Soms plassen tegen de binnenrand, druppeltjes op de rand, er soms wat over

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Proim
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2019 12:00

Soms plassen tegen de binnenrand, druppeltjes op de rand, er soms wat over

Bericht door Proim »

Hallo iedereen,

3 maand geleden hebben mijn vriendin en ik voor het eerst een kat geadopteerd. Het gaat om een 12 jaar oude dame. In het asiel had ze erg veel schrik en stress, het dierenasiel had ons dan ook gewaarschuwd dat het lang kon duren eer ze comfortabel werd. Langzaam maar zeker is ze dat ook geworden en sinds een week kruipt ze ook bij ons in de zetel om tegen je aante liggen.

We zijn gestart met simpele open kattenbak waar ze vanaf dag 1 mooi op ging. Ze plaste en poepte telkens mooi erin, 1 enkele keer was het over de achterrand en wat tegen de muur, maar veel was het ook niet. Het enige probleem dat we hierbij ervaarden is dat ze nogal veel van het grint uit de bak deed bij het graven en dicht doen van een putje, vooral als er zowel poep als plas was (we halen die er typisch 2x per dag uit). Dit begon vervelend te worden om telkens op te ruimen en stofzuigen dus hebben we een gesloten bak geprobeerd, aangekocht zo'n 10 dagen geleden.

We hebben de grootste gekozen zodat ze er ook makkelijk in kon bewegen. Meteen is de klep er van af gegaan zodat ze er wel gewoon makkelijk in kon. Ze gebruikte hem opnieuw meteen, maar we merkten op dat er best veel plas druppeltjes aan de rand en 'plafond' van het de bak waren, met de de plas-klomp ook aan de zijkant. Dan maar het bovenste deel van de gesloten bak eraf gehaald waardoor het terug een open bak is, maar met de hoge randen zou dit ons probleem met de grint uit de bak wel nog steeds moeten oplossen.

En inderdaad, het grint uit de bak is heel wat minder, hooguit een 5-tal korreletjes, maar dat is geen probleem. Alleen plast ze wel nog steeds soms wel, soms niet tegen de rand op. Het vreemde is dat de ene keer alles mooi centraal ligt en de andere keer het tegen de rand is. Soms liggen er dan ook wat druppeltjes op de rand en 1 of 2 keer was een klein plasje ernaast ook, maar niet veel (invergelijking met wat in de bak ligt). Die kleine druppeltjes opkuisen is niet zo erg, maar toch wat vervelend. De plas tegen de rand begraaft ze ook niet waardoor hij wat minder een klomp vormt en je wat meer losse stukjes hebt die moeilijker op te steppen zijn (vallen door de gaatjes van de scherp). Maar opnieuw, de ene keer is het tegen de rand, de andere keer mooi in het midden. Poep ligt er telkens mooi in het midden, behalve 1x een klein stukje wat er langs lag.

Waarom zou ze nu in deze bak tegen de rand op plassen en in de vorige niet? Is het vooral nog wat wennen eraan?

Als bedanking voor jullie hulp wat foto's! https://imgur.com/a/bTBbtdn
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Soms plassen tegen de binnenrand, druppeltjes op de rand, er soms wat over

Bericht door Anne »

Zolang jullie poes haar behoeftes netjes op de bak doet zou ik me er geen zorgen over maken

Wat mooi dat jullie voor een oudere dame/herkanser hebben gekozen uit het asiel!!

Hier word zeer varierend geplast. Ik heb speciaal kappen op de bakken omdat er ook anders overheen word geplast. De zijkanten van de kap zitten daarbij ook onder de spetters.

Als je het niet vertrouwd kun je altijd een plasje urine inleveren bij de dierenarts.

Maar tot nu lijkt me dat niet nodig, zolang je kat het netjes op de bak doet

ps wat wel van belang kan zijn, speciaal bij een ouder dier, mochten ze iets van atrose krijgen dan kan het bukken wat moeizamer gaan en plassen ze meer staand, en dan kan het makkelijk over de rand gaan

Dit werd mij laatst hier verteld daar Happy ook soms staand plast en ik daar advies om vroeg ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie