poepen in het uiterste hoekje van bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

poepen in het uiterste hoekje van bak

Bericht door R1ck »

Hallo mede-poezenliefhebbers,

Ondanks mijn vraag in dit subforum, heb ik het geluk dat Nika al haar behoeften netjes in de bak doet.

Zoals de titel verraadt, doet ze haar nummer 2 echter altijd in de uiterste hoek, rechts achterin de bak. Daarna probeert ze haar uitwerpselen te begraven, wat uiteraard net wel of net niet mogelijk is.

Potentiële gevolgen:
- vieze pootjes waarmee ze rondloopt, om vervolgens op verschillende plaatsen op mijn vloer te snuffelen en graafbewegingen te maken. Ik moet er dan met groene zeep of met een biologisch kattenbakschoonmaakmiddel achteraan om de geur van de vloer weg te nemen, zodat ze haar rust weer terugvindt.
- de uitwerpselen worden niet volledig begraven, met een stank in huis ten gevolge. Ze is er zelf ook niet tevreden over, want nadat ze uiteindelijk de bak uitstapt, draait ze om, ruikt ze even en stapt de bak weer in voor een tweede poging. Uiteindelijk geeft ze op en gaat daarna zo ver als mogelijk van de bak weg liggen.

Ze is dus wel heel hygiënisch, maar ze kiest niet de meest geschikte plek. Stress voor haar, stank voor ons allebei (al ruim ik het meteen op als ik het merk en zet ik de airpurifier even op turbo). Kortom, ik handel zoals het goed personeel betaamt.

Om een vraag voor te zijn: ik heb volgens mij de grootst mogelijke kattenbak die er bestaat, De PeeWee EcoDome (L 66,5 x B 48,5 x H 46,5 cm) waarvan ik de binnenbak verwijderd heb, omdat houtkorrels niet werden gewaard en ik klontvormig grit gebruik.
Volgens ervaringen waarover ik gelezen, wordt de EcoDome met plezier gebruikt door Main Coons, het grootste kattenras. De Siberische kat is geloof ik het op een na grootste ras, waarvan een vrouwtje (Nika is een poes) kleiner is/wordt dan een kater. Hij zou dus groot genoeg moeten zijn

Zou ze dit doen, om haar verschillende behoeften te scheiden? Meestal gebeurt dit namelijk wel, maar zeker niet altijd. Soms poept ze wel in het midden of plast ze ook lekker achter in de bak.

Om nog een vraag voor te zijn: ik heb, ondanks de 'y-bakken = x-katten + 1'-regel, maar 1 bak in mijn appartement staan. Als ik een tweede moet stallen, dan moet de TV het huis uit, bij wijze van. De EcoDome blijft een flinke bak. En ik weet niet of overstappen op de GelderDome gewaardeerd wordt door Vitesse. Mijn mede-Nijmegenaren zullen er de humor wel van inzien. Maar alle gekheid op een stokje...

- Zou een tweede bak dit oplossen, aangezien Nika niet altijd haar type ontlasting scheidt? Ik zit er ook niet op te wachten om hetzelfde probleem op twee plekken te hebben. Ze is gewend om alles op dezelfde bak te doen en doet daar niet zichtbaar moeilijk over.
- Zou een zelfreinigende kattenbak als de 'Litter Robot 3 Open Air' een oplossing zijn? Zijn er kattenliefhebbers op het forum met ervaringen? Nika zou de overstap waarschijnlijk wel maken en aan geluid is ze gewend, aangezien de airpurifier naast de kattenbak staat en deze aanslaat als ze begint te graven. Het blijft een dure gok.

Alvast bedankt, ook voor het doorlezen van mijn uitvoerige vraag!

Groetjes, Nika & Rick
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: poepen in het uiterste hoekje van bak

Bericht door Zotvanpoezen »

Hoi Rick,
Ik denk dat het echt beter is om een tweede bak te plaatsen. Sommige katten (ook die van mij :lol: ) willen nooit plassen en poepen op dezelfde bak.
Ik heb dus 1 "poepbak" en de rest zij "plasbakken" :grin: . Ik heb wel het geluk dat ze meestal buiten hun ding doen. Tenzij het slecht weer is of 's morgens bij het opstaan dringend "moeten" ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: poepen in het uiterste hoekje van bak

Bericht door Rik »

R1ck schreef: 16 jan 2020 17:51 Zoals de titel verraadt, doet ze haar nummer 2 echter altijd in de uiterste hoek, rechts achterin de bak.
...
Ze is gewend om alles op dezelfde bak te doen en doet daar niet zichtbaar moeilijk over.
Schijnbaar doet ze daar dus wel moeilijk over :grin:

Of het met een nieuwe bak beter gaat is nooit een garantie. Maar je kunt het ook gewoon zelf proberen door een extra bak even tijdelijk neer te zetten. En dat hoeft echt geen officiële bak van €30 te zijn. Kan ook gewoon een teil of cementbak o.i.d. zijn. Mocht het helpen dan kun je altijd nog kijken of je een beter plek kunt maken ('in' een meubel ofzo).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: poepen in het uiterste hoekje van bak

Bericht door kittentjes »

Saar van mij doet ook alles in uiterste hoeken en inderdaad drollen liggen er parmantig en geurend bovenop....ook met 2 bakken!
Ik denk dat het gewoon echt de voorkeur van de kat is om alles lekker in hoekjes te deponeren.


Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: poepen in het uiterste hoekje van bak

Bericht door R1ck »

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!

Hoe gaat jullie overigens om met kattengrit? Nika geeft er op den duur de brui aan. Er gaat 18kg in de bak en als ik hem was, kan ik zo'n 10kg weggooien. Met twee bakken verdubbel ik het gebruik van het grit niet niet.

Ik heb nooit overwogen om het kattengrit na het wassen van de bak er weer terug in te gooien en aan te vullen met schoon grit overigens. Er blijven namelijk altijd wel kleine stukjes achter, maar ook geurtjes, dus dat leek mij geen optie.

- Gooien jullie het grit voor het wassen van een kattenbak weg?

Het geld is niet het probleem. Wat ik lastiger vind, is het gewicht naar het vuil dragen (met het risico dat je iets raakt en het grit over de vloer gaat). Dat is me tweemaal overkomen. :ewall: Zo niet waar je op zit te wachten! Daarnaast is het een heel gepriegel om al het grit netjes in de vuilniszak te krijgen, omdat een vuilniszak maar nét groot genoeg is om om de rand van het begin van de grote bak te passen. Ook dat is meerdere malen verkeerd gegaan.
En je begrijpt hoe interessant Nika het vindt als het grit over de vloer gaat. Die duikt erin en voor je er erg in hebt ligt het overal. Soms is ze echt een ster in "helpen"! :lol:

Zoals jullie kunnen lezen, bestaat er een frisse tegenzin om dergelijke uitdaging te verdubbelen. Maar als Nika zich daar beter bij voelt, is dat natuurlijk de moeite waard. En als ze met poeppootjes uit de bak stopt, dan komen er bacteriën op plaatsen waar je ze liever niet hebt.

Ik ga overwegen of een tweede bak de oplossing biedt of dat we toch de litter robot gaan proberen (geen 2e bak nodig, minder gedoe met grit, maar wel beduidend duurder en moeilijker schoon te maken dan een kattenbak).

Misschien moet ik haar gewoon leren om naar de toilet te gaan. ;-)

Groetjes,

Nika en Rick
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: poepen in het uiterste hoekje van bak

Bericht door Coraline »

Die bestaan, ja, hulpmiddelen om jouw kat naar het toilet te kunnen gaan 😄!

Qua vuilniszakken heb ik per ongeluk een huishoudcontainerzak gekocht. Die is véél groter dan de reguliere zak. Is dat geen oplossing om het grit met minder knoeien weg te gooien? En een platte kar om de zak op te leggen?

Bij mij ontlasten mijn 2 poezen vaak achterin, maar ook middenin. Wel bedekken ze alles zo goed mogelijk. En in de ene bak poepen ze. Daarna lopen ze naar de andere bak en dan plassen ze. Maar het is niet zo dat de ene bak alleen maar om te plassen is.
De derde bak staat in de hal van de woonkamer en die gebruiken ze alleen voor overdag. In de nacht kunnen zij daar ook bij, maar die negeren zij dan.

Grit gooi ik weg als ik de bak schoon schrob. Zelf vind ik dat ook een zalig moment, alles lekker nieuw en schoon. Jackie komt dan controleren en herinrichten.
Vóór hun woonde ik met iemand die een poes had. Deze poes poepte altijd als de bak nét verschoond was. Dat doen mijn katten niet. Die vinden zichzelf verstoppen onder de losse kap veel leuker en dan elkaar uitdagen als ik aan het schoonmaken ben.
kittentjes

Re: poepen in het uiterste hoekje van bak

Bericht door kittentjes »

Ik doe wel langer met de bak, maar dan gooi ik ook alles leeg. Ik sleep de hele bak gewoon naar de container dus geen zak die kan scheuren en de container houdt het wel.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: poepen in het uiterste hoekje van bak

Bericht door R1ck »

Coraline schreef: 19 jan 2020 13:24 Die vinden zichzelf verstoppen onder de losse kap veel leuker en dan elkaar uitdagen als ik aan het schoonmaken ben.
Ik schep 2 tot 3 keer per dag haar bak schoon en dan komt ze ook altijd kijken. Enerzijds vindt ze het niet leuk dat ik wat ze begraven heeft weer tevoorschijn haal. Daarna kruipt ze ook altijd in de kap van de bak. Ze houdt haar personeel goed in de gaten! :lol:
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: poepen in het uiterste hoekje van bak

Bericht door R1ck »

Een betere, grotere zak met een karretje is wel een goed idee! Wij hebben zo’n ondergrondse afval container, dus ik kan er nooit teveel in doen. Maar uiteindelijk weegt een zak wel 15 kg.
Helaas kan ik vanwege die container ook niet mijn bak daarin legen..

Ik neig steeds meer naar de litter robot 3. Vanwege zijn ronde design, zijn er geen hoeken en kan ze net zo draaien als ze wil. De ruimte is groter dan mijn huidige bak, maar door de bolvorm, heb je minder oppervlakte nodig om met grit te bedekken. Het zal even wennen zijn, maar Nika is veel te nieuwsgierig, dus ik verwacht dat ze de auto clean cyclus met belangstelling komt bekijken. (Zijn geweldige filmpjes en reviews over trouwens). Verder zit er een hele handleiding bij hoe je je kat(ten) moet introduceren aan het apparaat. Stap voor stap en in hun eigen tempo. Niet dat er een andere mogelijkheid is, want katten doen niets tegen hun zin in.

En gelukkig mag je hem op proef nemen (in de USA lees ik 3 maanden, in Nederlandse shops lees ik 2 weken). Als het niets wordt, dan gaat hij terug. Hij is uit de voorraad momenteel, dus ik heb nog even bedenktijd.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: poepen in het uiterste hoekje van bak

Bericht door R1ck »

Inmiddels de litter robot 3 in huis en echt een geweldig apparaat! Het kost wat, maar we hebben er beide plezier van. Ik hoef niet meer 3x per dag te scheppen en Nika is blij dat haar bak meteen schoongemaakt wordt. En daarbij is ze niet beledigd dat ik opgraaf wat zij zo netjes geprobeerd heeft te begraven. Ze vindt het reinigen veel te interessant en staat dan met haar voetjes op de opstap en met haar kop in de bak te de supervisie te houden. Ik heb haar nog niet terug de bak in zien gaan, omdat ze niet tevreden was om een nieuwe begraafpoging te doen. Dit deed ze met de andere bak wel.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: poepen in het uiterste hoekje van bak

Bericht door Zizi »

Fijn dat het zo'n succes is en wat een geweldig nieuwsgierig dier is Nika!
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: poepen in het uiterste hoekje van bak

Bericht door Coraline »

Hoe bevalt de kattenbak nu, een maand later?
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: poepen in het uiterste hoekje van bak

Bericht door R1ck »

Sorry voor mijn afwezigheid. Ben erg druk geweest en daarna ook nog een virusje te pakken gehad. Alles gaat weer prima.

Nika vindt de bak geweldig! Ze ziet het bijna als speelgoed, wat weer een nadeel is. Ze heeft geleerd dat hij automatisch schoonmaakt, dus ze doet eerst haar natje en als de bak 3 minuten later (daar heb ik hem op ingesteld) de bak gereinigd heeft, dan doet ze haar droogje. Ze gebruikt hem gelukkig alleen als ze op de bak moet.
In het begin was het even wennen, maar als je je aan de beschrijving houdt om katten te laten wennen, dan komt het meestal snel goed. Nika is erg nieuwsgierig en staat telkens met haar neus in de bak toezicht te houden of alles wel goed gaat. Echt té schattig!

Nadeel hiervan:
- Soms als er dan een klont valt, grijpt ze er met haar pootje naar, maar doet er verder niets mee (reflex). Maar toch...
- Soms klimt ze half of helemaal in de kattenbak en in 95% van de gevallen pikt de sensor dat niet op terwijl dit wel zou moeten. De support is erg goed, de garantie ook en als jij of je kat na drie maanden niet tevreden zijn, kun je hem gewoon retourneren.

Aangezien Nika een kat van 5kg is en de bak bestemd is voor katten vanaf 2,5kg, is het niet goed dat de sensor de cyclus niet onderbreekt. Ik heb uitgebreide ondersteuning gekregen en weet nu hoe ik de sensor kan versoepelen, zodat deze sneller reageert. Anders geldt de garantie. Dat ga ik morgen bijstellen en dit stelt weinig voor. Los klikken van de kap en bol/bak (wat je ook doet tijdens de grote schoonmaak) en vervolgens in de onderbak een schroefje losser draaien.

Als katten echt teveel bravoure krijgen op het verkeerde moment, dan kunnen ze met hun pootje in het gat aan de onderkant komen, terwijl de bak terugdraait, waardoor ze er tussen komen te zitten. De assistente van de huisarts had al enkele verhalen gehoord. Meestal mijden katten dit moment, omdat er dan open contact is met de ontlasting. Niet het moment waarop Nika denkt van "goh, daar wil ik bij zijn!" En ze leert ook dat het erbij hoort. Ik leer het gedrag ook een beetje af. Maar je wilt alle risico's wegnemen, dus daarom is het belangrijk dat alles naar behoren werkt, dus dat ga ik morgen regelen.

Ik zal hier pech mee hebben gehad, want ik lees teveel goede berichten. Ook is het belangrijk om de bak goed te positioneren, want als hij scheef staat, dan beïnvloed dit de sensor. Maar alles staat heel helder uitgelegd.

Verder moet je niet vergeten dat het om een elektrisch apparaat gaat. Volledig onderhoudt, wat een keer in de 1 tot 3 maanden moet gebeuren, vraagt iets meer dan een normale kattenbak. Je moet hem demonteren en grondig schoonmaken. Er zit een uitgebreide handleiding bij en je hebt er geen gereedschap voor nodig. Het zijn simpele kliksystemen, dus dat werkt allemaal prima. Ik poets tussendoor met wat biologische kattenbak reiniger even de bak van binnen uit als ik het grit vervang en daardoor kan hij prima 3 maanden mee. Ik heb maar 1 kat, maar ik begrijp dat hij door veel mensen zonder probleem door verschillende katten gebruikt wordt.

Een groot voordeel is dat je tussendoor weinig onderhoud hebt. Ik doe 1x per week een nieuwe zak in de bak en dat is 2 minuten werk.
Het nadeel daarvan is dat je de ontlasting maar 1x per week ziet en minder controle hebt op de ontlasting. Je kunt wel zien via een app hoe vaak er ontlast is, maar dus niet of er sprake is van dunne ontlasting, bloed in de ontlasting, wormen etc. Natuurlijk kun je altijd de lade opentrekken om te controleren.

Nog een groot voordeel is dat de vorm van de bak een bol is, waardoor er zich geen hoeken bevinden. De vorm zorgt er tevens voor dat er minimaal gebruik gemaakt wordt van grit. Dat verschil ga je zeker merken! De grote opening aan de voorkant maakt het voor katten die liever de omgeving zien mogelijk om naar buiten te kijken terwijl ze zitten, terwijl Nika meestal liever niets ziet. Ze heeft ook altijd een dichte kap gehad voorheen.

Ik merk totaal niets van stankoverlast! Ook daar een groot voordeel.

Verder zijn alle onderdelen los verkrijgbaar en eenvoudig te vervangen, mocht je na het verstrijken van de garantieperiode problemen ondervinden. Zelf vind ik dat altijd wel prettig. De onderdelen zijn overigens wel erg prijzig, maar nog altijd goedkoper dan een nieuwe aankoop. Als je na twee jaar een probleem hebt, is dit het overwegen waard. Ik lees dat mensen 10 jaar hebben gedaan met het vorige model. Je kunt altijd geluk of pech hebben.

Conclusie:
de bak heeft voor- en nadelen en deze zou ik zeker meewegen in je keuze gezien het prijskaartje, Anderzijds kun je hem altijd drie maanden op proef nemen. Ik raad je aan om te kijken/kopen op https://www.robotshop.com/nl/nl/.
Nika en ik zijn er heel blij mee, al moet die sensor natuurlijk nog wel goed worden afgesteld of vervangen worden. De winkel reageert heel snel op vragen en is enorm billijk in het vinden van een oplossing bij problemen. Aanrader wat ons betreft! Ik heb absoluut geen spijt van mij aankoop.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Cerna

Re: poepen in het uiterste hoekje van bak

Bericht door Cerna »

Ik heb de bak op youtube - met verbazing - bekeken. Nog afgezien van de prijs waarvoor ik heel wat normale kattenbakken kan kopen, vind ik hem erg klein. Niet het hele apparaat, maar wel het poep- en plasgedeelte. Mijn katten hebben bakken van 50x70 cm waarin ze uitgebreid kunnen draaien en graven en volgens mij lukt dat niet in deze bak (of het beeld moet vertekenen). Ook vind ik de instap erg hoog en vraag me af of een (iets) oudere kat nog wel in die bak kan komen?
Het filmpje wat ik bekeken heb liet een soort van worstjes zien als ontlasting, maar soms heeft een kat ook wel eens wat smeuïge ontlasting en wordt het niet toegedekt. Hoe gaat het apparaat daarmee om?

Ik gebruik zelfklontend grit en haal de ontlasting van vijf katten 3x per dag uit de drie bakken. Vijf minuutjes werk. Eén keer per maand maak ik de hele bak schoon wat ook niet zo heel veel werk is. En de bakken kostten me 25 euro.
Ik zie dus geen enkel voordeel in een dergelijke bak, maar wel fijn voor je dat jij er tevreden over bent en dat het geen miskoop is.
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: poepen in het uiterste hoekje van bak

Bericht door R1ck »

Hoi Annet,

Mijn antwoord was niet bedoeld als verkooppraatje, maar als antwoord op de vraag van Caroline.
Ik weet dat reguliere kattenbakken een stuk goedkoper zijn en dat uitscheppen eenvoudig is. Ik deed dat ook netjes drie keer per dag. Als een goedkopere oplossing (die door 99% gebruikt wordt) prima werkt voor jullie, dan zou ik daar zeker bij blijven. Mijn vorige situatie werkte niet en daarvoor was dit de meest geschikte oplossing, zo blijkt ook achteraf.

Ik heb een Siberische kat en dat past perfect! Zoals gezegd had haar vorige bak, de grootste pee wee zonder bodem voor houtkorrels, problemen en heb ik geen ruimte om nog zo’n bakbeest neer te zetten. Ook ik schepte drie keer per dag uit, maar Nika doet een plasje en poepje tegelijkertijd. En dat gaf problemen bij zelfs de grootst mogelijke bak. Daarnaast moest ik elke maand ontzettend veel grit weggooien en was dat voor mij niet te dragen met mijn spierproblemen.. Laat staan om dat dan keer twee te moeten doen. Hierbij heb je dat niet. Je hebt een empty cyclus en dan wordt de bak geleegd en dat gewicht is vele male kleiner, omdat de ruimte van de bak optimaal gebruikt wordt.

Een Siberische kat behoort tot de grootste rassen, dus het formaat is prima. Ik heb filmpjes gezien waar hij gebruikt wordt door twee Maine Coones. Grappig om te zien, want dan zit de een soms even voor de bak te wachten en te kijken tot hij de ontlasting van de andere heeft opgeruimd. De bak is zeker niet klein, en het design is zo gemaakt dat hij juist ook geschikt is voor grote katten. Ze kunnen draaien wat ze willen (het is een enorme bol).
Maar dat wil niet zeggen dat iedere kat er op wil/durft. Daarom de drie maanden retour garantie.

Het is inderdaad een steile opstap, niet handig voor oudere katten. Je kunt er indien gewenst een trapje bij kopen om te instap makkelijk te maken. Die worden los verkocht, omdat veel katten deze niet nodig hebben.

Smeuïge ontlasting lijkt mij niet de standaard. Als het smeuïg genoeg is en je hebt er het juiste grit voor voor, dan zal dit door deze combo en de zwaartekracht alsnog zijn werk doen. Eventueel kun je de cyclus tijd verlengen, zodat het drolletje wat harder wordt, maar dat wordt met meer katten misschien lastig. Nika had toevallig vorige week wat smeuïge ontlasting, maar dat was geen probleem. Er lag alleen een smeuïg drolletje voor de bak, omdat die was blijven hangen en los kwam toen ze eruit sprong. Die heeft ze toen handig onder de uitloopmat verstopt, waar ze vervolgens nog bleef graven. Dat zou bij mijn pee wee niet anders zijn.

Groetjes Nika en Rick
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Plaats reactie