Buiten kat sproeit tegen voordeur/mat

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niarthgin
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jul 2019 07:53

Buiten kat sproeit tegen voordeur/mat

Bericht door Niarthgin »

Goedemorgen allemaal!

Ik heb een dingentje .. Ik heb een super lieve kat die al geruime tijd in huis plast op de binnenmat bij de voordeur. Dit is bij elkaar opgeteld al een jaar een dagelijkse zorg. Al die tijd hebben wij gedacht dat ze onzindelijk is en dat zal ze ongetwijfeld ook een beetje zijn, maar toch sinds kort heb ik een nieuw inzicht wat het probleem eventueel veroorzaakt.

Er is nl. een buiten kat die tegen mijn voordeur sproeit! We hebben allereerst de voordeur en voortuin grondig schoongemaakt:

Afbeelding

en de boel ingespoten met kattenwerende luchtjes. Resultaat? Mijn kat die heeft niet meer geplast! Tot 1.5 week helaas. Blijkbaar heeft de buiten kat een immuniteit opgebouwd voor het kattenwerende luchtje en is weer begonnen met sproeien. Ik heb besloten om katterenwerende spikes neer te leggen (gewoon van die plastic dingentjes:.

Afbeelding

Dit ging ook de eerste paar dagen goed maar tot mijn verbazing heeft de buiten kat wederom gewoon op de deur/voorkant gesproeit en is dus gewoon gaan zitten op de spikes. :-|

Afbeelding

Bovenstaande afbeelding laat twee plekken zien, maar dit is slechts een klein beetje, soms ligt er wel een hele plas op het beton en druppels op de voordeur. Het grappige is ook, als de buiten kat tegen de deur sproeit op een bepaalde plek, plast mijn kat ook precies op de zelfde plek, maar dan aan de binnen kant. Is het een strijd om territorium?

In ieder geval zijn mijn vrouw en ik inmiddels een beetje wanhopig geworden. Nee, ik ga de kat absoluut niet weg doen, een dier neem je niet voor even maar voor het leven. Mijn kat is geholpen en is een beetje schrikachtig (is achtergelaten op straat in een doosje als klein katje, wij hebben haar uit het asiel gehaald).

Spuiten met kattenwerende luchtjes helpt niet. Het plaatsen van plastic spikes helpt niet. Ik wil in eerste instantie zo'n waterstraal geval gopen op sensor, maar ik denk niet dat de postbode daar blij van word.. Tenzij iemand hier ervaring mee hebt?

Ik sta op het punt op een buiten IP camera te kopen om te kijken welke kat nou tegen mijn deur sproeit, want dit is nog steeds niet bekend, het gebeurd waarschijnlijk telkens in de nacht.. Elke keer als ik naar werk ga word ik geconfronteerd met een plasje tegen mijn deur :|

Heeft iemand de gouden tip? Eraringen om te delen?

Ik hoor graag en dank voor het lezen!

Met vriendelijke groet,
Glenn
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Buiten kat sproeit tegen voordeur/mat

Bericht door castratenkoor »

Ik had het hier ook, bij de achterdeur en met 8 katten gaat dat niet zo goed met mijn achterdeur. Ik heb het opgelost door een hoge open opbergbak van Blokker aan de binnenkant voor de achterdeur te zetten - met 10 cm grit erin. Probleem opgelost, ze sproeien nu staand in de kattenbak. Als ik naar binnen of buiten moet, dan moet ik dus wel over die bak stappen maar dat heb ik er graag voor over.

Voor mij dagelijkse kost elke dag de achterdeur aan de buitenkant soppen en in de voortuin een dagelijkse drol van andermans kat opruimen. Ach het gaat in één moeite door met mijn eigen 10 kattenbakken - is routine zeg maar.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Buiten kat sproeit tegen voordeur/mat

Bericht door maliejane »

Misschien in plaats van een sensor met water, eentje met lucht? Heb er zelf geen ervaring mee, maar wel gehoord dat dat ook werkt tegen het springen op aanrechten bijvoorbeeld. Wel een heel vervelend probleem zeg! Klinkt wel echt als een territorium gevecht.
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Niarthgin
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jul 2019 07:53

Re: Buiten kat sproeit tegen voordeur/mat

Bericht door Niarthgin »

maliejane schreef: 31 jul 2019 10:05 Misschien in plaats van een sensor met water, eentje met lucht? Heb er zelf geen ervaring mee, maar wel gehoord dat dat ook werkt tegen het springen op aanrechten bijvoorbeeld. Wel een heel vervelend probleem zeg! Klinkt wel echt als een territorium gevecht.
Mmm, is opzich geen slecht idee. Beter dan het water, heb je toevallig een link naar zoiets?
castratenkoor schreef: 31 jul 2019 10:04 Ik had het hier ook, bij de achterdeur en met 8 katten gaat dat niet zo goed met mijn achterdeur. Ik heb het opgelost door een hoge open opbergbak van Blokker aan de binnenkant voor de achterdeur te zetten - met 10 cm grit erin. Probleem opgelost, ze sproeien nu staand in de kattenbak. Als ik naar binnen of buiten moet, dan moet ik dus wel over die bak stappen maar dat heb ik er graag voor over.

Voor mij dagelijkse kost elke dag de achterdeur aan de buitenkant soppen en in de voortuin een dagelijkse drol van andermans kat opruimen. Ach het gaat in één moeite door met mijn eigen 10 kattenbakken - is routine zeg maar.
Dank voor het delen van je ervaring!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Buiten kat sproeit tegen voordeur/mat

Bericht door nellebel »

heb hetzelfde gehad, ook een banger kat die bij de achterdeur ging plassen omdat de buurtkat ook bij de achterdeur pieste. bij ons was het voorbij toen ik een poort liet plaatsen en de buurtkat er niet meer bij kon. ik zou een camera plaatsen en kijken wiens kat het is. ook al kun je jouw kat laten stoppen, ze voelt zich er duidelijk niet prettig onder, en jouw voordeur gaat er niet lekkerder van ruiken. kat opsporen en eigenaar aanspreken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Buiten kat sproeit tegen voordeur/mat

Bericht door maliejane »

Nee geen link helaas, heb er alleen af en toe over gelezen, maar nooit zelf gebruikt. Maar moet wel te vinden zijn denk ik.
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Buiten kat sproeit tegen voordeur/mat

Bericht door Anne »

Wij hebben dat hier sporadisch ook. En ook altijd nadat een buurtkat hier tegen de voordeur heeft geplast.
Helaas gaat onze voordeur naar binnen open, dat betekent dat de spetters urine vanwaar je nog niet weet dat de buurtkat weer heeft geplast, op de mat vallen van de voordeur. Gelukkig kan mijn mat in de wasmachine
Het is wel belangrijk dat je alle plasplekken goed schoonmaakt met enzymen die ook echt de urine geur afbreken,
bijv. Biotex groen anders blijft het aanlokkelijk voor de katten om daar opnieuw te plassen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Buiten kat sproeit tegen voordeur/mat

Bericht door Zotvanpoezen »

Jullie hebben allemaal geluk dat het bij jullie alleen tegen de deur is!
Mijn Filou sproeit bijna elke ochtend ook tegen de ramen met zicht op de tuin (enkele druppels, gelukkig maar) achter de TV bij het raam, in de gang enz... omdat er 's nachts indringers in "zijn" tuin komen sproeien :-( .

Dan moet ik met hem naar buiten gaan omdat hij niet alleen durft (stel je voor dat die andere kat er nog zou zitten) en dan besnuffelt en besproeit hij elke struik :lol: .
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Buiten kat sproeit tegen voordeur/mat

Bericht door Dinky »

Dit is zo'n afweersysteem https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... pray/27378

Zelf geen ervaring mee
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie