Oudere poes plast alleen nog maar buiten de bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Ro_fr
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jun 2020 07:29

Oudere poes plast alleen nog maar buiten de bak

Bericht door Ro_fr »

Ik heb een lieve poes van 13 jaar oud. Ze heeft periodes van onzindelijkheid gehad in haar leven, maar het bleek dat ze last had van blaasgruis en na het starten met dieetvoeding ging het eigenlijk direct weer goed.

Nu zijn we een aantal jaren verder. We wonen sinds 6 maanden in een nieuwe woning, waar ze meer ruimte heeft om zich binnen het huis te bewegen en een rustig plekje te zoeken. Echter zijn de problemen nu begonnen. Sinds een paar maanden plast ze echt overal rond de kattenbak, maar er niet meer in. Het is echt sproeien, met haar staart omhoog en tegen de muur aan. Poepen doet ze wel gewoon op de bak.

De bak is schoon en staat op een rustige plek. Ik dacht eerst dat het te maken zou hebben met het feit dat de poes niet naar buiten mag (dat heb ik eigenlijk liever niet, omdat ik me daar niet prettig bij voel) maar zelfs nu ik haar uit wanhoop maar naar buiten heb gelaten, verandert er niks. Ik negeer het verder, ruim gewoon haar plasje op en straf haar niet. Ik ben gelijk met haar naar de dierenarts gegaan, maar haar urine was goed.

Ik heb laminaat en ik ruim dus nu 2x per dag plas op, maar ik kan er ook niet altijd zijn om het meteen op te ruimen en dus gaat mijn hele vloer kapot. Ik heb haar een tijdje in een kamer gehouden, met de kattenbak, eten en drinken en genoeg ruimte om lekker te liggen, maar dat gaat dan even goed en vervolgens begint ze het daar ook te doen. Ik ben echt de wanhoop nabij, want dit is gewoon niet te doen zo.

Wie heeft de gouden tip?
Ro_fr
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jun 2020 07:29

Re: Oudere poes plast alleen nog maar buiten de bak

Bericht door Ro_fr »

Update... Ongeveer een week nadat ik haar weer naar buiten gelaten had, ging het ineens een tijdje ontzettend goed, alle plasjes gingen weer netjes in de bak. Nu heeft ze besloten dat ze 's nachts naar buiten wil, dus zit ze met regelmaat 's nachts om 4 uur te janken bij de deur. Als ik haar dan niet naar buiten laat, dan plast ze alsnog buiten de bak, uit protest. De kattenbak zelf is inmiddels al een paar dagen niet gebruikt. Ik negeer haar gewoon, want ik wil niet de gewoonte kweken dat ik maar ren als zij jankt. Maar jeetje, wat enorm frustrerend...
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Oudere poes plast alleen nog maar buiten de bak

Bericht door Zotvanpoezen »

Zou het dan niet aan de bak en/of de vulling liggen dat ze er niet meer op wil?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Oudere poes plast alleen nog maar buiten de bak

Bericht door Anne »

Wanneer is er voor het laatst een urineonderzoek geweest?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Ro_fr
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jun 2020 07:29

Re: Oudere poes plast alleen nog maar buiten de bak

Bericht door Ro_fr »

Urineonderzoek is direct als eerste gedaan, een maand of 2 geleden, daar kwam niks uit. (Dat was namelijk mijn vermoeden, dat daar iets mis mee zou zijn.) Kattenbak is niets aan veranderd, het grit wat erin zit gebruik ik inmiddels al meer dan 10 jaar. De bak is ook niets anders aan. Ik heb de kap eraf gehad, de bak op de plek gezet waar ze nu plast, dat werkt ook niet. Poepen doet ze wel op de bak. Ze plast elke keer op dezelfde plek, pal naast de bak. Het is echt sproeien, dus tegen de muur omhoog.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Oudere poes plast alleen nog maar buiten de bak

Bericht door Anne »

Hebben jullie ook buurtkatten? Misschien is ze haar geur aan het afgeven omdat ze zich onzeker voelt over haar territorium

Hier sproeide Happy ook in huis, en bij urineonderzoek kwam er niks uit
Bij Happy bleek het stressgerelateerd. Hij is nu al een tijde op een antistress middel (destres) en het sproeien is gestopt
Ik was begonnen met zylkene maar dat hielp dus niet voldoende
Heb je zoiets al eens geprobeerd?
Was het sproeien voor de verhuizing ook al aanwezig? Of is het echt begonnen in jullie nieuw huis?
het kan heel goed stress zijn door alle veranderingen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Ro_fr
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jun 2020 07:29

Re: Oudere poes plast alleen nog maar buiten de bak

Bericht door Ro_fr »

Ik woon in een appartement waar in totaal drie woningen zijn. Mijn buren hebben geen katten, maar verder in de buurt wel. Waar ze plast is echter middenin huis, er zit nergens een raam of wat dan ook waar ze een geur vandaan kan krijgen. We wonen ook boven, dus verder bij andere katten vandaan kan bijna niet :D

Ik heb haar een paar dagen 's nachts in een kleine ruimte gehad, ik ga kijken of het nu anders is. Ze heeft in de afgesloten ruimte wel gewoon de bak gebruikt. Ik bedacht me ineens, dat ik recentelijk maar één grote waterbak had neergezet waar zowel zij als de hond uit dronken. Misschien wil ze liever haar eigen bak en is dit haar protest. Want ik bedacht me ineens dat ik dat als enige veranderd had de laatste tijd. Dus fingers crossed dat het nu beter gaat.

Ik heb een feliway in huis gehaald, maar nog niet gebruikt. Ze heeft in het verleden wel buiten de bak geplast, maar dat was altijd vanwege medische klachten, óf omdat ze niet naar buiten mocht. Dus dit is nieuw.
Ro_fr
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jun 2020 07:29

Re: Oudere poes plast alleen nog maar buiten de bak

Bericht door Ro_fr »

Nou, vanochtend is ze op de bak gegaan. Zal het dan toch door de waterbak komen?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Oudere poes plast alleen nog maar buiten de bak

Bericht door Anne »

Oh dat is fijn. Ik hoop voor jou dat het door de waterbak komt, dan zou het probleem gelijk opgelost moeten zijn
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Ro_fr
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jun 2020 07:29

Re: Oudere poes plast alleen nog maar buiten de bak

Bericht door Ro_fr »

Ik hoop het ook. So far, so good. :smile:
Ro_fr
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jun 2020 07:29

Re: Oudere poes plast alleen nog maar buiten de bak

Bericht door Ro_fr »

Nou, helaas. Het probleem is nog niet weg. Nog steeds alleen poepen op de bak, als ik haar opsluit 's nachts plast ze keurig op de bak. Zo niet, dan nog steeds ernaast.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Oudere poes plast alleen nog maar buiten de bak

Bericht door Anne »

Gebruik je al iets tegen de stress? Hier goede ervaringen met destress. Happy staat helemaal droog nu
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Ro_fr
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jun 2020 07:29

Re: Oudere poes plast alleen nog maar buiten de bak

Bericht door Ro_fr »

Destress? Dat kende ik niet, ik zie het inderdaad op het forum ook voorkomen. Dat kan ik proberen. En misschien ook eindelijk eens die feliway aanschaffen...
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Oudere poes plast alleen nog maar buiten de bak

Bericht door Anne87 »

Heb je een bak met deksel? Mijn kater heeft last van zijn rug, en die ging op een gegeven moment naast de bak plassen. Hij vond het duidelijk ook heel naar, kwam van tevoren een hoop gemiauw bij kijken en dan ging hij pas.
Ik heb een bak zonder deksel gehaald en die voor hem neergezet. Sindsdien hebben we nergens meer last van en gaat alles keurig op die bak. Dierenarts wist ons te vertellen dat hij waarschijnlijk met zijn artrose in het volgende stadium was beland, waarbij hij zijn rug niet meer lekker kon strekken en daardoor niet meer fijn in de bak met deksel kon zonder pijn te hebben.
Lang verhaal kort: als je een bak met deksel hebt, haal het deksel er eens af en kijk of het dan beter gaat.
Ro_fr
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jun 2020 07:29

Re: Oudere poes plast alleen nog maar buiten de bak

Bericht door Ro_fr »

Hoi! Ja, de deksel eraf had ik ook al geprobeerd. Ik heb nu de bak (weer) helemaal schoongemaakt en toen ging het goed. Vanochtend was het weer mis. Blijkbaar moet ik gewoon ineens de hele bak vaker leeghalen. Ik haal gelijk altijd alle poepjes en plasjes eruit en als het grit op is (ze heeft klonterend grit) dan haal ik de bak leeg. Dat moet nu dus blijkbaar eerder..
Plaats reactie