Sproeien en schichtig doordat onze kat 2 huizen had , en nu?

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Truusje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2019 20:10

Sproeien en schichtig doordat onze kat 2 huizen had , en nu?

Bericht door Truusje »

Sinds april van vorig jaar hebben wij een 2 jarige gecastreerde mooie grijze kater in huis opgenomen. Het is een echte buitenkat, maar in aanvang wel rondom huis. Vanaf september werd hij schichtig en begon in huis te sproeien en was heel veel op pad. In april zat er bloed bij zijn urine. Diverse malen de dierenarts geraadpleegd en zelfs een kattenfluisteraar. Met blaasonderzoeken en speciaal voer. Na 11 maanden kwam de aap uit de mouw; onze achterburen met vijver (niet direct maar 4 huizen verder) hebben hem vanaf september voer gegeven, in huis toegelaten omdat ze dachten dat het een zwerfkat was. 2 weken geleden gingen ze mer m naar onze dierenarts en die heeft ons geïnformeerd. De kat was ook gechipt, maar had geen bandje.
We hebben geprobeerd met de achterburen te praten, maar zij waren ronduit onaardig met statements als “een kat kiest zijn eigen baas” en “hij was zo mager daarom zijn we m gaan voeden”. Kortom, erg vervelend. Het is wel ineens duidelijk waarom de kat sproeide: ter bewaking van dit huis, hij had immers 2 territoria te bewaken.

We hebben besloten m 6 weken binnen te houden, het sproeien is acuut opgehouden, maar ik ben bang dat hij over 6 weken zo weer naar hun tuin wandelt. Iemand enige suggestie?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sproeien en schichtig doordat onze kat 2 huizen had , en nu?

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Suggestie: Tuin afsluiten/catproof maken.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Sproeien en schichtig doordat onze kat 2 huizen had , en nu?

Bericht door Anne »

Ik ben het eens met Rik, zet je tuin af zodat je ook zeker weet dat je kat veilig is, ook qua voeding. Ik las dat die mensen hem ook te eten geven maar ik lees ook dat hij speciaal voer krijgt, geven die mensen hem dan ook dat speciale voer?
Anders maken ze hem ook nog eens ziek.
Ik vind het gewoon belachelijk dat andere mensen zich jou kat toeeigenen. Onze Roedi is ook mager, ze is medisch onderzocht en alles was prima, ik weet gewoon dat ze niks tekort komt en dat ze goed eet, moet er niet aan denken dat andere mensen haar gaan ontvoeren.
Er was een tijdje terug bij meester Frank Visser ook trammelant over een zelfde soort situatie.
Ik ben blij met mijn afgezette tuin, ik hoop dat dat voor jou ook een optie is. Sterkte met deze (achterlijke) buren
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Truusje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2019 20:10

Re: Sproeien en schichtig doordat onze kat 2 huizen had , en nu?

Bericht door Truusje »

Catproof maken is lastig, er staat een grote ligusterhaag om onze tuin en de kat springt met 1 sprong op de schuur.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Sproeien en schichtig doordat onze kat 2 huizen had , en nu?

Bericht door Anne »

Dan zou je nog aan een tuigje kunnen denken. Je zou al binnenhuis kunnen oefenen met alleen los het tuigje aan en na 6 weken aan een lijntje in de tuin.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie