Kattenbak terugzetten?

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Kattenbak terugzetten?

Bericht door Kytumymo »

Ik had met 4 katten altijd 7 kattenbakken omdat de oudste poes na het overlijden van haar vriendje voor de kattenbak poepte i.p.v. erin. Het liefst wilde ze dat ik 24/7 de kattenbakken schoon hield want 1 plasje van een ander en ze wilde er niet meer op poepen (plassen altijd wel gewoon). Als ik bezig was met schoonmaken poepte ze er wel gewoon op.

Die poes is in juli overleden en ik heb 5 nieuwe kattenbakken aangeschaft. Nu heb ik nu 3 katten en vorige week heb ik de kattenbakken terug gebracht naar 4 stuks (omdat altijd de hele logeerkamer vol bakken staat). Maar sindsdien plast de kleine Diba ineens op alle deurmatjes. Blijkbaar is ze niet blij met die bak minder, maar ik dacht dat altijd werd gezegd per kat 1 + 1 extra. Die vlieger lijkt hier niet op te gaan. Ik moet zo werken, wasmachine met matjes staat weer aan met Biotex groen, maar zal vanavond de bak terug zetten om te kijken of ze de matjes dan met rust laat. Hopelijk is dat alles en is er niet wat anders aan de hand. Hoe kan ik het anders voorkomen?
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattenbak terugzetten?

Bericht door Anne »

Is de urine gecontroleerd op blaasklachten? Anders heeft het geen zin om met bakken te slepen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenbak terugzetten?

Bericht door Rik »

Er wordt wel kat 1 + 1 extra gezegd maar dat is een vuistregeltje. Het gaat niet altijd op. Sommige mensen hebben 1 kattenbak met 3 katten. Andere hebben er 7. Als dat goed gaat... prima. Maar heb je weinig bakken en er gaat wat mis, is de vuistregel wel altijd het eerste waar je naar moet kijken (na een medische controle natuurlijk, want verandering kan ook stress en dus blaasontsteking met zich meebrengen).

Ook als je 7 bakken hebt met 4 katten en je haalt er 1 weg, dan ga je wat veranderen. En sommige katten zijn heel erg gevoelig voor veranderingen. Als je het aantal bakken al terug wilt brengen dan zou je dat heel geleidelijk aan moeten doen. Eerst de bak een klein beetje verplaatsen. Steeds verder. Leg er iets op (weer een kleine verandering). Doe er minder grit in. Laar een drolletje wat langer daarin liggen. En als je merkt dat een bak minder en minder gebruikt wordt, dan zou je hem op een gegeven moment weg kunnen halen (liefst als ie helemaal niet meer gebruikt wordt).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Kattenbak terugzetten?

Bericht door Kytumymo »

Dat was het Rik, van de 5 werden er eigenlijk 2 niet gebruikt. Pas als ik lang (±5 tot 7 uurtjes) weg was geweest dan gebruikten ze ook een schone bak. Maar kleedjes gewassen en toch de bak terug gezet gisteren, ze ging er direct op plassen.

Toen ze hier kwam was ze niet echt zindelijk (ik weet wel waarom, omstandigheden bij fokker), ze plaste en poepte eigenlijk maar waar ze wilde. Maar ik had de bakken ook allemaal boven staan en heb haar daar uit de reiskoffer gehaald (gaat normaal wel goed). Maar dat was te ver voor haar denk ik, dus ook direct 2 kleine bakken beneden gezet tot ze zindelijk was en die na een maand heel langzaam (iedere dag zo'n 30 cm) richting de trap geschoven. Dat ging prima, tot ik die ene bak weg haalde een paar dagen geleden. Dus gewoon laten staan nu. Even afwachten of dat het was, vermoed het wel.

Moet blijkbaar met alles heel voorzichtig zijn bij haar, voor mij ook even schakelen. Buiten die ene kat die naast de bak poepte altijd super zindelijk katten gehad. Zelfs als een deur dicht was gewaaid wachten ze net zo lang tot ik thuis was. Heb nu voor de zekerheid deurstoppers en 2 haakjes aan de deur gemaakt dat niets meer kan dichtwaaien (maar 2 keer gebeurd in jaren, maar toch...).

Anne, steeds met katten lopen slepen naar een dierenarts is ook niet gezond, helemaal niet met een kitten dat al angstig is. Eerst kattenbak terug en als ze nu direct weer op de deurmat plast dan verder kijken. En anders eventueel maar weer een bak beneden, maar daar is eigenlijk geen plaats voor, dan moet hij voor de verwarming, is niet echt fris.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattenbak terugzetten?

Bericht door Anne »

Ik "sleep" nooit een kat naar de da met dit soort klachten, omdat de da dan toch graag eerst een plasje wil zien en controleren.
Ik heb zelf 5 grote bakken die ik minstens 4x per dag verschoon, in de tuin staan er 2 buitenbakken
Wat waren de omstandigheden bij de fokker dat ze zo onzindelijk is?
Beterschap met je kitten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Kattenbak terugzetten?

Bericht door marloes501 »

Misschien zou je dit kunnen proberen.
Zet 7 bakken neer op de plekken waar ze stonden.
Noteer een week lang van elke bak hoevaak keer ze gebruikt worden.
Na een week haal de de bak weg die het minst gebruikt word.
Enzv enzv enzv. Tot je 4 bakken overhoud.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Kattenbak terugzetten?

Bericht door Kytumymo »

Anne schreef: 24 okt 2019 16:00 Wat waren de omstandigheden bij de fokker dat ze zo onzindelijk is?
Beterschap met je kitten
Dank je!
Ik stuur je even een pb.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattenbak terugzetten?

Bericht door Anne »

Je hebt een pb terug. Hoe gaat het vandaag met de kleine Dibi?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Kattenbak terugzetten?

Bericht door Kytumymo »

Gelezen en geantwoord. Ze had een combi van diarree en gewone ontlasting, eten gaat weer goed en ze is weer goed levendig.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kattenbak terugzetten?

Bericht door Anne »

Fijn dat ze levendig is en goed eet, hopelijk gaat het kwa onzindelijkheid gauw wat beter
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie