Sproeiende kater

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Jz2018
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2018 21:46

Sproeiende kater

Bericht door Jz2018 »

Wij hebben een 6 jaar oude kater. Hij is gecastreerd.
Eerst woonde hij binnen maar al snel
begon hij met sproeien. Hij vond het buiten ook prima en sliep later lekker onder de veranda.
Onze kat is groot, lief en sloom. Hij is geliefd bij iedereen die langs loopt. Regelmatig bellen er kinderen aan of ze met hem mogen spelen.

Aleen het sproeien is zo erg dat je hem buiten de hele dag ziet sproeien. Er hoeft maar een onbekende fiets, auto , tas , gereedschap in de buurt te staan of hij sproeit er tegen. Inmiddels krijgen wij ook klachten van buren dat hij tegen hun spullen sproeit en in hun schuur.

Ik heb de dierenarts gesproken en die geeft aan dat als hij het al zo lang doet dat de kans op afleren minimaal is. Ik heb gevraagd om het medicijn clomicalm maar dit mag niet worden voorgeschreven zonder gedragsrherapeut voor de kat.

Heeft iemand nog een tip voor ons? Inmiddels zien we weinig opties meer en overwegen wij om hem naar een boerderij te brengen. Maar dit zou met heel veel pijn in ond hart zijn.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sproeiende kater

Bericht door Rik »

Mmmh. "Kater sproeit binnen dus laten we hem maar naar buiten laten".
Dat is geen oplossing voor het probleem. De kater sproeit om een bepaalde reden. Die reden haal je niet weg door zijn gebied te vergroten. Of door het probleem maar naar buiten te verplaatsen. Nu hebben andere er dus ook last van en dat kan tot weer hele nieuwe problemen leiden (met als resultaat dat de kat er straks niet meer is).

Ik zou hem weer binnenhalen zodat zijn gebied weer kleiner is en te overzien is. Vandaaruit kun je dan opnieuw het sproei-probleem aanpakken. Nu ben ik echter geen gedragstherapeut dus misschien kan het verstandig zijn die ook eens te raadplegen.

Op welke leeftijd is hij gecastreerd? Weet je zeker dat alles goed weggehaald is? Is er een bloedonderzoek geweest voor bijvoorbeeld ook hormoon-levels? Ik neem aan dat de urine wel al getest was? Heb je, voordat hij naar buiten ging, ook een Feliway-verdamper geprobeerd? Lopen er andere katers in de buurt van het huis?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie