Nieuwe kat durft niet op de bak te plassen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Nieuwe kat durft niet op de bak te plassen

Bericht door ruchama »

Dank je wel. Ik ga je links lezen.
Het schijnt dat de nieren een defect hebben bij cystine gruis waardoor ze de cysteïne niet uit het bloed filteren. En dat zit in eiwitten, waardoor je minder eiwitten moet geven. Bepaalde stoffen mogen hierdoor niet in het natvoer zitten (ben even vergeten welke) Het is dus wat anders dan gewoon standaard gruis.
Maar volgende week zal het me waarschijnlijk helemaal duidelijk worden dat dit het is.
Het lijkt er helaas wel op.
Ik hoop dat het met geen dieetvoer en veel vocht, eventueel medicijnen, opgelost kan worden. Dat heb ik liever dan dierenarts diëten en het is ook een stukje goedkoper, dat is ook wel fijn.

Ik zag haar vandaag op de bak gaan en ze plaste heel makkelijk. Dus hopelijk is de blaas nu tot rust gekomen.
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Nieuwe kat durft niet op de bak te plassen

Bericht door ruchama »

https://myalbum.com/photo/os6whS2FASkg/1k0.jpg

Via de link is haar gruis te zien. Zoals je ziet lijkt er wat struviet bij tussen te zitten. Dat zijn de vierkantjes. Dat schijnt vaker met cystine voor te komen. Maar je ziet ook heel veel rondjes. Bovenaan links kun je een grote zien waarop echt duidelijk is dat het meerdere hoeken heeft.
Als je googled op cystine gruis afbeeldingen dan zie je dat mijn dierenarts terecht denkt aan cystine. Volgende week probeer ik urine op te vangen voor weer een test en dan weet ik het zeker.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat durft niet op de bak te plassen

Bericht door Rik »

D'r lijkt wel van alles wat in te zitten :lol:
https://www.uu.nl/uvdl/info-aanvragers/ ... tallen-lpf

Maar de DA zal wel ervaring hebben met de beoordeling.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Nieuwe kat durft niet op de bak te plassen

Bericht door ruchama »

Haha ja. Ik ga er van uit dat het kleinere grut gewoon kleinere stukjes van hetzelfde gruis.
Ja mijn dierenarts is wel goed dus die zal het zeker wel goed kunnen beoordelen.
Plaats reactie