Wegjagen bij de kattebak van nieuwe poes door de oudere kat

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
zwartezool
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2018 16:20

Wegjagen bij de kattebak van nieuwe poes door de oudere kat

Bericht door zwartezool »

goedemiddag iedereen ik heb sinds 3 weken een nieuwe kat erbij ging de eerste dagen goed maar nu jaagt de kat die hier al was de nieuwe poes bij de bak weg dus het arme beest plaste net in de gang heb beneden 2 kattenbakken staan met deksel en op de boven verdieping een open katten bak iemand tips om dat wegjaag gedrag aan te pakken
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wegjagen bij de kattebak van nieuwe poes door de oudere kat

Bericht door ErikPhilippus »

De nieuwe kat wordt dus waarschijnlijk als indringer gezien (en dat veroorzaakt stress). Het wegjaag gedrag is een afgeleide daarvan, en je zal het meer bij de bron moeten aanpakken. Ik zou zeggen: veel met ze samen spelen. En laat ze vooralsnog ook niet te dicht bij elkaar eten. Soms helpt feliway, of een ander natuurlijk geruststellend middel zoals Zylkène of anti-stress pasta.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Wegjagen bij de kattebak van nieuwe poes door de oudere kat

Bericht door Zotvanpoezen »

Bij mij was het vroeger net het omgekeerde. De nieuwe kitten jaagde de 3 jaar oudere kat van de bak. Het was niet echt opzettelijk wegjagen. Het gekrab in de bak lokte haar om die grote kat eens flink te grazen te nemen terwijl hij daar bezig was. De kitten vond het eerder leuk om de reactie van de andere kat te zien. Die arme drommel durfde bijna op geen enkele bak meer. Dat heb ik ook opgelost door met beide katten samen te spelen met een lang twijgje of een touw. De eerste maanden heb ik de kitten wel van de andere katten gescheiden gehouden toen ik in de voormiddagen niet thuis was en 's nachts. Zo konden de anderen even op adem komen. Het kattenbakprobleem was dank zei het spelen redelijk snel opgelost. Het grappige is dat de jongste (inmiddels al 3 jaar ) geen enkele bak meer gebruikt sinds ze ook naar buiten mag. De oudste heeft dus alle bakken voor zichzelf, want de andere gaat ook liever buiten.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
zwartezool
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2018 16:20

Re: Wegjagen bij de kattebak van nieuwe poes door de oudere kat

Bericht door zwartezool »

dank jullie wel voor de tips ik heb een paar keer een paar druppels valiriaan in de kattenbakken gedaan en toen ging het iets beter ook een tip van iemand :grin: ik speel veel met ze dus kijken of nu het wegjaag gedrag beter gaat
Plaats reactie