Kitten graaft wel in kattenbak maar doet geen behoefte

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
chelseahellinx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 nov 2018 12:04

Kitten graaft wel in kattenbak maar doet geen behoefte

Bericht door chelseahellinx »

Goedemiddag iedereen,
ik heb me aangemeld op dit forum omdat ik sinds zondag een kittentje in huis gehaald heb. Het is een schatje.
Bij thuiskomst heb ik haar direct op de kattenbak gezet. Nadien kroop ze weg onder de sofa en had ze heel veel bang. Na enkele minuten was ze iets ofwat 'gekalmeerd' en begon ze rond te snuffelen. Ze is erg aanhankelijk en ondertussen heeft ze zich al veel gewassen en gegeten. Het probleem is echter wel dat ze nog geen behoefte gedaan heeft (buiten zondagnacht op ons bed, ben wakker geworden en heb haar nadien direct op de kattenbak gezet, sindsdien komt ze ook niet meer in onze slaapkamer maar heeft ze de woonkamer, keuken en eetkamer tot haar beschikking wat heel groot is.) Sinds deze bewuste zondagnacht heeft ze dus nog geen behoefte gedaan. Ik heb alles gecheckt en overal aan geroken. Wat ze echter wel doet is af en toe zelf in de kattenbak gaan en graven, zitten en verder graven. Maar als ik echter erna ga kijken of er iets gebeurd is, blijf ik verbaasd achter want dit is niet het geval. Ik heb haar zelf ook al enkele keren op de kattenbak gezet en wat gerommeld met het kattenzand maar ze doet niets. Nu wou ik even jullie mening weten of eventuele tips die zouden kunnen helpen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze naar de kattenbak gaat. Indien ze morgenavond nog steeds niets heeft gedaan bel ik sowieso even de dierenarts.
Groetjes,

Toulouse, Nouna & Chelsea
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten graaft wel in kattenbak maar doet geen behoefte

Bericht door Rik »

Sowieso moet je minimaal 2 bakken hebben. Dat hoeven geen "echte" bakken te zijn maar kan ook gewoon een grote teil of zelfs speciebak zijn met grit. Als je er dan één op de slaapkamer zet dan hoeven er ook een "ongelukjes" meer te gebeuren. Een kitten kan in één keer besluiten dat het nodig naar de bak moet en dan moet die niet al te ver te vinden zijn.

Welk voer heb je? Hetzelfde voer als dat ze normaal altijd krijgt? Zo ja, dan gaat het gerust nog wel komen. Je kitten is natuurlijk een beetje gestrest dus de natuurlijke drang kan een beetje opgehouden worden. Ze weet de bak in ieder geval wel te vinden want ze heeft er in zitten graven. Als je ervoor zorgt dat ze direct op de bak kan, waar ze ook is (dus overal een bak dichtbij), dan zal ze er binnenkort echt wel opgaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
chelseahellinx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 nov 2018 12:04

Re: Kitten graaft wel in kattenbak maar doet geen behoefte

Bericht door chelseahellinx »

Beste Rik,
Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb zojuist kattenzand gaan halen dat ze gebruikten bij het opvanggezin waar we haar vandaan hebben. Vanavond doe ik het erin. Ze heeft droogvoeding van Royal Canin voor kittens en natvoeding Royal Canin kittens, van het droogvoer heeft ze nog niet gegeten (dat ik weet) en van het natvoer een volledig zakje. Drinken heb ik ze ook nog niet weten doen, hiervan heb ik over de hele woonkamer (waar ze verblijft) 3 kommetjes van gezet. Maar het lijk haar niet te interesseren. Ook snoepjes interesseren haar niet. Als ik kijk naar haar vagina zie ik wel dat deze 'uitstulpt' en een beetje rood ziet? ik weet niet of dit normaal is? Wat ik ook vreemd vind, is dat wanneer ze op de kattenbak gegaan is, ze zichzelf begint te wassen. Aan haar poep en vagina, de rest natuurlijk ook maar vandaar ik het zo vreemd vind dat ze niets doet. Voor de rest is ze inderdaad nog wat angstig. Maar voor de rest speelt ze, wast zichzelf en is vrij aanhankelijk.

EDIT: ze heeft dezelfde droogvoeding, natvoer niet. Dat at ze daar mee met de volwassenen (ze kregen dat maar heel af en toe)
Groetjes,

Toulouse, Nouna & Chelsea
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten graaft wel in kattenbak maar doet geen behoefte

Bericht door Rik »

Ik verwacht ook niet echt dat ze van ander natvoer verstopt zou raken. Eerder andersom, dat ze aan de diarree zou gaan. Maar ik denk dat ze sowieso niet zo heel veel gegeten heeft sinds zondag dus er is ook niet zoveel dat er uit kan komen. Ook als een kat wat ziekjes is kan de ontlasting wel even op zich laten wachten. En inderdaad, als ze morgenmiddag nog niets gedaan heeft kun je de dierenartst eens bellen.

Hoe voelt haar buikje? Gespannen? (hoewel buikjes natuurlijk altijd gespannen lijken als ze wat stress hebben).

Ze moet wel drinken. Maar als ze dat niet doet in ieder geval genoeg natvoer eten (want daar zit dan ook veel vocht in). Want ze mag natuurlijk niet uitdrogen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kitten graaft wel in kattenbak maar doet geen behoefte

Bericht door ErikPhilippus »

Ik denk dat het goed is dat je dezelfde kattenbakvulling hebt gehaald als waar ze aan gewend is. Kan me voorstellen (haha, ik denk en voel als een kitten...) dat zoiets belangrijk is als ineens je vertrouwde omgeving drastisch verandert is.

Wat Rik zegt: vocht is belangrijk. Maar als ze flink wat natvoer heeft gegeten, zal ze daarmee toch voldoende vocht binnen hebben gekregen. Hou desondanks goed de vacht in de gaten - daar kan je meteen aan zien of er vocht tekort is.

Ik kan me voorstellen dat stress een rol speelt, en dat het wel goed komt als ze wat meer op haar gemak is. Ik ben het met Rik eens: als ze morgenmiddag nog niets in de bak heeft gedaan, even de DA bellen en overleggen.

Groetjes, en veel plezier met de kleine!
Erik
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kitten graaft wel in kattenbak maar doet geen behoefte

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo, ben je zeker dat je kitten zijn drolletjes niet ergens anders dropt? Ik had vroeger een in het wild geboren en ziek kittentje in huis gehaald waarvan ik dacht dat er niets kwam. Tot ik achter een zetel alle drolletjes vond. Blijf hem voor alle zekerheid toch goed in het oog houden. Als hij voldoende natvoer eet zal er vroeg of laat iets moeten uitkomen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
chelseahellinx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 nov 2018 12:04

Re: Kitten graaft wel in kattenbak maar doet geen behoefte

Bericht door chelseahellinx »

KLEINE UPDATE:
Hallo allemaal!
Dankje voor de vele reacties.
Ik ben speciaal haar oude kattenzand gaan halen. Wanneer ik echter thuis kwam, zag ik dat mevrouw geplast en een drolletje had gelegd in de kattenbak. Zal dus inderdaad van de stress geweest zijn. Ondertussen heeft ze al veel gedronken en gegeten. Ik denk dat ze zich ook heel duiedelijk op haar gemak voelt. Ze loopt namelijk al bijna 2uur als een wilde heen en weer en is heel speels. Is dit tijdelijk? Of blijft dit?
Groetjes,

Toulouse, Nouna & Chelsea
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten graaft wel in kattenbak maar doet geen behoefte

Bericht door Rik »

Misschien dat ze opgelucht is dat ze het drolletje nu lekker heeft kunnen leggen :lol:

Een kitten kan heel druk zijn en speels. Maar ze kunnen dan op een gegeven moment ook weer als een brok in slaap vallen. Duidelijk is dat het in ieder geval geen bange kitten is die eerst 4 dagen onder de bank ligt.

Je kunt wat met haar spelen en dan zal ze daarna wel wat rustiger zijn.

Mocht ze een hoog energie gehalte houden dan kan het een goed idee zijn om een maatje voor haar te vinden. Twee kittens is ook altijd leuker dan één ;-)

Waarom kittens altijd samen? Waarom plaatsen wij geen kittens in hun eentje?

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kitten graaft wel in kattenbak maar doet geen behoefte

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ha fijn, dat ze poept en plast. Dan is de kop eraf en kan de echte gewenning beginnen. Wat Rik zegt, mocht je ruimte hebben voor een kameraadje van dezelfde leeftijd dan doe je niet alleen je kitten een plezier maar ook jezelf. Ze zullen samen optrekken en elkaar bezig houden en jouw handen en voeten met rust laten. Tenzij er geknuffeld moet worden.

Ik heb hier een broer en zus van een half jaar en....ja, ze blijven lekker druk...alleen dan gaat het harder, sneller en sterker :grin: . Bij mij wisselen die momenten van 'aan en uit' minder af. Maar als ze 'aan' staan duurt het vaak een paar uur. 's morgens vanaf een uurtje of vijf tot een uur of negen. Dan komen ze lekker bij me liggen als ik aan het werk ben en zodra ik beweeg en bijv. naar beneden loop volgt het spul op de voet en staan ze ook direct weer aan. 's Avonds meestal ook nog wel een paar uur druk. Ik kan je één advies geven: geef haar/ze (als er één bij komt) ook de mogelijkheid om die energie kwijt te raken, veel speelgoed, veel tunnels (liefst meerdere aan elkaar) om doorheen te sjeesen, genoeg krabpalen en klim mogelijkheid, een veilige buiten speelplaats, verenstokken, laserlampjes e.d. ;-)

De tunnels die hier heel goed bevallen (eerste set al gesloopt) en het liefst pakket van vier, kan je eindeloze bouwwerken van maken https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... gyid=98732

En deze verenstok wordt het hele huis doorgesleept en meegenomen als prooi naar de kattenbak https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... eer/293440 . Nog iets met een veer en een succes https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... bak/626584

Toen ze bij mij een stuk jonger waren vonden ze deze ook erg leuk https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... eer/625338

Veel plezier met het kleintje!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
chelseahellinx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 nov 2018 12:04

Re: Kitten graaft wel in kattenbak maar doet geen behoefte

Bericht door chelseahellinx »

Hallo allemaal!
Dankje voor de massale tips. Een speelkameraadje is niet nodig aangezien we nog een kat hebben, Milo. Maar hij gaat buiten, Toulouse nog niet. Hij vindt het geweldig om met haar te spelen, als hij binnen is natuurlijk!

Milo is wel een jaar maar ik denk dat dit niet zoveel uitmaakt ofwel?
Groetjes,

Toulouse, Nouna & Chelsea
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten graaft wel in kattenbak maar doet geen behoefte

Bericht door castratenkoor »

Nee hoor dat maakt niet uit. Die kunnen mooi samen spelen. Ik zou haar in ieder geval nog niet buiten laten tot ze gecastreerd is.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten graaft wel in kattenbak maar doet geen behoefte

Bericht door Rik »

O, dat is mooi, dat er al een speelmaatje is. En dat gaat inderdaad prima samen. Hopelijk blijft Milo dan ook wat vaker binnen omdat er nu een speelmaatje binnen is :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
chelseahellinx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 nov 2018 12:04

Re: Kitten graaft wel in kattenbak maar doet geen behoefte

Bericht door chelseahellinx »

Hallo allemaal,

Het zou de bedoeling zijn om haar uiteindelijk niet buiten te laten. We zouden haar namelijk als we ooit verhuizen willen meenemen. En wij zijn van plan om eerst op een appartement te gaan wonen. Ik ben sowieso al geen fan om ze buiten te laten, tenzij in een overdekte tuin maar dat is bij ons niet het geval. (Milo is de kat van mijn ouders en gezin zeg maar en Toulouse van mij en mijn vriend). Ze begint echter wel brutaal te worden. Zo komt ze ineens heel dichtbij wanneer we aan het eten zijn en heeft ze deze middag een spaghetti sliert uit mijn bord gepikt terwijl ik even weg was om drinken te nemen.. Het zal nog opletten worden met dit dametje! Ze is trouwens al geholpen, in België mag je geen kitten adopteren indien ze gesterliseerd, gevaccineerd en gechipt zijn.
Groetjes,

Toulouse, Nouna & Chelsea
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten graaft wel in kattenbak maar doet geen behoefte

Bericht door Rik »

Lekkere pittige dame zo te horen :) Ja, ik denk wel dat dat er een wordt die je een beetje moet "opvoeden" (zover als dat je bij katten kunt spreken over opvoeding ;)).

Eerst spelen en dan eten geven, voordat jullie gaan eten, is in ieder geval wel zo handig. Dan voelt ze misschien niet de noodzaak om jullie eten te stelen. En verder is het een kwestie van heel consequent haar van de tafel zetten. Het kan alleen zijn dat je dat 1000 keer moet doen voordat ze in de gaten heeft dat het geen zin heeft en er toch niets te halen valt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Kitten graaft wel in kattenbak maar doet geen behoefte

Bericht door Emmajoja »

Jaaa maar kijk zij heeft eindelijk wat zelf vertrouwen en nu gaat ze lekker doen wat ze wil. Zo vaak mogelijk je nee regel herhalen en 1 x ja is altijd ja

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Plaats reactie