poepen in het uiterste hoekje van bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: poepen in het uiterste hoekje van bak

Bericht door castratenkoor »

Ik heb heel negatieve verhalen over zulke robot-bakken gelezen. Kat kan er in vast komen te zitten als dat ding gaat draaien met de kat er nog in.

Nee dan hou ik het bij speciebakken - zowel ronde als rechthoekige. Mijn katten gebruiken niet anders, normale kattenbak staat er wel maar gebruiken ze nooit. Tweemaal daags 10 bakken langs en dan met zakje naar de ondergrondse restvuil-container. Ik breng het elke dag weg, wel zo fris. En ik heb er geen moeite mee - vind het zorg en geen werk. Ik doe het met alle liefde. Ik heb bakken met grit met geurtje en bakken met grit zonder geur - en ik heb grijze en witte. Zo is er altijd wat te kiezen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: poepen in het uiterste hoekje van bak

Bericht door R1ck »

Het komt inderdaad voor dat katten vast komen te zitten, all moet ik zeggen dat de litter robot 2 een heel ander systeem had dan de litter robot 3. Bij de litter robot 2 (die ik nooit zou kopen) zat de sensor in de opstap. Dus als een kat er speels inspringt als de bak begint te draaien, heb je inderdaad een risico. Bij de litter robot 3 zit de sensor in de bak zelf en stopt het draaien zodra er gewicht in komt. Men heeft geleerd van deze ontwerpfout. De koper heeft nog steeds de eigen verantwoordelijkheid om de richtlijnen te volgen (geen kittens, geen katten lichter dan 2,5 kg en ervoor zorgen dat de bak volledig horizontaal staat en niet op hoogwaardig tapijt oid.) en er zeker van te zijn dat de elektronica naar behoren werkt (simpel testprotocol) en niet vol ongeduld aan het uitpakken en installeren gaan, zonder de instructies te lezen. Helaas hebben veel mensen daar een handje van.

Ik snap de keuze om het liever simpel (en een stuk goedkoper) te houden dan ook volkomen en denk dat een zelfreinigende kattenbak voor de meeste mensen en/of katten niet de beste keuze is.

Dat ik deze keuze wel genomen heb, betekent natuurlijk niet dat ik niet net zo veel zorg draag voor mijn kat als anderen. Ik heb mijn huiswerk goed gedaan voor ik tot aankoop ben overgegaan. Maar ik mag hopen dat iedereen dat doet. Veiligheid staat in dat huiswerk op nummer 1.

In de trainingsfase heeft Nika haar oude bak al heel snel genegeerd en heeft ze de voorkeur gegeven aan de litter robot. Daarom durf ik met zekerheid te zeggen dat dit voor ons tweetjes een juiste keuze is geweest. Maar er zijn ook genoeg katten die er niets van moeten hebben.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Plaats reactie