3 kittens gaan plassen buiten de bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Michelencharlotte
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2018 23:34

3 kittens gaan plassen buiten de bak

Bericht door Michelencharlotte »

5 weken zijn de 2 katertjes en 1 poesje bij ons, ze zijn nu 15 weken. Superleuk en 1 groot speelhuis.
Na 3 weken mochten ze ook op bed en sliepen gelijk lekker tegen ons aan. Echter vorige week plaste het meisje op bed. Jammer, maar slaapkamer gelijk no go area en hopen dat het alleen een ongelukje was. Zaterdag is er oo de bank beneden geplast (weet niet wie) en gisteravond schoot 1 kater de slaapkamer in en plaste gelijk op bed. Zou dit territorium afzetten zijn? Zou het over kunnen zijn als ze straks geholpen zijn? Ik heb alles gewassen met een scheut azijn, dat zou de geur weg moeten halen, hoor ik om me heen. Ik heb 3 kattenbakken met houtkorrels. 2 op de bovenverdieping, 1 op de middenverdieping. Alle hulp en tips zijn welkom. Ik ben erg gek met ze, maar hier word ik wel een beetje verdrietig van.....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 3 kittens gaan plassen buiten de bak

Bericht door Rik »

Eerste handeling bij plassen buiten de bak is een bezoekje aan de dierenarts (of in ieder geval urine opvangen en laten controleren). Punt. Gelijk een medische oorzaak uitsluiten. Andere oorzaken zijn stress en andere veranderingen. Maar een 15 week oude kitten hoort niet buiten de bak te plassen zonder reden.

Schoonmaken met azijn lijkt mij eigenlijk niet handig. Het ruikt niet lekker voor de katten en dan kunnen ze JUIST 'tegen' gaan plassen om die geur weg te krijgen. Zeker op hun favoriete plaatsjes.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: 3 kittens gaan plassen buiten de bak

Bericht door Emmajoja »

Wat Rik zegt en misschien nog 1 kattenbak. Tis meestal voor elke kat een bak + 1
Zet m neer op de plaats waar het vaakst een ongelukje gebeurd? Misschien helpt dat ook.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: 3 kittens gaan plassen buiten de bak

Bericht door Zotvanpoezen »

Omdat de ze zo graag op zachte ondergrond plassen vinden ze hun kattenbakvulling misschien niet zacht genoeg onder hun pootjes. Verder sluit ik mij bij de tips van mijn voorgangers aan. Kittens zijn trouwens soms zo druk bezig met hun spel, dat ze het niet willen onderbreken om even naar de wc te gaan. Dus inderdaad genoeg kattenbakken neerzetten op diverse plaatsen. Misschien kun je de kittens af en toe op de nieuwe bakken zetten om ze aan te moedigen daar hun plasjes op te doen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 3 kittens gaan plassen buiten de bak

Bericht door nellebel »

zou ook iei plasjes opvangen voor controle. door de stress van verhuizing kunnen ze een blaasontsteking hebben opgelopen. verder zou ik proberen andere vulling te gebruiken. mijn katten houden ook niet van houtkorrels. je kunt verschillend spul proberen in je verschillende bakken. en inderdaad reinigen met bijv Biotex.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 3 kittens gaan plassen buiten de bak

Bericht door Rik »

En als het blaasontsteking is door stress laat je dan geen antibiotica in de maag splitsen. Een blaasontsteking heeft maar zelden een bacteriële oorzaak en dan heeft antibiotica geen zin (zie andere plastopics). Als de DA antobiotica wil geven laat hem dan eerst de urine op kweek zetten en bacteriën constateren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 3 kittens gaan plassen buiten de bak

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me aan bij de adviezen van mijn voorganger, medische oorzaak uitsluiten is punt 1. Extra bak en dat diverse soorten grit gebruiken. En urinevlekken schoonmaken met Biotex en geen azijn.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: 3 kittens gaan plassen buiten de bak

Bericht door Emmajoja »

Rik schreef:En als het blaasontsteking is door stress laat je dan geen antibiotica in de maag splitsen. Een blaasontsteking heeft maar zelden een bacteriële oorzaak en dan heeft antibiotica geen zin (zie andere plastopics). Als de DA antobiotica wil geven laat hem dan eerst de urine op kweek zetten en bacteriën constateren.
Even tussendoor. Waarom schrijven DA's zo vaak antibiotica voor wanneer dat niet nodig is? Ze hebben er voor geleerd dan zou je ze toch vertrouwen. Ik vind dat zo raar.
Misschien komt het omdat er maar 1 school is in NL waar je voor DA kunt leren? Die niet snelgenoeg meegaat met het medisch vlak?

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 3 kittens gaan plassen buiten de bak

Bericht door Rik »

Emmajoja schreef: 07 nov 2018 11:56 Even tussendoor. Waarom schrijven DA's zo vaak antibiotica voor wanneer dat niet nodig is?
Misschien omdat het bij mensen bijna altijd een bacteriële ontsteking is. Maar bij katten is dat dus zelden het geval. Tsja... waarom ze dat ook niet leren weet ik ook niet. Maar ik hoor heel veel dat de mensen na een blaasontsteking ook voor de kat dus antibiotica krijgt. Zonder eerst onderzoek van de urine of het daadwerkelijk nodig is.

Ook gaat de blaasontsteking vaak spontaan over. En als ze dan antibiotica hebben gekregen wordt misschien gedacht dat dat de reden is dat het overgegaan is.
De oorzaak van blaasontsteking bij de kat is vaak blaasgruis of stress. Een bacteriële blaasontsteking komt bij de kat weinig voor.

Het geven van antibiotica zijn bij de meeste katten met blaasontsteking dus niet zinvol.

Omdat bij veel katten de blaasontsteking spontaan verdwijnt, denken veel eigenaren en sommige dierenartsen dan het geven van antibiotica zin heeft gehad. Dit leidt tot onnodig antibioticumgebruik.
https://www.mcvoordieren.nl/blaasontsteking-kat

Ja... we komen steeds vaker tegen dat we als baasjes flink 'mee moeten denken' met de dierenartst :cry:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: 3 kittens gaan plassen buiten de bak

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef: 07 nov 2018 12:02 Ja... we komen steeds vaker tegen dat we als baasjes flink 'mee moeten denken' met de dierenartst :cry:
Misschien zouden we dat eens moeten aankaarten bij de faculteit geneeskunde in Utrecht?
Michelencharlotte
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2018 23:34

Re: 3 kittens gaan plassen buiten de bak

Bericht door Michelencharlotte »

Dank jullie wel voor alle adviezen, ik ga ermee aan de slag.
Ik hoor overigens van geen van jullie dat het met territorium afzetten te maken zou kunnen hebben, is dat te snel voor 15 weken?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 3 kittens gaan plassen buiten de bak

Bericht door castratenkoor »

Nee daar lijkt het mij op deze leeftijd niks mee te maken hebben. Ik zou ze wel alle drie met 5,5 maand laten castreren om hormonale spanningen te voorkomen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie