Hopeloos!

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
CocoNala
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2018 10:03

Hopeloos!

Bericht door CocoNala »

Goedemorgen!

Veel herkenbare situaties in de topics, maar ik herken me niet in alles.

We beginnen hier radeloos te worden!
Coco en Nala, twee britse korthaar zusjes, zo’n 15 maanden oud en altijd samen geweest. Nu een jaar bij ons en sinds een week of 6 plas gezeur.

Met Nala dan: begon met piesen bij de voordeur, naar mijn idee omdat een rode buurtkater plotseling tegen de voordeur is gaan sproeien. Die is niet geholpen heb ik me laten vertellen en de buurtjes gaan er niks aan doen, kater zou te oud zijn voor castratie.
Sindsdien lijkt Nala territoriaal gedrag te vertonen.

Begon het met plasjes op de voordeurmat, ging dat verder met plasjes bij de achterdeur.

Buiten en overal korrels tegen piesen en katten gestrooid en die rode kater lijkt ook niet meer te komen.

Piesen wordt nu steeds meer en erger en op meer plekken. Alle matten zijn al weggegooid en mijn vrouw wordt nu zelfs radeloos. Ik was er een maand geleden al klaar mee; smerigheid.

Vanmorgen opeens zelfs poep in de woonkamer op 2 plekken!!!!!

Vorige week bij dierenarts geweest; zij zag stress bij Nala en vermoedde blaasontsteking. Ze heeft géén bloed en urine getest. Wel antibiotica gegeven.

Ik kan me geen stress voorstellen, behalve van die kater. Op haar advies mag ze niet meer boven in ons raam zitten, de kater veroorzaakt stress. Kids zijn er soms wel en soms niet maar dat is niet anders dan altijd.

Er is niets veranderd, we hebben een bak erbij gezet in de gang en de oude bak staat onveranderd in de WK.

Zelfde korrels in de bakwagen zoals bij de fokker vandaan, geen wijzigingen geen vreemde dingen.

Zijn geen kleine drupjes mee hele plassen!

Samen hebben ze het heerlijk, tuurlijk af en toe knokken om wie er op het bovenste plekje in de grote krabpaal mag liggen, maar vervolgens liggen ze er samen 😻 ze zijnécht lief, echt jut en jul samen, dat maakt het zo’n tweestrijd.

We worden nu echt radeloos, het is zó smerig.
De vloer is laminaat dus imagine....


Sinds vorige week krijgt ze hormonen voor de stress en antibiotica.

Het zijn twee prachtige binnenpoezen, ze willen af en toe graag naar buiten maar dat doen we niet. Net de achterdeur open gezet (ook omdat ik er klaar mee ben!) coco loert buiten rond, Nala in voorzichtig. 10 minuten later treffen we weer een plasje in de hoek binnen. Het is alleen Nala!!

Bakken zijn schoon, worden 1 soms 2 keer per dag leeggeschept, korrels worden elke dagen verwisseld. En nu zelfs met chloor schoongemaakt.
Bakken hebben een klepje, altijd al gehad. Ze plast en poept óók op de bakken!
Ze klooien wel altijd met het klepje, maar ook dat doen ze vanaf dag 1, alsof ze er een spelletje van maken. Een ook dat klepperen met de klep doen ze niet altijd.
Overigens altijd een flinke lag korrels.
Er zit in: Cat’s Best. (Ook bij fokker)

Mijn vrouw is nu een uur per dag bezig met schoonmaak. Alle matten zijn weggegooid, beton voordeur uren en uren in gestopt met urine reinigers, niks werkt. Mogelijk toplaag eruit vrezen, maar 100% krijg je de lucht nooit meer weg. 200€ aan matten, schoonmaak enzn enz zijn we al verder.

We hebben een brandschoon huis, dit past niet in ons leven!!!

Wie heeft raad???
CocoNala
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2018 10:03

Re: Hopeloos!

Bericht door CocoNala »

Kleine toevoeging op een vraag die mogelijk gesteld gaat worden: ze doet het als we er niet zijn, maar ze piest ook vrolijk op moment dat wij aan tafel zitten.

Net vertoonde ze gedrag waarvan ik dacht: dat is territoriaal gedrag: hele tijd snuffelen op de vloer en bij de achterdeur, naar mijn gevoel aan het snuffelen of haar geur er goed zit. Ik had ook verwacht dat ze zou gaan plassen en daar wachtte ik op. Ze deed echter niet, maar ze had ook door dat ik haar bekeek.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hopeloos!

Bericht door castratenkoor »

Eerste vraag is dan altijd: zijn de dames gecastreerd?

Dierenarts heeft kuur voorgeschreven zonder bloed en urine te controleren. Ik zou naar een andere dierenarts gaan en alsnog bloed en urine laten controleren.

Als medisch is uitgesloten kun je proberen het huis voor ze op te leuken. Te beginnen met een extra kattenbak, niet een officiële maar een hoge speciebak met 10 cm grit. Extra paaltje, wat manieren om hoog te zitten, b.v. planken langs een muur. Dat soort dingen.

En wat voer je? Misschien is daar nog wat aan te verbeteren, tweemaal daags natvoer met extra water. Goed soort droge brok (geen supermarktvoer, Whiskas, Felix enz.).
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hopeloos!

Bericht door Rik »

Tsja... je weet de oorzaak.

Overigens betwijfel ik de zin van antibiotica in dit geval. Er is al stress vastgesteld en er is dus geen sprake van een bacteriële blaasontsteking. Dus waarom dan de antibiotica??
De oorzaak van blaasontsteking bij de kat is vaak blaasgruis of stress. Een bacteriële blaasontsteking komt bij de kat weinig voor. Het geven van antibiotica zijn bij de meeste katten met blaasontsteking dus niet zinvol.

Omdat bij veel katten de blaasontsteking spontaan verdwijnt, denken veel eigenaren en sommige dierenartsen dan het geven van antibiotica zin heeft gehad. Dit leidt tot onnodig antibioticumgebruik.
https://www.mcvoordieren.nl/blaasontsteking-kat

Verder heeft naar buiten laten naar mijn mening geen zin. Het zou de boel zelfs kunnen verergeren. Het territorium wordt groter maar dus ook de onzekerheid om dat territorium vrij te houden van andere katten en beesten. Maar goed... dat heb je dus zelf ook al gemerkt.

Ik weet even niet wat ik moet denken van het niet meer in het raam mogen zitten... Ergens heb ik het gevoel dat dit ook stress in de hand werkt. Je ontneemt haar het uitzicht van binnen haar territorium. Ze moet juist weer vertrouwen krijgen in haar eigen omgeving zonder dat er katten in de buurt zijn. Jammer dat de andere zo denken over het loslaten van hun kat. Hier zie je dus ook weer dat het loslaten van je kat voor andere (GROTE) problemen kunnen geven.

Verder zou je nog aan Feliway kunnen denken als je dat nog niet geprobeerd hebt. En Dinie geeft ook al wat dingen aan om haar weer meer vertrouwen in haar omgeving te laten krijgen.

Overigens sloopt bijna iedereen hier op het forum het klepje van de kattenbak als eerste eraf. De kap kan er wel opblijven maar het klepje belemmerd het uitzicht en wordt door de meeste katten toch als niet fijn ervaren. Maar dat staat waarschijnlijk dus even los van je huidige probleem.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hopeloos!

Bericht door ErikPhilippus »

Poeh, wat een waardeloze situatie. Kan me voorstellen dat je er radeloos van wordt.
En dat hoogstwaarschijnlijk doordat de buurtkater tegen jullie voordeur heeft geplast. Hartelijk dank, buren!

Uitfrezen van de toplaag beton lijkt me wel heel rigoreus. Als je al zover zou willen gaan, zou ik het impregneren en dan een paar keer schilderen met betonverf. En indien relevant, de deur schuren en opnieuw lakken. Maar je zou toch zeggen dat een keer grondig schoonmaken met Biotex groen de urinelucht zo moeten kunnen verwijderen.

Maar het is de vraag of dat gaat helpen, want het gedrag bestaat nu al een week of 6, en is dus al aardig 'ingeburgerd'. Ik betwijfel het nut van antibiotica in dit geval. Ik zou er ook over denken om een gedragstherapeut in te schakelen.

Succes, en sterkte!
Erik
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6810
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hopeloos!

Bericht door Dinky »

Ik vind het bijzonder dat er geen urine onderzoek is gedaan maar wel antibiotica is voorgeschreven.

Verder ga ik mee met mijn voorgangers dat misschien feliway of destress kan helpen om het stressniveau te verlagen.

En begrijpelijk dat je er wanhopig van wordt om iedere keer schoon te moeten maken (was daar zelf na paar dagen ook wel klaar mee ondanks dat ik vooral enorm had te doen met onze poes die wild ging plassen door medische oorzaken)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
CocoNala
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2018 10:03

Re: Hopeloos!

Bericht door CocoNala »

Goedemorgen!

Ja de meisjes zijn beiden geholpen. De klep op de kattenbak zit er al vanaf dag 1 op, de korrels zijn onveranderd, hoewel ik ze ranzig vind maar dat terzijde... ik zie soms van die ranzige smerige doorweekte korrels naast de bak: gadver!

Update: ze pist en poept ook NAAST de bak in de meest onmogelijke hoek waar ze amper in komt en in. En dan bedoel ik letterlijk ernaast!!
Dus moeite met de houding heeft ze duidelijk niet!

Hormonen lijken te werken op haar gedrag: ze lijkt aanhankelijker en kroeleriger.

Laminaat is helemaal naar de kl*te, zonde aangezien we over een jaar verhuizen en nieuw erin voor een jaar is ook dikke onzin!

Iemand nog ideeen? Mijn vrouw is al op zoek naar een asiel ondertussen... Nala eruit, Coco die blijft dan bij ons....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hopeloos!

Bericht door Rik »

Ga dan op zoek naar een mandje voor beide poezen. Ga ze dan niet uit elkaar halen alleen omdat er één vermoedelijk stress en een blaasontsteking heeft.

Wat hebben jullie gedaan met de adviezen die hierboven staan? Bloedonderzoek, urineonderzoek, feliway. Je kunt ook nog aan eurologist denken als er een eenmaal een blaasontsteking geconstateerd is. Maar dat heeft wel even nodig om te gaan werken. Ik lees veel over de problemen die jullie ermee hebben maar weinig actie wat er nu gedaan wordt voor Nala.

Als verder de oorzaak niet aangepakt kan worden (rode buurtkater?) dan is het misschien beter om beide poezen samen ergens anders te plaatsen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Moks
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:32

Re: Hopeloos!

Bericht door Moks »

Waarschijnlijk heeft heeft 1 van je katten iets. Dat ze een stuk aanhankelijke word kan namelijk daarop duiden. Onze kat was ook belachelijk aanhankelijk geworden toen ze eenmaal ziek was. Urine onderzoek is maar 20€ ofzo dus voor het geld hoef je het niet te laten
CocoNala
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2018 10:03

Re: Hopeloos!

Bericht door CocoNala »

Ze heeft ongeacht wel of geen bloed en urine onderzoek antibiotica kuur gehad en die hebben we afgemaakt.

We hebben hormonen gekregen die ze elke dag netjes krijgt.

DA gebeld omdat elke dag pis opruimen er 1 teveel is omdat ik straks simpelweg voor 2000 euro een nieuwe vloer erin kan gooien. Daar ontkom ik al niet meer aan, maar de walgelijke stank maakt dat je elke dag een teveel vindt en je maat daarmee snel vol is!

DA zegt: geef de hormonen de tijd tegen de stress. 17 okt bij haar geweest, vandaag dus dag 12.

Die rode kater is opvallend genoeg weinig in beeld. Ze komen de woonkamer niet meer uit, omdat we willen voorkomen dat ze straks ook de rest van het huis onderplast, of op matrassen of waar dan ook...

Feliway spuit mijn vrouw in de bak. Bakken worden met chloor schoongemaakt.

Dus we doen heel veel!

Wat suggereer je dat ik nog meer moet doen? Ik wil best urine en bloedonderzoek laten doen, maar de Antibiotica heeft ze sowieso al gehad. Typisch? Jazeker!
Maar als daar nu uitkomt blaasontsteking: prima, maar antibiotica heeft ze al gehad.

Het zijn ook geen kleine plasjes, maar hele plassen. 1 of 2 keer zelf blaasontsteking gehad: dat is 600x per dag kleine plasjes?

En waarom poepen dan in de meest onmogelijke onbereikbare hoek?

Ik haal letterlijk nu andere korrels: die Crystals van Sivokat. Vorige poes had ik die ook.
Klepje zou eraf kunnen maar dat is dan juist nog een verandering?
CocoNala
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2018 10:03

Re: Hopeloos!

Bericht door CocoNala »

Rik misschien kan je voorstellen: elke dag 2,3,4 flinke plassen weer ergens in een hoek in de kamer, zo de kieren van je laminaat in, naast het laminaat, laminaat dat krom en kapot trekt, de stank en elke keer als je de woning in komt de vraag stellen; kunnen we weer gaan ruimen en dweilen?

Het zijn schatjes en heel lief, maar dat ben je heel snel zat, als je je huis de vernieling in ziet gaan!!!
Moks
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:32

Re: Hopeloos!

Bericht door Moks »

Drinken ze toevallig ook erg veel?
CocoNala
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2018 10:03

Re: Hopeloos!

Bericht door CocoNala »

Voor mijn gevoel drinken ze aardig wat!
Voer is Rotal Canin Sterrilised.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hopeloos!

Bericht door Rik »

CocoNala schreef: 29 okt 2018 11:22 Ze heeft ongeacht wel of geen bloed en urine onderzoek antibiotica kuur gehad en die hebben we afgemaakt.
Ik had je al een linkje gegeven waarin stond dat de blaasontsteking maar zelden een bacteriële oorzaak heeft. Dan heeft antibiotica dus geen zin. En zeker als stress vermoedt wordt dan weet je dus ook dat het waarschijnlijk niet bacterieel is. Dus zinloos.

Welke hormonen krijgt ze nu? Ik heb dat nog niet gezien dat hormonen daar tegen zouden helpen. Bij stress komen juist bepaalde hormonen vrij (waardoor je dat wildplassen kunt krijgen).

Er is geen urine en bloedonderzoek geweest. Dus bijvoorbeeld blaasgruis kun je momenteel ook niet eens uitsluiten. Je hebt alleen een diagnose van de dierenarts dat hij stress vermoedt (begrijp ik). Welke onderzoeken zijn er nu daadwerkelijk gedaan? Want om nu direct op een vermoeden met medicijnen aan de gang te gaan (zowel voor hormonen als antibiotica maar ook stress e.d.) lijkt mij niet echt handig.

Ik kan goed begrijpen dat je helemaal kierewiet wordt en er genoeg van krijgt maar uiteindelijk moet je toch naar de oorzaak kijken. En ze doet het echt niet om jullie op de kast te jagen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
CocoNala
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2018 10:03

Re: Hopeloos!

Bericht door CocoNala »

Net grote bak gekocht en Chrystals.

We hebben die ‘design’ bak van Curver, niet heel groot.

Ik verwacht niet dat het de oorzaak is van het plassen overal, dat dat de kater is geweest, maar dat het wel een Trigger is om aan meer dingen te irriteren en daardoor gedrag te veranderen??!?
Plaats reactie