Kat plast buiten bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Moks
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:32

Kat plast buiten bak

Bericht door Moks »

Hallo allemaal,

Ik heb vorige week 1 van onze katten helaas moeten inslapen wegens nierfalen. Deze kat plaste de laatste tijd standaard bij de voordeur. Onze andere kat (die dus nog leeft en gezond is) plaste op de bak of buiten. Sinds ze doorheeft dat de andere kat niet meer terugkomt plast ook zij bij de voordeur. Voorheen ging ze nog wel op de bak. De plek is nadat de andere kat is ingeslapen grondig schoongemaakt, nieuw zeil neergelegd en een nieuwe deurmat.

Nou heb ik dit ook met de DA overlegt en die zegt dat dit niet door het overlijden van de andere kat kan komen, urine is ook gecheckt en daar kwam ook niks uit. Ze poept overigens wel gewoon op de bak.

Wat ik nu al heb geprobeerd:

Feliway in de ruimte waar ze het meest is
Ze krijgt Zylkene
We hebben 2 bakken, 1 van die bakken heb ik verplaatst naar de voordeur, helaas zonder resultaat. Gaat er gewoon naast.
Anti kat spray aan de buitenkant van de voordeur, voor het geval daar misschien soms een andere kat komt (maar we hebben melkglas dus deze zou ze al niet kunnen zien).

Iemand iets soortgelijks meegemaakt? Zou ze de andere kat heel erg missen en daarom buiten de bak plassen? Of ruikt ze toch nog de urine van de andere kat waardoor ze wil markeren? Het waren overigens moeder en kind (kind is overleden), maar ze waren niet veel samen. 1 zat altijd beneden en de andere standaard op zolder of buiten. Nou zit ze overdag nog steeds voornamelijk op zolder en soms in de avond komt ze naar beneden nu om te slapen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat plast buiten bak

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo, het is best mogelijk dat de moeder bang was van haar kind. Dit verklaart dat ze nooit samen waren en dat de moeder altijd op zolder zolder verbleef. Nu heeft ze gemerkt dat de andere er niet meer is, maar ze vertrouwt het nog niet helemaal want het ruikt nog naar de andere kat. Ik vermoed dat ze daarom probeert de plaats waar de andere kat plaste met haar eigen geur te markeren. Maak de plaats grondig schoon met Biotex groen en spoel goed na. Om te controleren dat alle sporen van urine weg zijn, kan je een u v zaklamp gebruiken. Dat is een goede urine detector! Verder kun je haar meer zelfvertrouwen geven door veel met haar te spelen en te zorgen dat haar omgeving voldoende uitdagingen bevat. Zijn er beneden ook voldoende hoge plaatsen waar je kat alles rustig kan observeren zodat ze kan zien dat alles veilig is? Het is mogelijk dat ze ook de geur van andere katten aan de buitenkant van de voordeur ruikt en dat dit ook de reden was waarom de andere kat daar ook plaste. Een kat die buiten de bak plast heeft altijd een goede reden. Aan jou om uit te zoeken wat die reden is. Je kunt eventueel hulp van een goede gedragsdeskundige vragen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Moks
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:32

Re: Kat plast buiten bak

Bericht door Moks »

Ik heb de plek net nogmaals met biotex en soda uitgespoeld, daarna de boel behandeld met urine verwijderaar. Verder heb ik de plek nu grijs gemaakt met lak (dan trekt de urine in ieder geval de tegels/beton niet meer in) en hopelijk verwijderd dat ook verder de geur. Bij de andere kat was Nierfalen eind fase 3 rond vorig jaar juni geconstateerd, rond dat ze echt in Fase 4 (creatine over de 450, diverse infusen/medicatie/dieet gehad maar helaas is het net een soort kanker voor die beesten)terechtkwam ging ze dus ook buiten de bak plassen (en dan echt tig keer per dag). in haar eindfase kwam daarbij dat ze ook nog buiten de bak ging poepen, ik denk wel dat het met de nierfalen te maken had want voor de ziekte heeft ze nog nooit buiten de bak geplast/gepoept.

Verder geven we de andere kat nu heel veel aandacht en ze komt gelukkig wel steeds meer beneden, voorheen sliep ze misschien 2x per jaar beneden. Ik denk niet dat ze echt bang was van haar eigen kind, maar wel onderdrukt. Vooral in de laatste fase van de ziekte van de andere kat had ze juist de overhand qua eten, je kon gewoon merken dat zij eigenlijk wel weer de baas was, mede denk ik doordat de andere kat gewoon niet meer 100% was.

Overigens komen rond de achtertuin veel meer katten, onze tuin is een soort doorloop plaats (ze komen niet in de tuin, maar wel via de schutting schuur). Maar bij de achterdeur plast ze dus nooit.
Plaats reactie