Kat poept op studeerkamer in boekenrek.

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
leeuwerikje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jun 2019 14:48

Kat poept op studeerkamer in boekenrek.

Bericht door leeuwerikje »

Beste kattenvrienden,

Mijn 18 jaar oude kater Bert poept op een bepaald plekje in huis. In de buurt van of in een boekenrek.
Dit is vroeger heel af en toe voorgekomen. Ik meende dat hij het deed omdat ander katten die graag bij mij naar binnen gingen, en dan niet meer naar buiten konden dat eerst hadden gedaan (ik heb een chipgestuurd kattenluik).
Ik maak het zo goed mogelijk schoon en gebruik daarna P2000.
Ik heb hem de eerste keer een tik gegeven. Dat vind ik achteraf niet ok, maar vandaag pakte ik hem op en nam hem mee naar de plek waar hij gepoept had, onderweg merkte ik al dat hij het niet pluis vond en aangekomen op de plek vluchtte hij naar buiten. Ik hoefde hem niet te straffen (wil ik ook niet). Hij weet dus heel goed wat buiten is. Hij weet ook wat hij niet en wel mag (op tafel of op het aanrecht springen), hij is oud maar komt niet dement over.
Hij had vroeger een kattenbak, maar ging altijd buiten zijn behoefte doen.
Hoe krijg ik mijn lieve oude kater weer zindelijk?

En hoe krijg ik het goed schoon? Het rek is van blank hout, en tussen de spleten van de plank door is de poep op een kortharig synthetisch tapijt gelopen. Ik gebruikte ossegalzeep met een borstel maar ben nog niet tevreden over de geur van Bert's illegale toilet. Sorry voor de details maar ik moet het wel zeggen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat poept op studeerkamer in boekenrek.

Bericht door Rik »

Straffen heeft inderdaad geen zin en gaat zelfs averechts werken.
Ten eerste moet je je realiseren dat hij het niet wil doen. Maar iets dwingt hem daartoe (alleen wij weten dan niet wat).

Als het geen dementia is dan is eigenlijk de eerste stap het medische helemaal uit te sluiten. En dat begint met een urineonderzoek. Dat is redelijk goedkoop want je kunt gewoon zelf de urine opvangen en bij de dierenarts brengen voor uitgebreid onderzoek.

Als het niets medisch is dan kun je naar de omgeving kijken. Aannemend dat de kattenbakken schoon zijn (die heb je toch wel binnen?) en vrij zijn van afleiding/dreiging e.d. dan zou je nog kunnen kijken naar locatie en 'indringers' buiten de deur. Je geeft aan dat hij bij de plek al direct naar buiten kan. Dus het kan best zijn dat hij andere katten in de tuin 'ruikt' of voelt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat poept op studeerkamer in boekenrek.

Bericht door Anne »

Klopt het dat je geen kattenbak in huis hebt? Dan zou je er twee neer kunnen zetten, eentje op plek bij je boekenkast en hopelijk snapt hij dan de hint...
Ik weet niet zo goed hoe je poepvlekken moet schoon krijgen, geen ervaring ( gelukkig) heb je het al eens met Biotex geprobeerd, en dan niet te heet want dan kan de vlek inbranden. Als dat de geur niet wegneemt zou je het nog eens met natuurazijn kunnen proberen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
leeuwerikje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jun 2019 14:48

Re: Kat poept op studeerkamer in boekenrek.

Bericht door leeuwerikje »

Ik heb inderdaad geen kattenbak.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat poept op studeerkamer in boekenrek.

Bericht door ErikPhilippus »

Dan is dat het eerste wat ik zou proberen: een kattenbak neerzetten?
kittentjes

Re: Kat poept op studeerkamer in boekenrek.

Bericht door kittentjes »

Dat lijkt mij ook de meest makkelijke oplossing. Wellicht is er buiten is gebeurt waardoor hij daar op dat moment niet durfde. Als de nood hoog is....

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat poept op studeerkamer in boekenrek.

Bericht door castratenkoor »

Ook ik zou een kattenbak bij het boekenrek zetten.

Verder is ander voer een optie. Je schrijft dat de poep tussen de planken door is gelopen - daaruit begrijp ik dat de ontlasting nogal dun is. (een van mijn katten gaat wel eens te snel de bak uit en verliest dan onderweg een drol. Dat zijn mooie sigaren die je zo op kunt pakken) Ik zou hem na laten kijken en ook poep en plas laten controleren.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
leeuwerikje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jun 2019 14:48

Re: Kat poept op studeerkamer in boekenrek.

Bericht door leeuwerikje »

Tja hij eet graag bakjes voer van de supermarkt. Droogvoer blieft hij niet. Hij drinkt.water en af en toe melk. Als ik het drink wil hij ook. Voor de rest wel eens een plakje zalm. Geen vreemd menu.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat poept op studeerkamer in boekenrek.

Bericht door castratenkoor »

Als hij graag melk drink zou je lactosevrije melk kunnen kopen en hem dat geven. Maakt voor jezelf qua smaak niks uit en is voor hem minder schadelijk. Van lactose krijgen ze dunne poep.

Hij is 18 en ik kan me voorstellen dat het niet altijd even fijn is als hij moet poepen en het regent en waait hard. In dat geval is het niet prettig voor een hoogbejaarde kat om naar buiten te moeten. Lijkt me dan ook logisch dat het steeds meer een gewoonte wordt het in huis te doen. Een kattenbak zou dan echt een goed plan zijn. En die bij de boekenkast zetten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie