Kat plast binnen en buiten

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Kat plast binnen en buiten

Bericht door Xaro »

Ik heb twee katten, Luke en Leia, beide gecastreerde katers van ruim een jaartje. Beide kunnen naar buiten in een afgeschermde tuin als ik thuis ben. Buiten staat 1 kattenbak en binnen ook een.

Ik heb nog nooit problemen gehad met geplas op ongewenste plekken. Maar nu kwam ik er twee weken geleden achter dat ze in mijn schuurtje plasten, in een hoek. Ik dacht er toen niet zoveel van want het was daar stoffig, dus misschien dachten ze daar te kunnen plassen. Ik heb de bak buiten, die 5 meter verderop stond, naar die hoek verplaatst.

Nu kwam ik er deze week achter dat ze binnen op de deurmat hebben geplast. Meteen een tweede binnen kattenbak gehaald en die bij de deur gezet. Deze bak lijkt erg populair te zijn en wordt veel gebruikt. Fijn, dacht ik. Ze vonden de binnenbak blijkbaar niet zo fijn. Deze wel, dus probleem opgelost?

Nu zag ik net Luke in mijn tuin op het kunstgras plassen. Na inspectie is daar vaker geplast....Hij heeft geen reden om daar te gaan. Alle drie kattenbakken waren beschikbaar en net een uur geleden schoongeschept.....Hij ging door z'n hurken, dus het was echt plassen, niet sproeien.

Ik weet het dus ook niet zo goed meer. Ik weet niet of ze beide plassen, of alleen Luke. Merk wel dat het frustratie opwekt, en stress, want ik blijf nu paranoide zoeken naar plasgeuren.

De redenen ben ik afgegaan:
- Blaasontsteking: Moet ik nog laten testen, maar vermoed ik niet. Ik werk thuis en kan zien wat ze doen. Geen van beide heeft veel/vaak plasdrang. Uiteraard moet ik het nog verifieren bij de da.
- Te weinig kattenbakken: Ik had dus effectief maar 1 kattenbak in huis als ik weg ben. Maar nu dus twee. Buiten staat er nog een. Alsnog werd er buiten in het kunstgras geplast. De bakken worden elke dag schoon geschept.
- Stress: Er is niks veranderd in huis. Ben wel sinds april verhuisd, maar dit zou dan wel een erg late stress reactie zijn.
- Frustratie: een hypothese van mij was dat ze (of alleen Luke) van verveling of frustratie op de mat plasten. Want als ik er niet ben kunnen ze niet naar buiten en dat kan frustrerend zijn. Of in de nacht mogen ze niet op de slaapkamer, wat ook frustratie kan opleveren. Maar omdat ze 's nachts gewoon lekker lijken te slapen, en Luke dus nu gewoon in de tuin plaste zelfs toen ik thuis was, lijkt ook frustratie niet te passen.

Dus.....wat kan het nu nog zijn? Een kat plast toch niet zomaar in huis en open en bloot in kunstgras wanneer er voldoende, schone bakken aanwezig zijn?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat plast binnen en buiten

Bericht door Rik »

- andere mogelijkheid is nog andere vreemde katten die in de tuin geweest zijn.
Xaro schreef: 22 jul 2020 12:25 - Blaasontsteking: Moet ik nog laten testen, maar vermoed ik niet. Ik werk thuis en kan zien wat ze doen. Geen van beide heeft veel/vaak plasdrang. Uiteraard moet ik het nog verifieren bij de da.
Blaasontsteking hoeft niet altijd te leiden tot plasdrang. Daarnaast kan het ook zijn dat een kat dat niet uit maar dus wel gewoon ergens gaat zitten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie