nu haal ik hem aan en knuffel hem flink. vaak is het dan snel vergeven. (terwijl hij zelf onder mijn voeten loopt, maar dat vergeten we maar even)
zou inderdaad even andere bak nemen of andere plek en de negatieve associatie van die bak weg nemen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie