Kitten 6 mnd vertikt het op de bak te gaan, help!

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Mijmer
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 dec 2018 11:17

Kitten 6 mnd vertikt het op de bak te gaan, help!

Bericht door Mijmer »

Beste allemaal,

Ik heb me zojuist op dit forum aangemeld omdat mijn vriend en ik met de handen in het haar zitten. Hopelijk kunnen jullie advies/oplossing bieden!

We hebben deze zomer twee felixkatjes, twee vrouwtjes, uit hetzelfde nest genomen. Ze waren toen 10 weken. Poesje 1 is voorbeeldig als het gaat om het gebruik van de twee overkapte bakken die we hebben. Nooit een ongelukje. Poesje 2 daarentegen leek vanaf het begin weleens een ongelukje te hebben, maar ging meestal op de bak. Op zich niet slecht zou je denken... dachten wij zo.

Maar sinds een week of zes is de situatie danig verslechterd: Poesje 2 vertikt het nu structureel om de bakken te gebruiken. Ze doet haar plasjes meestal in de gootsteen, en poept op het parket tegen de kattenbak aan. Ze plast ook tegen de kattenbak aan. Alsof ze wel weet waar ze het moet doen, maar het bewust vermijdt om de bak zelf te gebruiken.

Wat we al hebben geprobeerd met Poesje 2 maar niet werkt:
- Belonen met een snoepje als de kattenbak wordt gebruikt, ook als Poesje 1 dit doet in de hoop dat goed voorbeeld goed doet volgen
- Straffen door haar met haar snoetje door de ontlasting te halen
- De overkapping van de bakken halen
- Poesje 2 op de bak zetten net voor de tijden dat ze normaalgesproken aandrang krijgt. Ze springt er net zo makkelijk weer uit of weigert er in te gaan en loopt weg.

Ik heb juist weer een drol, en daarna een plas, naast de bakken weggehaald en de boel zoals altijd grondig schoongemaakt met water, zeep en keep off spray, maar dit is natuurlijk echt niet zoals je het wil. Poesje 2 is verder een heerlijk beestje, eet goed, groeit goed, speelt als een malle met zichzelf en met Poesje 1, waarmee ze erg close is. Ze lijkt behalve het bakprobleem geen stress te hebben.

Waar zou dit probleem toch aan kunnen liggen? Ik vind het vooral frappant omdat haar zusje, precies hetzelfde opgevoed, een modelkitten is als het gaat om het gebruik van de bak...

Alvast heel veel dank! :smile:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten 6 mnd vertikt het op de bak te gaan, help!

Bericht door Rik »

Mijmer schreef: 12 dec 2018 11:33 Wat we al hebben geprobeerd met Poesje 2 maar niet werkt:
- Belonen met een snoepje als de kattenbak wordt gebruikt, ook als Poesje 1 dit doet in de hoop dat goed voorbeeld goed doet volgen
- Straffen door haar met haar snoetje door de ontlasting te halen
- De overkapping van de bakken halen
- Poesje 2 op de bak zetten net voor de tijden dat ze normaalgesproken aandrang krijgt. Ze springt er net zo makkelijk weer uit of weigert er in te gaan en loopt weg.
Belonen heeft geen zin omdat ze het niet bewust/expres doet.
Straffen heeft geen zin omdat ze het niet bewust/expres doet.

Ik lees niet dat je al ander grit geprobeerd hebt. Hier vinden ze de Biokat's Classic 3-1 heel fijn.
Ik neem verder aan dat als de bakken schoon zijn, ze het nog ernaast doet.

Hoeveel bakken heb je. Als je 2 katten hebt moet je eigenlijk 3 kattenbakken hebben (aantal katten + 1). Verspreid over het huis. Sommige katten zijn kieskeurig en willen het in de ene bak wel en in de andere bak niet doen. Andere willen weer plassen in de ene en poepen in de andere. Je kunt in plaats van een echte officiële bak ook gewoon een grote afwasteil gebruiken of zelf een speciebak van een paar euro (heb ik hier ook staan).

Ik wil nogmaals benadrukken dat straffen echt verkeerd is. Dan wordt ze alleen maar bang van jou. En je wilt neem ik aan een goede band met haar houden.

Als meerdere bakken en ander grit niet helpt zou ik adviseren haar urine te laten onderzoeken. Dat zou je zelf op kunnen opvangen met een juslepel, hopenlijk, en dan hoef je niet met haar naar de DA. Anders is een bezoekje naar de DA toch noodzakelijk.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kitten 6 mnd vertikt het op de bak te gaan, help!

Bericht door Zotvanpoezen »

Straffen door haar snoetje door haar ongelukjes te halen is dierenmishandeling!! Hoe durf je! Je zegt zelf dat ze het niet bewust doet. Waarom dan haar zo brutaal behandelen? Sorry, maar daar word ik dus echt RAZEND van!!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten 6 mnd vertikt het op de bak te gaan, help!

Bericht door Rik »

Zotvanpoezen schreef: 12 dec 2018 12:41Je zegt zelf dat ze het niet bewust doet. Waarom dan haar zo brutaal behandelen?
Dat zei ik. TS zegt zelf dat ie denkt dat het wel bewust gedaan wordt maar weet blijkbaar niet dat straffen niet helpt en zelfs averechts werkt bij katten. Het breekt de band die je hebt met je kat en het maakt de kat alleen maar banger (waardoor het probleem ook zelfs nog erger kan worden).
Mijmer schreef: 12 dec 2018 11:33 Ze plast ook tegen de kattenbak aan. Alsof ze wel weet waar ze het moet doen, maar het bewust vermijdt om de bak zelf te gebruiken.
Kwestie van iets te weinig kattenkennis.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten 6 mnd vertikt het op de bak te gaan, help!

Bericht door castratenkoor »

Mijn eerst vraag is - zijn ze al gecastreerd? Zo niet dan gelijk laten doen.

Verder zou ik urine na laten kijken en een extra bak aanschaffen. Eentje zonder deksel, b.v. een speciebak.

Verder sluit ik me aan bij Rik, straffen heeft geen zin, daar maak je alleen stress mee en gaat het van kwaad tot erger. probeer kats te denken en wat veranderingen aan te brengen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kitten 6 mnd vertikt het op de bak te gaan, help!

Bericht door pinguin »

Sluit mij ook aan bij mijn voorgangers.

En stop met straffen!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Kitten 6 mnd vertikt het op de bak te gaan, help!

Bericht door Emmajoja »

Jongens, even rustig. Veel mensen denken dat het wel helpt om de snuit in de drol te drukken. Deze mythe wordt al jaren aangehangen. Niet iedereen weet dat dit een onzin verhaaltje is. Dus niet gelijk boos worden. Maar rustig adviseren iets anders te proberen. Niet gelijk dierenmishandeling schreeuwen. Gewoon eventjes kalm aan.


Ik zie dat je al geprobeert hebt om de kappen er af te halen. Je zou dit gewoon de standaard kunnen maken. Wij hebben vroeger hetzelfde gehad en de kap er af was wel de oplossing. Misschien als je het gewoon een kaploze bak blijft houden dat het misschien weer de goede kant op gaat. Niet 1 dagje proberen maar gewoon een dikke 2 maand ofzo.


Verder nog even naar de dierenarts voor een check up. Het is niet echt normaal gedrag voor een kat on incontinent te zijn. Een blaas controle bv.

Je klinkt heel schoon met al dat schoonmaak werk, maar ik gooi het er even in. Maak de bak elke dag schoon (gewoon scheppen) en bv 1 x per week compleet nieuw grit.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Mijmer
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 dec 2018 11:17

Re: Kitten 6 mnd vertikt het op de bak te gaan, help!

Bericht door Mijmer »

Dank voor de constructieve en wat minder constructieve reacties... ik schrik een beetje van de felheid van sommige mensen hier. Voor de volledigheid, de ‘straftip’ kwam van een vriendin die elke zomer vrijwilligt in een asiel, dus dat hebben we uitgeprobeerd, zeker omdat belonen niet hielp. Maar net zoals alle andere pogingen die niet werken, zijn we daar na 1 keer weer mee gestopt.

Wat betreft mijn idee dat ze de bak bewust vermijdt: dit denk ik omdat ze wel snuffelt aan de bak en haar kopje even naar binnen steekt, maar zichzelf daarna weer snel terugtrekt, om de bak heenloopt en haar behoefte tegen de buitenkant of op de vloer ernaast doet. Alsof ze heel goed weet waar ze het moet doen, maar dat niet trekt en voor het dichtstbijzijnde alternatief gaat. Dit doet ze ook als de kap er niet op zit.

Doorgaans scheppen we de bak elke dag schoon, en vervangen we het grit in zijn totaliteit + maken de de bakken helemaal schoon met een sopje 2 keer per week. Ik neem aan dat dat genoeg is. Haar tweelingzusje vindt het in elk geval helemaal prima, en mijn vorige katten hadden er ook geen problemen mee. Het grit dat we gebruiken is hetzelfde grit dat in hun geboortehuis werd gebruikt, dus is het enige dat ze kennen. Andere vulling in één van de bakken gaan we proberen!

De kittens zijn nu bij de dierenarts om te worden gesteriliseerd, waarna ze na hun herstel ook naar buiten mogen (dit was sinds dag 1 het plan). Hopelijk zet dat zoden aan de dijk. Ik heb op jullie suggestie aan de DA gevraagd tevens de urine en blaas van Poesje 2 te checken. Als er een medische oorzaak is horen we dus mogelijk vanmiddag al meer.

Nogmaals dank!
Laatst gewijzigd door Mijmer op 13 dec 2018 10:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten 6 mnd vertikt het op de bak te gaan, help!

Bericht door Rik »

Ik reageerde in ieder geval niet fel maar wilde wel benadrukken dat straffen (welke straf dan ook) bij katten eigenlijk niet werkt. Het maakt de band die je met zo'n beestje hebt gemaakt alleen maar kapot. Nou is dat in een asiel misschien minder erg en in een asiel spelen ook allerlei andere factoren een rol (zoals stress). Maar onze ervaringen zijn dat straffen gewoon verkeerd is en niet werkt. Maar goed... dat is nu bekend.

Dan het 'bewuste'. Denk het zo maar eens in. Als jij bij een pompstation onderweg moet plassen en de hele toilet ziet er niet uit. Dan ben je misschien zelf ook geneigd om het maar om de hoek in de bosjes te doen. Of als er uit de wc stekels komen die in je kont prikken. Of als je bij het benaderen van de wc vreselijke pijn krijgt.

De 'stekels' en 'vreselijke pijn' komt dan niet van de wc zelf maar van iets medisch wat er bijvoorbeeld niet goed zit (blaasgruis, niersteentje etc.). Het arme beestje weet dan niet wat het moet doen. Er is gewoon pijn en ze zal alles proberen om die pijn weg te krijgen. En dan is op of naast de bak gewoon even een kwestie van bijzaak. Dus ja, ze gaat er wel bewust naast zitten maar het is niet haar 'schuld'. Ze kan gewoon niets anders.

Mocht het niets medisch zijn dan kan het nog het grit zijn. Makkelijkste is om dat dus een keer te wisselen. Mocht ze het daarna nog doen dan zou ik adviseren een derde bak te proberen. Hoeft niet definitief te zijn maar gewoon om eens te kijken of ze daar dan wel op gaat. Dat hoeft dus geen officiële 'bak' te zijn maar kan ook een grote afwasteil of speciebak zijn.

Hopelijk is ze snel van het ongemak af waardoor ze haar behoefte buiten de bak doet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mijmer
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 dec 2018 11:17

Re: Kitten 6 mnd vertikt het op de bak te gaan, help!

Bericht door Mijmer »

Fijn dat je zo meedenkt Rik! Ik zal in elk geval laten weten wat er uit de check door de DA is gekomen.
Mijmer
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 dec 2018 11:17

Re: Kitten 6 mnd vertikt het op de bak te gaan, help!

Bericht door Mijmer »

Update: sterilisaties goed verlopen, ze zijn de volgende ochtend alweer helemaal zichzelf!

Helaas is het niet gelukt om urine van Poesje 2 te controleren, aangezien haar blaas leeg was... We plannen hiervoor dus een nieuw moment in.
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Kitten 6 mnd vertikt het op de bak te gaan, help!

Bericht door Emmajoja »

Nou ik ben heel blij je zo veel actie te zien ondernemen. Goed van je :)

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Plaats reactie