Oudere kat plast sinds een week buiten de bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
whoopie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2018 13:18

Oudere kat plast sinds een week buiten de bak

Bericht door whoopie »

Hoi allemaal, ik ben nieuw hier. Ik heb de onderwerpen doorgelezen maar kon niet zo snel iets soortgelijks vinden, dus stel toch zelf mijn vraag.
Wij hebben 3 katten en het gaat om de oudste. Hij is 16 jaar, is nu met de wintermaanden vooral binnen.
Sinds deze week heeft hij 2x in de keuken, op dezelfde plek, een grote olas gedaan. Terwijl er een kattenbak staat, die ik goed schoon hou.
Meestal geeft hij bij de deur aan dat hij naar buiten wil en plast dan in de tuin maar nu gaat hij dus gewoon voor de keukenkastjes zitten en laat het lopen.
Zou dit het begin kunnen zijn van dementie?
Of hoe zou dit anders te verklaren zijn?
Ben een beetje bang dat daar door straks de vloer kapot is.
Ik hoor graag wat jullie denken of wat ik er aan zou kunnen doen?
Grt Whoopie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere kat plast sinds een week buiten de bak

Bericht door Rik »

whoopie schreef: 13 dec 2018 13:31 Ben een beetje bang dat daar door straks de vloer kapot is.
Ik zou eerder bang zijn dat de kat iets mankeert ;)

Katten zijn hele proper beestjes dus als ze buiten de bak plassen heeft dat een echte oorzaak.
Het kan inderdaad dementie zijn maar het kan ook blaasontsteking of blaasgruis zijn.
Dat hij dus gewoon pijn heeft, een kat zal dan n.l. niet makkelijk iets op de bak doen.

Ik neem aan dat je heel wat bakken hebt (met 3 katten) dus als hij het erbuiten doet is er echt iets aan de hand.
Je kunt nog kattengrit proberen te wisselen maar bij een kat van 16 zou ik als eerste de urine laten onderzoeken.
Je kunt de urine zelf opvangen (juslepel of speciaal grit) en dat bij de dierenarts inleveren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
whoopie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2018 13:18

Re: Oudere kat plast sinds een week buiten de bak

Bericht door whoopie »

De kat mankeert al vanalles (ernstig nierfalen, gebruikt hier dagelijks medicatie voor, krijgt onder de huid vocht toegediend, dus hij leeft al in reserve tijd 😉 ) dit gedrag heeft hij nog niet eerder gehad.
Grit had ik al vervangen voordat hij buiten de bak plaste.
Dan zou het inderdaad blaasonsteking kunnen zijn, maar dan gaan ze meestal om de paar minuten op de bak. Bedankt in ieder geval voor je visie.
Grt Whoopie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Oudere kat plast sinds een week buiten de bak

Bericht door Zotvanpoezen »

Als er al vanalles aan de kat mankeert en hij begint nu ook buiten de bak te plassen, wil dat zeggen dat zijn toestand wel verslechterd is! Dus best ermee naar de dierenarts gaan.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oudere kat plast sinds een week buiten de bak

Bericht door Dinky »

Zou het kunnen dat hij liever het oude grit had aangezien je zegt dat je ander grit gebruikte en daarna het wildplassen is ontstaan?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
evonne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 08:42

Re: Oudere kat plast sinds een week buiten de bak

Bericht door evonne »

Dinky schreef: 14 dec 2018 14:35 Zou het kunnen dat hij liever het oude grit had aangezien je zegt dat je ander grit gebruikte en daarna het wildplassen is ontstaan?
Dat zal inderdaad ook nog kunnen, katten kunnen naast de bak het gaan doen als de nieuwe kattengrind niet bevalt.

je zou dat natuurlijk kunnen uittesten maar als dan het probleem niet verholpen is zal ik zeggen direct naar de dierenarts
Geniet elke dag al is het maar een klein beetje
Plaats reactie