Stresspoes

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Stresspoes

Bericht door Domi »

Hoi allemaal

Een tijd geleden plaatste ik dit topic:

viewtopic.php?f=61&t=33114&start=15

Nu, enige tijd later, vertoont Vlekkie nieuw gedrag dat waarschijnlijk uit stress voorkomt.

De stressige reactie op haar broer is een tijd veel minder geweest, maar het werd weer erger. We zijn toen Zylkène gaan geven. Vlekkie ging daarop weer krabben, ze is voor veel allergisch. Niet geheel duidelijk of het allergie is of krabben/poetsen uit stress.

Op aanraden van de dierenarts geven we nu 2 1/2 week Telizen aan beide katten. Jeukplek/poetsplek is wel minder geworden. Vlekkie lijkt meer ontspannen maar jaagt nu zelf haar broer geregeld op. Aan de andere kant hebben ze ook weer eens lekker wild gespeeld zonder conflict. Maar het blijft oppassen. Streepje wordt ook wat onzeker van de grillen van zijn zus.

Helaas is Vlekkie de laatste dagen plasjes buiten de bak gaan doen. Ze plast al tijden kleine beetjes, is nagekeken en urine is nagekeken (geen kweek volgens mij, alleen korte check). De dierenarts weet dit aan stress.

Maar nu plast ze bv in een nieuwe doos waar haar broer graag in ligt. Of in andere doosjes. Ook in de gootsteen. En op de rugzakken van de kinderen vannacht. Ik word er niet blij van.

Ze plast tot nu toe alleen in de woonkamer buiten de bak. Nu staat in de woonkamer alleen een overdekte bak. Die hebben we nu open gemaakt en ik heb een noodbak bijgeplaatst met grit. Nu gaat ze alleen naar de nieuwe bak, vandaag nog nergens geplast. Dus misschien voelde ze zich onveilig op de dichte bak en is dit een oplossing.

Maar kleine plasjes doet ze nog steeds.

Concrete vragen:

*nogmaals naar de dierenarts om meer onderzoek te laten doen?

*verband mogelijk tussen Telizen en plassen?

*tips om de stress te helpen verminderen? Poezen zitten apart als we niet thuis zijn. Op zich lijkt sfeer wel iets verbeterd.

*goede ervaringen met andere rustgevers, bv Bach druppels?

We hebben al Feliway friends, poezen gaan regelmatig aangelijnd naar buiten, we proberen nóg meer te spelen...

Op zich is Vlekkie ook heel vaak wél ontspannen gelukkig, ze ligt altijd ontspannen op haar plekjes. Dus ongelukkig lijkt ze niet. We zijn zo dol op allebei dat we herplaatsen nog niet willen overwegen... Poezen zijn 2,5 jaar en beide geholpen.
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Stresspoes

Bericht door Domi »

Helemaal niemand? 😢
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Stresspoes

Bericht door Zotvanpoezen »

Een urineonderzoek met kweek en echo laten uitvoeren kan nooit kwaad.
Plast Vlekkie of sproeit ze trouwens? (poezen kunnen ook sproeien)
Verband tussen Telizen en plassen lijkt mij onwaarschijnlijk.
Ervaring met andere rusrgevende middelen dan Telizen en Zylkène heb ik niet.
Je zegt dat ze kleine plasjes maakt. Drinkt ze voldoende? En krijgt ze natvoer of brokjes?
Heb je al eens een zachter grit geprobeerd? (zonder geurtjes) Soms is de kattenbak de stressfactor: vulling, properheid, de plaats waar hij zich bevind, toegankelijkheid van de bak, grootte van de bak...

Ik heb een sproeikat, en deze laat ik regelmatig volledig checken (bloed, urine enz...) om zeker te zijn dat er niets scheelt.
Mijn kat reageert stressvol op vreemde geuren ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stresspoes

Bericht door nellebel »

mijn eerste kat nellie was een enorme stress kat. zij krabte zichzelf helemaal kaal, had ook een heel traumatisch verleden. vanalles geprobeerd ook qua medicatie. uiteindelijk hielp het beste om niets te doen. zal bij jou lastig zijn omdat er een andere kat in het spel is.
wat ik je mee wil geven is het volgende. onze nellie ging ook ineens overal plassen. onze DA weet het aan verwende prinses. jullie laten teveel toe, was allemaal spel . uiteindelijk bleek er bij haar wel degelijk een lichamelijke oorzaak te zijn.
ook al heb je een stress kat. er kan altijd iets lichamelijks zijn. vooral door de stress zij nze natuurlijk extra gevoelig denk ik voor infecties ofzo. ik zou het toch allemaal goed na laten kijken.
onze gijs, een bange poeperd, krijgt bij extreme angst (verbouwing, nieuwjaar) homeopatische bolletjes tegen de angst. lichamelijk is zijn reactie verminderde weerstand en chronisch ontstoken tandvlees.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Stresspoes

Bericht door Domi »

Hoi
Dank jullie wel voor de reacties!!
De open bak heeft het "wildplassen" opgelost, maar ik ga toch nog maar eens navragen of een echo een goed idee is. Want als ik jullie zo hoor, lijkt dat toch verstandig.
Verder lijkt ze toch ook ineens meer ontspannen met haar nieuwe bak. En het extra spelen ontspant haar ook. En misschien dus toch effect van de Telizen?

Ik overweeg ook Bach druppels omdat daar ook wel goede resultaten mee geboekt schijnen te worden.
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Stresspoes

Bericht door Domi »

Zotvanpoezen, ivm haar allergie krijgt ze alleen harde brokjes. We hebben een drinkfontein en diverse bakjes, ik denk dat ze genoeg drinkt maar zeker weet ik het niet.
Ik hou de bakken erg schoon, worden zeker 3x per dag schoongemaakt en nog extra als ik ontlasting zie. Maar inderdaad wil ze dus schijnbaar liever op de open bak (ook al ging ze ook op de overdekte).
Ze sproeit niet maar plast, steeds enkele druppels.

Wendy, mag ik vragen wat voor lichamelijks jullie poes mankeerde en hoe jullie daar achter kwamen?
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Stresspoes

Bericht door Zotvanpoezen »

Je kan af en toe een bouillon koken voor de katten (zonder zout en kruiden!) Dat lusten ze meestal wel en ze drinken dan wat extra.

Stress kan ook blaasontsteking geven. (zonder bacteriën)
Misschien heb je iets aan dit artikel:
https://www.mcvoordieren.nl/blaasontsteking-kat

Wat je ook nog kan doen om de oorzaak van het plassen te achterhalen is het bijhouden van een dagboekje waarin je noteert wanneer ze plast, onder welke omstandigheden( andere kat wakker, vreemde katten rond het huis, bepaalde geluiden, visite, alleen thuis, geen tijd om met haar bezig te zijn, iemand komt thuis met vreemde geurtjes, voorwerpen verplaatst...) En ook waar ze geplast heeft.
De kat begrijpen is al een hele stap vooruit ;-) En een volledige check bij de da ook...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Stresspoes

Bericht door Domi »

Dank je wel voor je reactie, Zotvanpoezen.
Dinsdag ga ik voor een echo en blaaspunctie naar de dierenarts.
Het buiten de bak plassen lijkt gelukkig voorbij.
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Stresspoes

Bericht door Domi »

Blij dat ik toch geweest ben, er waren blaas steentjes te zien.
Hopelijk gaat speciaal voer helpen!
En hopelijk gaat ze er niet heftig op reageren, vanwege haar allergie.
Fingers crossed! Maar "blij" dat er een oorzaak is, want dus ook een mogelijke oplossing.
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Stresspoes

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb geen ervaring met blaasgruis katten, maar ik weet wel dat de da meestal speciale brokjes aanraad. Kijk eens of er niet een variant in natvoerversie van dat merk bestaat zodat je poes meer vocht binnen krijgt. Hoe meer vocht ze krijgt, hoe beter.

Ik hoop ook dat het nieuwe voer geen probleem wordt voor haar allergie.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Stresspoes

Bericht door Domi »

Hoi zotvanpoezen
Bedankt voor de tips! Vandaag urine weggebracht om te kijken wat voor steentjes het zijn. Gelukkig blijken het struvietkristallen, vaak veel beter met speciaal voer aan te pakken.
Omdat nooit helemaal duidelijk geworden is waar ze precies allergisch voor zijn, heb ik goede hoop dat ze dit voer misschien verdragen. Zou een bonus zijn als ze ook natvoer kunnen krijgen (hypoallergene paté lusten ze niet, royal canine reageerden ze niet goed op). Vinden ze zó lekker. Er zijn zelfs snoepjes die geschikt zijn.
Ze heeft nu toch ook een kuurtje metacam gekregen. Arme poes!
Ik blijf duimen!
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Stresspoes

Bericht door Domi »

Update:
Vlekkie bleek toch ook oxalaatsteentjes te hebben. Inmiddels is ze geopereerd en is het hele kleine plasjes en buiten de bak gedoe verleden tijd.
En ze had eerst continu korstjes, wij dachten van allergie...Maar die zijn nu met het nieuwe speciale voer compleet verdwenen!
Streepje krabt ook op het nieuwe voer nog een beetje.
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Stresspoes

Bericht door Coraline »

Update klinkt positief, fijn!
Plaats reactie