Kat plast bij ontevredenheid

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
BrendaA
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2019 10:27

Kat plast bij ontevredenheid

Bericht door BrendaA »

Hallo, ik heb een tijdje op dit forum gezocht maar niets gevonden wat op mijn situatie lijkt...

Wij hebben een lieve gecastreerde kater van 1,5 jaar oud, enige nadeel: hij plast in huis: overal en bijna dagelijks. Toen hij 7 maanden was heeft hij veel last gehad van blaasgruis en een verstopte plasbuis, met een penisamputatie tot gevolg. Hij is 5 opeenvolgende dagen onder narcose geweest en het was een moeilijke tijd. Mijn dierenarts heeft hem helemaal nagekeken, hij heeft geen ‘slag van de molen’ gehad van de narcose en op medisch vlak is er ook helemaal niets meer aan de hand! geen blaasgruis, geen last van de nieren of blaasontsteking, katje is zeer alert en reactief, etc…. Hij staat nog steeds op royal canin urinary om zeker te zijn.

De kattenbakken (3) zijn helemaal proper en worden dagelijks verschoond. Hij speelt graag met zijn broer en liggen ook dagelijks samen te slapen. Hij is echt wel de dominante kat, broer laat zich graag doen. We hebben wel een wilde kater in de tuin (boerderijkat) die vaak komt uitdagen….

Wanneer plast hij? Als je thuiskomt en je geeft hem niet genoeg aandacht. Als ik en mijn vriend samen in de zetel liggen komt hij op ons plassen. Als we mekaar een knuffel geven komt hij naast ons plassen. Als zijn eetbak leeg is plast hij naast zijn eetbak. Wanneer ik zijn waterbak opneem om te verversen gaat hij op die plaats plassen. Eigenlijk bij alles wat hij niet leuk vind. Hij weet ook dat hij iets verkeerd doet want hij plast en loopt meteen keihard weg!

Wij zijn ten einde raad. Ik weet niet wat we nog kunnen proberen. Ik moet dagelijks alles poetsen, de zetel diepreinigen,… Iemand tips hoe we dit gedrag af kunnen leren? Feliway hebben we al zo vaak geprobeerd, valeriaan spray ook, dat helpt allemaal niet. Ook al verschillende soorten kattengrind geprobeerd, helpt ook niet. Ze zijn het meest fan van de gewone aldi korrels.

Beiden katten zijn binnenkatten. Broer is perfect tevreden binnen, maar de kat in kwestie heeft veel interesse in de tuin. Nu laten we hem af en toe aan de leiband buiten want we wonen aan een drukke weg…

O ja, hij doet het enkel wanneer wij thuis zijn! We werken beiden fulltime, ik 8-5, mijn vriend in shiften dus zitten ongeveer 4u alleen per dag.

Alle tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat plast bij ontevredenheid

Bericht door Rik »

Klinkt als behoorlijk territoriaal gedrag.
BrendaA schreef: 08 feb 2019 10:31 We hebben wel een wilde kater in de tuin (boerderijkat) die vaak komt uitdagen….
Hoe komt die wilde kat bij jullie? In de tuin? is het mogelijk de tuin af te sluiten?

Voordat je het gedrag binnen aan gaat proberen te passen, zul je het probleem buiten toch ook aangepakt moeten hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat plast bij ontevredenheid

Bericht door Zotvanpoezen »

Plast hij of sproeit hij? Plassen is gehurkt, sproeien gebeurd rechtstaand, zoals Filou hier even demonstreert.

Afbeelding
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat plast bij ontevredenheid

Bericht door Zotvanpoezen »

Blijkbaar is het probleem toch niet zo ernstig?
Wij kunnen geen tips geven als je geen bijkomende info geeft.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie