Poes plast en poept buiten de kattenbak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Biba31
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 dec 2019 17:42

Poes plast en poept buiten de kattenbak

Bericht door Biba31 »

Hallo allemaal,

Wij hebben drie katten (een kater, twee poezen) en een konijn. Sinds de komst van het konijn (inmiddels 4 jaar geleden) plaste/poepte sporadisch een enkele keer op een andere plek dan in de kattenbak. Omdat het bij een enkele keer bleef, maakten wij het schoon en dan deed mevrouw het weer weken netjes op de kattenbak.
We zijn ongeveer 4 maanden geleden verhuisd naar een nieuwe woning. Sinds wij zijn verhuisd heeft poes de gewoonte om bij de rand van de kattenbak te gaan zitten. Ze plast hierdoor over de rand. We dachten dit op te lossen door hoge plastic bakken aan te schaffen, waarin we zelf een opening hebben uitgesneden die een stuk hoger is dan de rand van een normale kattenbak. Mevrouw plast sindsdien echter staand, met als gevolg dat een groot deel van de urine op de grond belandt. Doordat ze bij de opening van de bak plast, gaat ze er geen tweede keer in (want dan stapt ze in haar eigen urine), dus plast ze daarna "gewoon" voor of naast de kattenbak of op de deurmat (die heb ik schoongemaakt met Biotex, maar vervolgens deed ze er direct weer haar behoefte op). Ook poept ze sinds kort geregeld in de buurt van de kattenbak, i.p.v. erin. Vorige week betrapte ik haar zelfs plassend in het konijnenhok.

Een medische oorzaak is inmiddels uitgesloten door de dierenarts. We hadden het idee dat de verhuizing en de veranderde omgeving veel stress opleverden voor poes, dus we hebben een Feliway verdamper in gebruik genomen, nieuwe kattenbakken neergezet, verschillende soorten kattenbakvulling geprobeerd, de kattenbakken verspreid door het huis neergezet, extra aandacht gegeven, maar niets lijkt te helpen. We moeten nu zo'n 3 keer per dag met de Biotex in de weer om de plekken waar mevrouw heeft geplast schoon te maken. Onze achtertuin is omheind; als de katten willen, mogen ze de tuin in (andere katten komen niet in onze tuin). Helaas doet poes haar behoefte liever binnen.

Zoals gezegd hebben wij 4 kattenbakken staan. Iedere dag scheppen wij meedere keren de viezigheid uit de bak. De bakken worden minimaal 1 per week helemaal schoongemaakt, maar het komt geregeld voor dat het meerdere keren per week wordt gedaan. We hebben aluminiumfolie op de plekken neergelegd waar mevrouw haar behoefte doet (daaraan zouden katten een hekel hebben), maar ze plast en poept er gewoon bovenop. Het ongewenste gedrag van poes verergert in plaats van dat het beter wordt.

Iemand enig idee hoe wij dit probleem kunnen aanpakken? Wij zijn zo ongeveer ten einde raad...
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Poes plast en poept buiten de kattenbak

Bericht door DeTut »

Allereerst:complimenten voor jullie inzet! Het medisch laten checken is sowieso altijd heel goed, dat kun je dat afvinken. En ik voel met je mee voor dit probleem, heb er ook wel wat ervaring mee! Ik zie in je verhaal best wel signalen voor deze mogelijkheid: poes wil territorium bevestigen/ herpakken. Kan voortkomen uit onzekerheid door veranderde situatie. De verhuizing lijkf daarvoor reden, en eerder: de komst van het konijn. Voor Katten is de omgeving heel erg belangrijk (sommige wetenschappers stellen zelfs :belangrijker dan de baasjes...!)en daarin speelt de geur een grote rol. Voor de kat is zijn eigen 'luchtje' de badis van zijn bestaan, zijn maatstaf van veiligheid. Dat nieuwe huis moet eerst helemaal doordrenkt worden van haar geurtjes, anders is het niet oke. De ene kat heeft daar meer moeite mee dan de andere, voor jullie poes kennelijk heel erg. Misschien zit er flink wat onzekerheid in haar; heeft ze vroeger iets trau atisch meegemaakt; is ze eigenlijk al niet blij met die andere katten en konijn... allemaal redenen om te proberen jezelf sterker te profileren. En dat kun je als kat doen door op zoveel mogelijk plekken je luchtje af te zetten (en ja plas en poep hebben voor dieren deze functie heel erg;markeren). Helaas ruimt het baasje die geurtjes steeds weer op dus moet je opnieuw plassen en poep en, desnoods op een andere plek....
bescherm de dieren tegen de beesten...
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Poes plast en poept buiten de kattenbak

Bericht door DeTut »

Vervolg
Dit is dus een theorie van mij, ik kan natuurlijk niet op afstand de kat beoordelen. Het feit dat ze staand plast wijst ook al op markeren, soort sproeigedrag wat je ook bij ongeholpen katers ziet. Als er inderdaad sprake is van geur moeten afzetten dan maken nieuwe bakken en vulling dit erger, zul je begrijpen...overal juist haar plas en poep neerleggen zou moeten helpen, dan is haar territorium goed herkenbaar en kan ze zich wat zekerder voelen... maar wellicht wil je die oplossing niet.....?
Allereerst: heb geduld. 4 maanden in nieuw huis is misschien voor een mens al gewend, voor een (onzeker) dier kan het veel langer duren ... zeker als er misschien nog andere versterkende factoren zijn (andere dieren, geluiden, tuin). Dan: probeer haar geur op veel plaatsen te bevestigen. Dit kan bv door met watjes te wrijven over de lichaamsplekjes es waar haar geurstof zit: kin, wangetjes, voetzooltjes. 'Smeer' Dan dat watje op allerlei plekken: meubilair, vloerkleed, kattenmandjes, kattenbakken, andere dieren, jullie mensen. Herhaal dit veel, evt dagelijks. Laat altijd wat plasjes en poep juist liggen in de/een bak. Poep die elders ligt gooi je niet weg, maar leg je pontificaal in de bak. Gebruik geen kattembakvulling met geurtjes! Dat versterkt de neigi g om haar geur erover te zetten! Hetzelfde geldt voor andere synthetische geurtjes... wij mensen mogen dan een luchtverfrisser op de wc willen, voor katten werkt dit averechts!geen kap op de bakken. Bakken schoonmaken met tikje chloor, dit trekt aan. Nou ik hoop dat je hier voorlopig iets mee kan en vooral: dat het werkt! Maar denk wel: geduld gecu
D, dit is niet in 1 week opgelost... denk ik. Succes!
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes plast en poept buiten de kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Ik zou een hoge bak aanschaffen, b.v. een speciebak. En dan niet een opening aan de zijkant erin maken. Zo kan ze staand plassen zonder dat het eroverheen gaat. Ik heb 8 katten en 10 kattenbakken, waarvan maar 1 "echte" kattenbak. Die wordt hoogst zelden gebruikt. Ze gaan liever in speciebakken. Er wordt flink gesproeid hier, maar dan wel IN de speciebakken, dus geen probleem.

Probeer ook eens verschillende soorten per kattenbak, zowel met geur als zonder geur. Zo is er wat te kiezen. Dus in iedere bak ander soort.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Biba31
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 dec 2019 17:42

Re: Poes plast en poept buiten de kattenbak

Bericht door Biba31 »

Dank voor jullie reacties.

Met een asielkat is er doorgaans weinig informatie over de voorgeschiedenis. Onze kat heeft voorzover wij weten 3 x in het asiel (waarvan 1 x in Belgie) gezeten, voordat ze op 4-jarige leeftijd (zonder staart) bij ons kwam. Meteen nadat ze bij ons is gekomen, bleek dat ze een gescheurd middenrif had, waardoor ze het enorm benauwd had (darmen lagen in borstholte). Geen idee hoe ze hier aan gekomen is en of dit de reden is dat ze naar het asiel is gebracht. In ieder geval was het in het asiel niet opgemerkt en had men er geen verklaring voor. Wellicht is er sprake van een traumatische ervaring, geen idee. In de eerste jaren nadat ze bij ons is gekomen, hebben we geen vergelijkbare problemen met haar gehad, ook niet toen er een andere kat bij kwam.

Dat het om afbakening van het territorium gaat, denken wij ook. Een van de genoemde tips, de poep die elders ligt in de kattenbak leggen, hebben we een tijdje gedaan. Een hoge, zeer ruime bak neerzetten (geen speciebak, maar wel ongeveer zelfde hoogte) zonder opening, werkte eerder niet. Onze andere poes springt er netjes in, maar uitgerekend dit exemplaar gaat er gewoon naast zitten. (Er is overigens niets mis met haar spieren en gewrichten; ze springt op hoge kasten, maar in een (veel lagere) kattenbak springen is kennelijk geen optie :roll: ). De kattenbakken die op andere plekken dan de zolder staan gebruikt deze poes niet. Ze doet haar behoefte in de meeste gevallen op zolder en dan bij voorkeur over de rand van de kattenbak of in de nabijheid van de kattenbak, helaas niet erin. Afwisselen met kattenbakvulling (met en zonder geur, wel/niet klontvormend) doen we al een tijdje. Helaas zonder resultaat. De kattenbakken maak ik schoon met een neutraal sopje en op aanraden van de dierenarts doe ik een paar druppels bleek in de kattenbakvulling. Ze vindt dit inderdaad lekker ruiken, en stapt de bak ook in, maar blijft bij de rand plassen. We zijn in de weer geweest met synthetische kattenferomonen (Feliway), catnip, catnipspray, valeriaan om haar gerust te stellen etc. Omdat niets lijkt te helpen, hebben we nu onder de twee bakken die ze het meest gebruikt plastic zeiltjes gelegd. Helaas krijgt ze het met grote regelmaat voor elkaar dat er zelfs urine onder de matten ligt. Gevolg: Kattenurine onder de plinten, onder de kast etc. Wij worden er echt horendol van en weten het echt niet meer.
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Poes plast en poept buiten de kattenbak

Bericht door DeTut »

Begrip voor jullie wanhoop, echt waar! En waardering voor alles wat jullie toch uitproberen, velen hadden het al lang opgegeven.
Ik heb mijn best gedaan om uitgebreide tips en uitleg over mogelijke oorzaak te geven. Daar zie ik niet veel van terug in je reactie. Het blijft opmerkelijk dat de problemen zijn gestart sinds de verhuizing dus lijkt het wel te maken te hebben met zich (nog) niet oke voelen. Misschien kun je nog eens naar mijn verhaal kijken mbt de geuren...?
Misschien kun je de kattenbak in een lage grote bak plaatsen zodat de plasjes ernaast dan daarin vallen, ik denk bv aan zo n bak die men onder wasmachine kan plaatsen?
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes plast en poept buiten de kattenbak

Bericht door Anne »

Of een kinder zandbak voor in de tuin. En probeer eens zand, potgrond of iets wat natuurlijker is
Ik heb ook waardering voor jullie inzet, velen hadden het allang opgegeven
Wij hebben een tijdlang in de tuin een schelpenzandbak met gewoon zand (potgrond) gebruikt en die was erg favoriet
Nog steeds gebruik ik in de buitenbakken potgrond
Tuinaarde kan ook, maar neem dan wel een variant zonder mest want die ruikt erg
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Biba31
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 dec 2019 17:42

Re: Poes plast en poept buiten de kattenbak

Bericht door Biba31 »

Hallo, bedank voor jullie reacties. @DeTut: Ik heb zeker jouw uitgebreide bericht goed doorgelezen. Je gaf o.a. aan om de uitwerpselen naast de bak niet weg te gooien, maar in de bak te leggen. Dat hebben we ook een tijd gedaan. Omdat het niet lijkt te helpen zijn we hiermee gestopt. Dat ze bezig is haar territorium is om een geurspoor in huis achter te laten, omdat ze zich onzeker voelt in een nieuwe omgeving met allerlei onbekende geurtjes, vinden wij ook voor de hand liggend. Misschien is het inderdaad een goed idee om haar te helpen haar geur op allerlei plekken in huis aan te brengen. De hoop dat dit snel is opgelost, hebben we inmiddels opgegeven.

Een wasmachinebak onder de kattenbak is een goede tip. En anders gaan we toch maar een speciekuip proberen :smile:
Biba31
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 dec 2019 17:42

Re: Poes plast en poept buiten de kattenbak

Bericht door Biba31 »

Een kinderzandbak met gewoon zand erin, ook iets om te overwegen. We gaan aan de slag :)
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Poes plast en poept buiten de kattenbak

Bericht door DeTut »

Hoe gaat het nu?
bescherm de dieren tegen de beesten...
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Poes plast en poept buiten de kattenbak

Bericht door DeTut »

Jammer om niks meer te horen. Als je je hebt ingezet om iemand te helpen...🤔
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes plast en poept buiten de kattenbak

Bericht door Synemios »

Ja dat vind ik ook vervelend, maar dan denk ik misschien heeft een ander er ooit nog iets aan ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie