Poes plast telkens op de mat

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Ldr
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2020 13:20

Poes plast telkens op de mat

Bericht door Ldr »

Hallo,

Onze poes plast de laatste maanden alleen nog maar op de mat bij de voordeur terwijl ze wel gewoon op de bak poept. Heeft iemand een idee hoe dit komt en wat je er aan kan doen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes plast telkens op de mat

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Naast de urine laten onderzoeken (wat je in zo'n geval altijd even moet laten doen) zou je ook even kunnen onderzoeken of je geen vreemde katten in je voortuin hebt lopen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes plast telkens op de mat

Bericht door Anne »

inderdaad de urine laten nakijken, zouden heel goed blaasklachten kunnen zijn want pijnlijk kan zijn
Of wat Rik zegt, vreemde buurtkatten die hun geur (urine)afzetten bij jouw voordeur,
is hier ook een paar keer gebeurt met als gevolg dat ze hier aan de binnenkant van de voordeur hun geur weer afgeven en zo blijf je bezig :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Din
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mar 2020 06:10

Re: Poes plast telkens op de mat

Bericht door Din »

Hi!

Wij hebben dit ook met één van onze poezen. Van alles geprobeerd; andere deurmat, ander grid, feliway, sprays die de urine kristallen afbreken, meerdere bakken, open bakken, op elke verdieping in het huis, aluminium folie neerleggen en nog veel meer! Ook naar de dierenarts gegaan en gelukkig was er niks medisch aan de hand, maar we waren radeloos...

Het enige wat bij ons een beetje heeft geholpen is om haar een soort van opnieuw te "trainen". We houden haar voornamelijk alleen in de woonkamer (we hebben een ruime woonkamer) en hebben de deur naar de gang, waar de deurmat dus ligt, dicht. En af en toe doen we deze steeds vaker open. Zodra ze weer op de deurmat heeft geplast houden we haar weer een paar dagen alleen in de woonkamer en proberen het dan opnieuw. Heeeel af en toe heeft ze nog een ongelukje, maar het gaat steeds beter!

We hebben nu ook een rubberen deurmat erin liggen die lijkt op een stoffen deurmat. Dus als ze erop plast is dit ook makkelijk schoon te maken met de tuinslang en groene zeep.

Heel veel succes! Ik weet hoe vervelend het kan zijn :(
Gebruikersavatar
Daminojo
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2020 19:55

Re: Poes plast telkens op de mat

Bericht door Daminojo »

Wij zitten met hetzelfde probleem. Onze poes had op de mat onder de tafel geplast en in de hoek van de woonkamer, beide achter. En voor op de deur mat. Een blaasontsteking heeft ze gelukkig niet zei de dierenarts. Maar ik las bij Anne (tijger) dat het ook zou kunnen vanwege vreemde katten voor de deur. En ook bij ons achter in de tuin.

Wat kunnen we hier aan doen?🤔🤔
We hebben net een nieuwe vloer gelegd, maar wil niet over 3 maanden weer een nieuwe vloer leggen 🥴.

Ps. Mijn poes komt niet buiten.

Met vriendelijke groeten
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes plast telkens op de mat

Bericht door castratenkoor »

Hier hetzelfde maar dan bij de achterdeur. En het was duidelijk, een buurtkater kwam vrolijk tegen onze deur piesen. En onze katten gaven tegengas. DE oplossing was een kattenbak voor de achterdeur. Een hoge open opbergbak van 30 cm hoog. Daar kunnen ze lekker in sproeien zonder dat het er overheen gaat.

Ik heb het er graag voor over om over die bak heen te moeten stappen als ik via die uitgang eruit ga.

Maar om te beginnen zou ik van de kat van ts urine en bloed laten testen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie