Plasgedrag Happy

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Zizi »

Ik heb ook zulke bakken inclusief gemaakte opening, omdat ik een kat heb die hoog plast. Goed dat je nu een doorzichtige hebt, dat lijkt toch meer op een lage bak (qua zicht) dan zo'n speciekuip. Gezien de bak zo'n hit is zou ik er beneden ook minstens een neer zetten als ik jou was.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Anne »

O dat is toevallig Zizi, heb je ook een foto van je zelfgemaakte bak?
Toevallig dat jij over een bak beneden begint want ik dacht er aan om bij de volgende x dat er een bak nodig is, weer zo'n bak te maken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Zizi »

Als je me eraan helpt herinneren zal ik in het weekend even wat foto's voor je maken :D .
Al mijn bakken zijn hoog omdat Lappie sowieso hoog plast (ze gaat zitten en komt dan al plassend omhoog, overblijfsel van twee jaar lang last van spastische blaas door stress) en Tijger doet hetzelfde maar alleen als er hoge wanden zijn. De meeste bakken moeten ze gewoon inspringen en dan gaat het met de grootste witte ikea-bak goed (slugis, worden niet meer verkocht).

Maar er moest er ook eentje in de keuken komen en aangezien ik een hond heb die graag 'meehelpt' om de kattenbak schoon te houden wilde ik een bak met een deksel. Dan moet er dus een opening in, maar die katten van mij plassen zonder enige gêne recht door die opening :roll: . Dus ik moest een soort keerwand maken, dat heb ik gedaan door aan de binnenkant van de deksel een flexibele (kunststof) placemat te hangen. Zo hebben ze genoeg ruimte om erin en eruit te gaan, plassen ze niet door het gat en kan de hond niet bij de drollen.

Ik heb hiervoor de grootste samla-bak gebruikt (klik) zodat er genoeg ruimte over zou blijven achter de 'keerwand' en daar ter grootte van een ruim kattenluikje een gat in gemaakt (gaatjes boren, met hetzelfde boortje verder boren alsof het een zaagje is en dan met schuurpapier glad maken). Omdat er een deksel op zit heb ik hoog aan de achterkant ook nog een stuk uitgeboord zodat het beter kan luchten.

En dan wordt het nog ingewikkelder haha want ik heb er een peeweebak van gemaakt. Ik heb dus nóg zo'n samlabak erin zitten, met op dezelfde hoogte uitkomend de openingen én met honderden gaatjes in de bodem. Van twee slugisbakken heb ik trouwens ook een peeweebak gemaakt. Het was een monnikenwerk om al die gaatjes te boren maar dan heb je ook wat :-P .
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Synemios »

Creatief zijn jullie!
Fijn dat het goed werkt Anne.
Ben wel benieuwd naar jou bakken ook Zizi.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Anne »

Ik denk dat Zizi vele malen creatiever is met een zelfgemaakte peeweebak!!! ;-)

Wat slim van je om een placemat te gebruiken
Ik heb ook een hond die de kattenbakken als een soort van lopend buffet beschouwd en daarom heb ik zulke bakken
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3 ... 909907.jpg

Het voordeel is ook dat deze bakken niet lekken tussen de bak en de kap, over hoog plassen gesproken ;-)

Ik ga mijn best doen om het niet te vergeten het te vragen aan jou :lol:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Zizi »

Anne schreef: 14 feb 2020 15:51Ik heb ook een hond die de kattenbakken als een soort van lopend buffet beschouwd en daarom heb ik zulke bakken
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3 ... 909907.jpg
Oh ja dat werkt super tegen stiekeme snackers :grin: . Maar bij mij zou er dan vaak een plas voor de bak liggen omdat ze richting de opening hebben staan piesen :-P .

Anne schreef: 14 feb 2020 15:51Ik ga mijn best doen om het niet te vergeten het te vragen aan jou :lol:
Ik heb het gewoon al gedaan, goed hè :eangel: ?!

Hier de foto's (even kijken of dat in één keer goed gaat, heb hier nog niet eerder foto's gepost):

De samla-peewee bak (twee samla's in elkaar dus) met opening, deksel en keerwand :-P
Afbeelding

Deksel eraf, ventilatie-uitsparing aan de achterzijde
Afbeelding

Korrels even opzij gehaald zodat je de gaatjesbodem van de bovenste bak kunt zien
Afbeelding

En hier de gaatjesbodem van de slugis-peeweebak
Afbeelding
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Anne »

Wat mooi Zizi! Ziet er professioneel uit! Wat heb je dat mooi gedaan met die gaatjes in de onderbak,
lijkt net echt!!
Dat heb je slim opgelost zo, ze plassen niet door de opening toch?
Gelukkig plassen ze hier niet richting de opening want dat zou geen ene bak werken, zoals bij jou
Slim zoals jij dat hebt opgelost
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Zizi »

Dank je :D . Nee ze gaan gelukkig nooit tussen de opening en de 'keerwand' zitten, als ze dat wel zouden doen dan had ik de keerwand van inflexibel materiaal gemaakt en het 'gangetje' smaller.
Dat scheelt heel veel ja, dat ze bij jou niet richting een opening plassen, dat maakt het wel wat ingewikkelder hier.
Momo3205
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 apr 2018 08:38

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Momo3205 »

Hoi

Ik heb alles een beetje gelezen.
Ik ben benieuwd hoe het nu gaat sinds Hill´s Prescription Diet C/D Urinary Stress Kattenvoer word gebruikt.

Is happy daar relaxter door?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plasgedrag Happy

Bericht door Anne »

Nee helaas heeft dat Happy niet geholpen Momo
Ik heb het 9 kilo lang geprobeerd, dus niet over een nacht ijs ;-)
Uiteindelijk teruggegaan naar de rc s/o en toen met zylkene begonnen maar de zylkene hielp ook niet voldoende
Toen de desstress vd huisdierendokter geprobeerd en dat hielp wel
In tijden van stress (denk aan nieuwe meubels, nieuwe huisdieren of buitenkatten voor de voordeur) dan gaat het mis en moet hij op de volle dosis desstress anders blijft hij sproeien
Heb je ook een sproeierd in huis?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie