Plasgedrag Happy

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Anne »

Ik heb ondertussen Happysurine laten controleren en daar is niks uitgekomen. Geen gruis, onstekingscellen of bloed
Gewoon goed. Ik betrapte hem eergister op sproeien tegen de kast. Vanochtend wou hij ook sproeien maar er kwam niet veel uit.
Het is nu officieel, ik heb een kat met gedragsproblemen ( volgens de da). Dat komt omdat onze kattengroep groot is.
Zelf weet ik niet of dat hierdoor komt, maar is natuurlijk makkelijk om te zeggen.
Wat ik wel weet is dat onze buurpoes ons vaak komt bezoeken. Dat is een beetje mijn eigen schuld, want ik heb een tijd lang voer buiten neer gezet voor Pita toen ze hier nog woonde. En dat is pal voor onze voordeur. Dat staat er natuurlijk niet meer maar kennelijk wil de buurpoes dat regelmatig chekken
Ik heb op advies van de da boven een extra kattenbak neergezet. Zonder kap, ben benieuwd of dat gaat helpen en er niet over de rand word geplast.
Hopelijk is het nu over dan
Als dat niet helpt kan ik overstappen op
Hill´s Prescription Diet C/D Urinary Stress Kattenvoer.
Iemand hier ervaring mee?
of andere middeltjes wat helpt tegen stress?
@Carine? weet jij iets?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door pinguin »

Ik ga hem er nog eens ingooien foto's laten maken om artrose laten uit te sluiten. Vind het kort door de bocht van de dierenarts om te zeggen urine is schoon dus is het gedrag.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Zotvanpoezen »

Hoi Anne,
Ik maak het even kort en kom later weer omdat Duvel het mij op dit ogenblik onmogelijk maakt om te typen :lol: .

Kan je bij happy ook stress zien als hij niet moet plassen? (rondjes draaien, veel krabben, overal tegenaan wrijven, rusteloos...) of merk je de stress pas als hij sproeit? Hoe gedraagt hij zich voordat hij gaat sproeien? En gedraagt hij zich de laatste tijd anders tegenover de andere katten?
Zijn er andere dingen veranderd thuis?

...

Sorry Anne, Ik kom hier later nog eens kijken. Froufrou is ier nu ook bezig mij te storen met natte pootjes :lol:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Synemios »

Feliway zeggen sommigen maar hier heeft dat nooit gewerkt bij geen enkele kat.
Als jij denkt dat het door die buurkat is dan moet je daar dus iets mee,
Zorgen dat de buurpoes er niet meer kan komen, maar dat kan dus niet altijd praktisch gezien.
Ik heb het in mijn vorige woning ook gehad, dat kon ik niet afschermen dus ik moest elke dag de deur schoonmaken met biotex ( binnen en buiten) en dan nog bleven ze het doen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Anne »

pinguin schreef: 19 dec 2019 18:05 Ik ga hem er nog eens ingooien foto's laten maken om artrose laten uit te sluiten. Vind het kort door de bocht van de dierenarts om te zeggen urine is schoon dus is het gedrag.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ik vind het ook vrij kort door de bocht dat ze gelijk zeggen dat het vast komt door onze grote kattengroep, een hond, huiskip bla bla bla.
Artrose, daar kan ik mij niet zo gauw in vinden maar ik hou het in de gaten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Anne »

Zotvanpoezen schreef: 19 dec 2019 19:06 Hoi Anne,
Ik maak het even kort en kom later weer omdat Duvel het mij op dit ogenblik onmogelijk maakt om te typen :lol: .

Kan je bij happy ook stress zien als hij niet moet plassen? (rondjes draaien, veel krabben, overal tegenaan wrijven, rusteloos...) of merk je de stress pas als hij sproeit?? En gedraagt hij zich de laatste tijd anders tegenover de andere katten?
Zijn er andere dingen veranderd thuis?



...

Sorry Anne, Ik kom hier later nog eens kijken. Froufrou is ier nu ook bezig mij te storen met natte pootjes :lol:
Geen sorry Carine ;-) Je bent een zelfstandig wezen en niet bij mij in dienst :smile:
Fijn dat je met me mee wilt denken
Kan je bij happy ook stress zien als hij niet moet plassen? (rondjes draaien, veel krabben, overal tegenaan wrijven, rusteloos...) of merk je de stress pas als hij sproeit?
Ik herken bij Happy alleen stress als er vreemde geluiden zijn, de deurbel gaat, vreemde stemmen, dan is het oren plat achterover en vluchten
Wat ik wel merk is dat hij vaker beneden is de laatste tijd, vooral met etenstijd loopt hij dan heen en weer en is rusteloos
Dit is dus als de hele groep bij elkaar is. Hij snuffelt aan kastjes, hoekjes e.d., lijkt wel alsof hij op patrouille is. Dan weet ik dat ik hem in de gaten moet houden, als ik het zie probeer ik hem af te leiden
Hoe gedraagt hij zich voordat hij gaat sproeien
Op patrouille dus, heen en weer lopen, aan oppervlakken ruiken e.d.
En gedraagt hij zich de laatste tijd anders tegenover de andere katten?
Nee hij is niet veranderd, wel is hij wat meer beneden en ligt savonds naast me op de bank. Er zijn ook tijden geweest dan was hij alleen maar boven of buiten. Hij wil altijd lekker aangehaald worden dus ik vind het wel gezellig dat hij bij mij ligt
Zijn er andere dingen veranderd thuis
Ja onze oudste zoon hebben we twee weken geleden verhuist, het lijkt me echter sterk dat Happy hier stress van heeft, oudste zoon is prikkelgevoelig en altijd bang geweest voor de onvoorspelbaarheid van katten, hij ontweek Happy altijd en omgekeerd net zo

Nog even wat mij opvalt, Happy sproeit alleen maar beneden en niet bij de voordeur en ook niet in de aansluitende gang
Hij doet het in de keuken of huiskamer
Ik zit daarom te twijfelen of het wel met de buurtpoes te maken heeft.
het sproeien valt op zich mee, een klein aantal druppels
Heel anders dan de stralen van afgelopen zomer toen hij vol met gruis zat
Hij doet het ook niet dagelijks, zo;n drie keer per week vind ik wat

Nog een aanvulling, toen Pita nog bij ons woonde en haar eigen kamer had lag er ook weleens een plasje voor haar kamer, tegen de deur aan. Ik vermoed dat dat Happy is geweest al die tijd
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door pinguin »

Andere vraag is er buiten iets veranderd? Hier zijn ze b.v bezig met rioleringen vervangen en dat veroorzaakt hier binnen stress dat merk ik hier aan beide heren.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Zotvanpoezen »

Indien het door de grote groep zou komen had hij toch al veel eerder moeten stressen (en sproeien eventueel)?
Of is hij altijd al een gespannen katje geweest en is het sproeien later begonnen? Toen hij blaasgruis had dus.

Het kan dat hij nog ergens (gezondheids)klachten heeft en dat hij daardoor onrustig is.

Het gedrag dat jij beschrijft (patrouilleren, snuffelen...)herken ik bij Filou ook elke ochtend. Hij doet er wel nog een hele boel andere dingen bij :lol: . Ik vraag mij af of hij ruikt dat er 's nachts vreemde katten in de tuin komen. Ik weet dat hij ze (bijna) nooit ziet omdat hij de ganse nacht boven mijn hoofd op mijn kussen slaapt. Als hij dan door het raam kijkt en hij ziet Froufrou of Duvel in de tuin dan stormt hij naar buiten om ze te verjagen. (Hij ziet niet goed, maar dat wist je waarschijnlijk al :grin: ) Als ik met hem buiten ga, loopt hij naar het puntje van de wei om een drol te deponeren. Territorium afbakenen dus, want hij laat hem duidelijk zichtbaar liggen. Wat ik ook herken dat is dat Filou op een bepaalde plaats nooit sproeit: onze slaapkamer omdat er buiten mijn man, ik en de andere katten niemand anders mag komen. Daar voelt hij zich echt veilig.
Filou sproeit ook soms uit frustratie omdat hij niet met zijn emoties overweg kan. Zowel negatieve als positieve. Blij van mij te zien als ik van mijn werk kom (echt waar :lol: ) of als hij te veel opgaat in zijn spel.

Het kan natuurlijk zijn dat Happy tijdens het sproeien toen hij blaasgruis had een geschikte uitlaatklep gevonden had, dat hij nu die uitlaatklep onder andere omstandigheden blijft "gebruiken" Als er bij Happy echt niets medisch scheelt(goed checken!) denk ik dat het bij hem ook zo begonnen is. (Hoera, sproeien geeft opluchting, dus weet ik wat ik moet doet als er mij iets dwarszit)Lijkt vergezocht, maar ook logisch.

Ik heb Filou meermaals volledig laden checken, en bij hem weet ik dat het zijn persoonlijkheid is. Hij is heel gevoelig en hij heeft toevallig die uitlaatklep gevonden. Antistressmiddeltjes helpen niet (hij doet het ook van positieve opwinding, maar dat is bij Happy niet het geval).
Hij heeft trouwens de stekker met Feliway ook volgesproeid.
Dus heb ik er mee leren leven en heb ik mijn eigen middeltjes om het binnen de perken te houden: Veel knuffelen als hij erom vraagt, veel bezighouden, afleiden als hij overal gaat snuffelen, veel met hem naar buiten gaan, vaste spelmomenten...

Ik hoop dat je een reden vind!
Sterkte,
Carine
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Anne »

@pinguin Er is niks veranderd buiten, slim dat je daaraan denkt
@Carine bedankt voor het uitvoerig meedenken. Hij staat nu al twee dagen droog gelukkig. Hij is ook erg aanhankelijk en ik knuffel hem wanneer het maar kan, misschien dat dat helpt. Misschien heeft hij wel last van territoriale onzekerheid. Dat zie ik regelmatig voorbij komen in "my cat from hell" dus ik probeer wat meer met hem te spelen wat moeilijk is want hij vind bijna niks interresant en is na een paar minuten al weer afgeleid. Op dit moment is een erg lange veter het enige wat hij leuk vindt dus dat doen we dagelijks.Hij loopt er nog niet achteraan maar als hij grijpt er wel naar. En zijn gezondheid hou ik uiteraard in de gaten.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Zotvanpoezen »

Indien hij gezond is, is territoriale onzekerheid best mogelijk.
ik herken in ieder geval veel van Happy's gedrag bij Filou. Zoals dat snuffelen en patrouilleren, snel afgeleid en moeilijk aan het spelen te brengen. Het spelen vooral volhouden, een minuutje de aandacht kunnen trekken met iets dat hij leuk vind is al een goed begin. De plaats tijdstip waar je speelt en uitvoerig knuffelt zijn van belang. Onzekere katjes hebben meer behoefte aan een vast patroon en regelmaat in hun leven.
Als je hem knuffelt, besteed dan vooral aandacht aan de kop: rond de oren, onder de kin, de wangen. Dan komen de "gelukshormonen" vrij.
Spelen met de kat zorgt ervoor dat er bepaalde neurotransmitters vrijkomen die ervoor zorgen dat hij zich goed in zijn huid voelt.

Je bent dus goed bezig!
Laatst gewijzigd door Zotvanpoezen op 21 dec 2019 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Synemios »

Er is natuurlijk best veel gaande in huis het afgelopen jaar.
Als een kat dan al onzeker is zou dat best eens de reden kunnen zijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Anne »

Bedankt voor de tips Carine!!
Gisteren is oudste zoonlief thuis gekomen voor de kerst :-P
Hij slaapt in de kamer waar hij ruim 4 maanden heeft gewoond afgelopen zomer tot drie weken terug, toen hebben we hem verhuist naar zijn studio ( eigen keuken, eigen badkamer echt perfect!)
maar nu slaapt hij dus weer opzijn "'oude kamer"' en prompt lag daar vanochtend een plasje voor
het is tevens de oude kamer van Pita.
Ik vermoed dat het Happy is geweest, die kan dus moeilijker tegen veranderingen.
Voorlopig gaat Happy naar buiten snachts, ik zal het echt heel vervelend vinden als zoonlief in een plasje trapt als hij snachts naar de wc moet en niks ziet in het donker
De rust in de tuin zal Happy goed doen en hij kan in het schuurtje lekker slapen, daar hebben we mandjes e.d. staan
Als de rc s/o op is zal ik over gaan op hils urinary stress
En voorlopig zoveel mogelijk positieve aandacht geven en spelen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Anne »

Het sproeien van Happy is gestopt, de afgelopen week heb ik niks gevonden
Hij maakt gebruik van de extra bak boven, deze is laag en de enigste zonder kap
Maar nu plast hij er over heen, waar ik al bang voor was.
Ik dacht er over om een hogere bak te kopen zoals een speciebak waar ik vaak over lees
maar ik hou ook in mijn achterhoofd dat Happy beginnend artrose kan hebben dus die durf ik niet te kopen uit vrees dat Happy de bak niet meer gaat gebruiken en weer begint te sproeien beneden.
Zo'n speciebak is te hoog om makkelijk in te stappen en het gros is hier senior
Weet iemand een oplossing?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Rik »

Voor de speciebak betaalde ik toen €4,50 bij hornbach (nu is ie denk ik tussen de €5 en €6). Dus het is niet net als een gewone bak €25 tot €30.

Maar het is inderdaad dat ze erin moeten springen en daar zou met artrose lastig kunnen zijn. Yuna zie ik wel eens met haar pootjes rechtop de rand staan en dan een drolletje draaien. Dus de 'stand' in de bak kan wel weer handig zijn.

Misschien een krukje of opstapje ernaast.

Je zou ook zo'n plastic douchebak kunnen gebruiken. Lekker groot dat ie dus lekker in het midden kan zitten. Zit net even te kijken maar de huidige douchebakken zijn niet precies wat ik bedoel.

Kijk eens op
https://www.google.com/search?q=plastic+bak&tbm=isch
Daar zitten wel wat grote bakken tussen die biet al te hoog zijn.

Zet er b.v. 75x75 achter en je ziet waar ik bedoel.
Ik bedoelde eigenlijk een lekbak voor een wasmachine.

Afbeelding

Zijn de kosten ook niet (deze is 70x70)
https://www.gamma.nl/assortiment/lekbak ... /p/B826588

Nieuwe bak altijd eerst naast de oude zetten en kijken of ie hem gaat gebruiken. Natuurlijk nooit direct de gebruikte bak weghalen want dan kan ie inderdaad ergens anders zijn behoefte gaan doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Anne »

Er is helaas boven te weinig ruimte voor een lekbak. Hij is wel ideaal vanwege de lage instap.
De bak staat nu tussen het achtereind van een bed en een soort van kast, wat precies past

Ook de andere bakken die ik zie zijn weer te hoog.

En ik kan een opstapje voor de bak zetten, geen probleem, maar hij moet er ook weer uit kunnen ;-)

Ik had deze op het oog, hij zou vanwege de maten daar wel perfect tussen passen

https://static.gamma.nl/dam/133864/41

De bak staat nu op de kattenkamer,die al klein is. Er past daar een bed, kattekrabpaal, kattebak en kast in en een drinkbak. Het bed is niet groot en staat daar zodat ze daar lekker kunnen liggen wat vooral Happy vaak doet

De andere kamers zijn onze slaapkamers en op de overloop kun je ook niks zetten want daar struikel je dan overheen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie